گروه بورس: کارشناسان بازار سرمایه معتقدند در شرایطی که بورس تهران به‌صورت غیرمنطقی و عموما تحت‌تأثیر جو روانی رو به نزول است متولیان بازار باید شرایط بازار گردانی سهام را فراهم کنند.

به گزارش همشهری، نزول سنگین ارزش سهام شرکت‌های بورس در طول هفته جاری میلیارد‌ها تومان خسارت به سبد سهام برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری و همچنین بعضی صندوق‌های سرمایه‌گذاری زد.

نزول شاخص‌های بورس تهران که در طول چند ماه گذشته آغاز شده است این هفته ابعاد تازه تری به‌خود گرفت. این در حالی است که پیش از این برخی کارشناسان نسبت به انفعال برخی سهامداران حقوقی هشدار داده بودند.

پیش از این، هادی بیدختی کارشناس بازار سرمایه و مدیرعامل شرکت کارگزاری عمران فارس در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرده بود: سهامداران حقوقی به دلایلی که مشخص نیست خود را از جریان معاملات سهام کنار کشیده‌اند.

در همین رابطه 25آذر شهرام شهمیری مدیرعامل کارگزاری سهم آشنا و از کارشناسان بازار بر این موضوع تاکید کرد و خواستار اقدام فوری متولیان بازار برای بهبود شرایط فعلی شد. 

بسیاری از فعالان بازار معتقدند در شرایطی که بخش عمده‌ای از بازار در اختیار نهاد‌های دولتی و شبه‌دولتی است بنابراین نمی‌توان نقش این نهاد‌ها را در حمایت از بازار نادیده گرفت و این نهاد‌ها همان طور که داعیه کنترل بازار را دارند در چنین شرایطی نیز باید از بازار سهام پشتیبانی کنند.

شهمیری در این باره به همشهری گفت: نزول قیمت سهام شرکت‌ها براساس تحلیل‌های کارشناسی به هیچ عنوان توجیه ندارد. وی افزود: در طول چند روز گذشته قیمت سهام 70 شرکت که دارای ارزش ذاتی هستند هر روز با 5/3 درصد کاهش قیمت روبه‌رو شده‌اند درصورتی که این شرکت‌ها فقط اسیر جو روانی بازار شده‌اند و کاهش قیمت سهام این شرکت‌ها به هیچ عنوان توجیه ندارد؛ چرا که این شرکت‌ها حتی با افزایش سود آوری نیز مواجه بوده‌اند.

شهمیری ادامه داد: در طول این هفته قیمت سهام برخی شرکت‌ها بین 18 تا 20 درصد کاهش یافت در حالی که شاخص بورس تهران تنها معدل کلی بازار را نشان می‌دهد.
وی ضمن انتقاد از نقش نهاد‌های مالی و حقوقی‌ در بازار گفت: در شرایطی که بیشتر از 70 تا 80 درصد بازار در انحصار این نهاد‌های شبه دولتی است و اقتصاد کشور نیز عموما چنین شرایطی دارد، چگونه است که آنها در چنین شرایطی از سهام حمایت نمی‌کنند.

شهمیری با بیان اینکه مشخص نیست علت بروز چنین رفتاری در نهاد‌های مالی و حقوقی چیست از متولیان بازار سرمایه خواست تا این موضوع را مورد بررسی قرار دهند.
مدیرعامل کارگزاری سهم آشنا تاکید کرد: در حال حاضر عموما موضوع ارزش ذاتی یک سهم مطرح نیست بلکه این شرایط روانی بازار است که حتی سهام با ارزش را نیز  به کام خود می‌کشد. 

وی افزود: از بازیگران اصلی بازار انتظار می‌رود در این باره اقدامی کنند اما این نهاد‌ها در شرایط کنونی کاملا نقش بی‌تفاوتی برعهده گرفته‌اند و این موضوع باید مورد بررسی قرار بگیرد.

شهمیری تصریح کرد: در چنین شرایطی باید با بازار گردانی سهام شرایطی اتخاذ شود که از نزول ارزش سهام جلوگیری شود.

کد خبر 97537

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز