علی اصغر محمدی: رئیس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران در آیین قدردانی از معلمان پژوهنده، وضعیت نیروی انسانی سازمان متبوعش را اینگونه توصیف کرد:

«وضعیت نیروی انسانی آموزش‌ و پرورش تهران دچار فلاکت و نکبت است.»

زکریا یازرلو بر این باور است که «امروز اگر وضعیت نیروی انسانی آموزش و پرورش شهر تهران به فلاکت و نکبت دچار شده و فقدان تناسب نیروی انسانی از سرعت آموزش و پرورش کاسته است، به‌دلیل فقدان نگرش آینده‌نگر در کارکردهای پژوهشی است.»

وی اعلام کرده که تعلیم و تربیت، عرصه آزمون و خطا نیست و فرصت‌ها به‌شدت از دست می‌رود. کارآمدی حکومت‌ها و حاکمیت‌ها به پژوهش‌محوری، علم محوری و حرکت در مسیر عصر فناوری بازمی‌گردد و ما نیز باید امروز بیش از قبل این محورها را در عرصه تعلیم و تربیت کشور تقویت کنیم.

رئیس آموزش و پرورش شهر تهران در ادامه گفت: «وجود مدیران و محققان توانمند از سطح مدارس تا سازمان آموزش و پرورش شهر تهران که نگاهشان در تصمیم‌گیری براساس پژوهش متمرکز است، وجود راهبردهای برانگیزاننده برای تعریف طرح‌های پژوهشی و افزایش حضور پژوهشگران جوان در عرصه از نقاط قوت عملکردی آموزش و پرورش شهر تهران در حوزه مدیریت و کاربردی کردن پژوهش است.» یازرلو بر این باور است که در کنار این نقاط قوت، نقاط ضعفی نیز در زمینه‌ کاربردی‌کردن پژوهش در تصمیمات در حوزه آموزش و پرورش شهر تهران وجود دارد.

و اما چند نکته

نکته اول: استفاده از واژگانی مانند «فلاکت و نکبت» در سازمانی که وظیفه اصلی آن تعلیم و تربیت آینده‌سازان این مرز  است نشان از نابسامان بودن اوضاع است.آیا وی فکر کرده مردمی که فرزندانشان در مدارس تهران درس می‌خوانند با شنیدن این سخنان چه تصوری از وضعیت نیروی انسانی در مدارس خواهند داشت؟

نکته دوم: ایشان در همان آیین  از «وجود مدیران و محققان توانمند» در ستاد و صف سازمان آموزش و پرورش تهران خبر می‌دهد و از آن به عنوان نقاط قوت یاد می‌کند. اگر به‌کارگیری نیروهای محقق از نقاط قوت  سازمان آموزش و پرورش شهر تهران است پس چرا وضعیت فلاکت‌بار و نکبتی- به تعبیر ایشان- در این سازمان حاکم شده است.

نکته سوم: آیا وضعیت کنونی از نتایج اجرای طرح ساماندهی نیرو و سبکبال‌سازی‌ آموزش و پرورش نیست؟ ایشان  سال گذشته در مقام معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت آموزش و پرورش، درباره طرح ساماندهی گفت: «دستورالعمل ساماندهی و مدیریت نیروی انسانی در آموزش و پرورش با هدف مدیریت بر منابع، برنامه‌ها و بهبود هزینه‌های نظام آموزش و پرورش تهیه شده است.»

چه شده است که اکنون پس از گذشت یک سال و اندی، معاون حقوقی وزارت آموزش و پرورش در مقام رئیس سازمان اینگونه از وضعیت موجود انتقاد می‌کند.به کارگیری نیروهای شرکتی در مدارس یکی از پیامدهای منفی طرح ساماندهی نیرو در آموزش و پرورش است.

براساس اعلام معاون پشتیبانی آموزش و پرورش شهر تهران به فارس، «به‌دلیل بازنشستگی پیش از موعد برخی کارکنان، آموزش و پرورش شهر تهران امسال 2هزار نفر نیروی شرکتی جذب کرده است که عمدتاً در مدارس ابتدایی و هنرستان‌ها مشغول به انجام وظیفه هستند.» آیا استفاده از این نیروها باعث شده تا ایشان وضعیت نیروی انسانی آموزش‌ و پرورش تهران را دچار فلاکت و نکبت بدانند؟

به هر حال بر این باوریم که در آموزش و پرورش شهر تهران و به تبع آن در مدارس تهران نیروی‌های توانا، لایق و متخصص فعالیت می‌کنند و اوضاع در حد «نکبت و فلاکت» نیست؛ هر چند برخی از این فرهنگیان به دلایلی کم‌انگیزه یا بی‌انگیزه شده‌اند.

کد خبر 97526

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز