گروه شهری: به‌دنبال کاهش سهمیه بنزین از فصل زمستان، نگرانی‌هایی از افزایش فشار روی شبکه حمل‌ونقل عمومی در کلانشهرها و پاسخگو نبودن ظرفیت این ناوگان به نیاز شهروندان ابراز شده است.

علی اصغر یوسف‌نژاد، نماینده مردم در ساری و عضو هیات رئیسه فراکسیون مدیریت شهری در این‌باره گفت: اگر به‌دنبال صرفه‌جویی در مصرف بنزین از طریق کاهش سهمیه خودروهای شخصی هستیم، ضروری است بخش‌های دیگری را به‌منظور پاسخگویی به سرریز مشتریان و مسافرین جدید به سمت وسایط نقلیه عمومی جایگزین کنیم.

به گفته این نماینده مجلس، تمام تلاش‌ها برای هدفمندکردن یارانه‌ها و سهمیه‌بندی بنزین عبارت از کنترل و نظارت بر نحوه مصرف سوخت است. وی افزود: بنا براین کاهش و کنترل سهمیه بنزین برای سواری‌های شخصی منجر به گرایش آنها به سمت مترو، تاکسی و اتوبوس خواهد شد.

وی با کاهش سهمیه بنزین تاکسی‌ها مخالفت کرد و گفت: نظارت و کنترل بر مصرف سوخت اشکال ندارد اما براساس بحث‌هایی که در مجلس در جریان است به‌نظر می‌رسد سهمیه سوخت تاکسی‌ها باید تجدید نظر شود.

یوسف‌نژاد گفت: برای پاسخگویی به نیاز جامعه به توسعه وسایط نقلیه عمومی با محوریت مترو، مجلس تصویب کرد که یک میلیارد دلار به متروی تهران کمک شود و یک میلیارد دلار نیز به کلانشهرها و این نشان‌دهنده حساسیت مجلس به توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی است.

وی با اعلام اینکه هر روز صبح با مترو و تاکسی سر کار می‌رود بنا براین از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات مردم است، گفت: به همین مناسبت از رویانیان، رئیس ستاد مدیریت سوخت کشور دعوت کردیم تا در فراکسیون مدیریت شهری مجلس حاضر شود و   پاسخگوی سؤالات مطروحه باشد.

اولویت با توسعه متروست

در همین ارتباط، عضو دیگر کمیسیون عمران مجلس نیز گفت: افزایش امکانات و توسعه حمل‌ونقل عمومی فعلا آن طور که باید باشد نیست. مثلا مترو باید امکاناتش بیشتر شود؛ ضمن اینکه کشش معابر شهری تهران دیگر در حدی نیست که بتواند خودروهای بیشتری را در خود جای دهد. 

به گفته محسن نریمان، افزایش اتوبوس و تاکسی بدون اینکه برای افزایش ظرفیت معابر شهری نظیر توسعه اتوبان‌ها و پل‌های هوایی جدید فکری نشود، ثمر بخش نخواهد بود.
بنا بر این وی معتقد است بهترین کار آن است که به سمت مترو برویم، زیرا مترو وسیله‌ای است که علاوه بر کاهش مصرف سوخت و حفظ محیط‌زیست و جلوگیری از آلودگی هوا زیر سطح زمین حرکت کرده و در آزادسازی فضاهای سطح زمین نقش مؤثری دارد.

این نماینده مجلس باز هم بهترین کار را توسعه مترو دانست و در تشریح آن گفت: کاهش سهمیه خودروهای شخصی خودبه‌خود مردم را به طرف استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی سوق می‌دهد؛ بنابراین علاوه بر ساماندهی وضعیت موجود اتوبوسرانی و تاکسی ضروری است به‌دنبال توسعه بیشتر مترو در قالب افزایش خطوط، کاهش سر فاصله ایستگاه‌ها و افزایش واگن‌های آن باشیم.

وی با اعلام اینکه مشکلات میان دولت و شهرداری در سال‌های گذشته به اشکال گوناگون خود را نشان داده، افزود: به همین مناسبت هفته آینده در کمیسیون عمران مجلس جلسه‌ای خواهیم داشت تا  با حضور وزیر اقتصاد و دارایی، وزیر کشور، رئیس‌کل دیوان محاسبات، رئیس‌کل بانک مرکزی، شهردار تهران، مدیرعامل مترو و رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل  و سوخت کشور علاوه بر بررسی مشکلات مدیریت شهر درباره توسعه مترو و ناوگان حمل‌ونقل عمومی، طرح حمایت از نوسازی بافت‌های فرسوده را در حضور مسئولان مربوطه به بحث بگذاریم.

با هدف فاصله داریم

از سوی دیگر، رحمانی نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: این کاملا منطقی و البته اقتصادی است که هرچه سهمیه سوخت کمتر شود، گرایش مردم به سمت استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی بیشتر شود.

وی در عین حال اقدامات انجام شده برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی در شهرهای بزرگ را کافی ندانست و گفت: در شهرهای بزرگ گرچه وضعیت حمل‌ونقل عمومی در مقایسه با شهرهای کوچک بهتر شده اما باز هم به هدفی که براساس آن 70 درصد جابه‌جایی‌ها باید با وسایل نقلیه عمومی صورت گیرد و یا سهم مترو در جابه‌جایی، 30درصد باشد، نرسیدیم.

نماینده اقلید با تاکید بر اینکه باید سرمایه‌گذاری بیشتری برای توسعه مترو صورت گیرد، گفت: به‌عنوان مثال همین اعتبار 2میلیارد دلاری که مجلس برای توسعه مترو اختصاص داده نشان‌دهنده دید مثبت و فضای مناسبی است که نسبت به مترو در میان تصمیم‌سازان کشور حاکم شده است.

رحمانی ادامه داد: با توجه به حذف یارانه‌ها و آزاد شدن قیمت سوخت به‌نظر می‌رسد باید سرمایه‌گذاری بیشتری روی توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی صورت گیرد؛ ازجمله این اقدامات، افزایش ظرفیت واگن‌ها، توسعه خطوط، افزایش سرعت و کاهش سر‌فاصله قطارهای متروست.

کد خبر 97799

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز