پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۸۵ - ۱۵:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مهلت ماموریت ۷۸۰ نفر از نیروهاى ارتش آلمان در کینشازا، پنج شنبه سى‌ام نوامبر پس از چهار ماه، به پایان می‌رسد و این نیروها به تدریج از منطقه خارج خواهند شد.

ارتش آلمان در چارچوب مأموریت نیروهاى اتحادیه اروپا براى تأمین امنیت برگزارى انتخابات ریاست جمهورى به کنگو اعزام شد. این نخستین انتخابات آزاد پس از ۴۰ سال در این کشور بود.

به گزارش دویچه وله، ترس ناشى از وضعت آخرین روزهاى ماه اوت را هنوز کسى فراموش نکرده است. چند ساعتى بیشتر از اعلام نتیجه انتخابات نگذشته بود که نبردهاى سنگینى در کینشازا بین گارد ریاست جمهورى و نیروهاى شبه نظامى طرفدار «ژان پیر بمبا» درگرفت.

بسیارى از کنگوئى‌ها بر این نظر بودند که جنگ داخلى جدیدى آغاز می‌شود و براى نیروهاى اتحادیه اروپا، این روزها سخت‌ترین روزهاى دوران ماموریتشان بود. درگیرى هاى آن روزها با دخالت نیروهاى اسپانیائى که با کمک نیروهاى کلاه آبى سازمان ملل صورت گرفت، پایان یافت.

«لوک راجر امبالا» روزنامه‌نگار کنگویى می‌گوید که این اقدام نیروهاى اتحادیه اروپا باعث جلب اعتماد مردم شد و ادامه می‌دهد:«در ماه اوت  مردم فهمیدند که سربازان براى حفاظت از آنها در اینجا هستند و عملا یک همکارى بین مردم و این نیروها بوجود آمده است».

آدمیرال «هنیگ بس» فرمانده نیروهاى آلمانى می‌گوید که این دقیقا همان هدف مورد نظر ما بود و ادامه می‌دهد: « از برگزارى انتخابات حمایت کنیم، تامین امنیت نموده و با حضور خود به ثبات در تمام دوران برگزارى انتخابات کمک نمائیم».

البته پس از اعلام نتایج دور دورم انتخابات ریاست جمهورى بار دیگر بین طرفداران «بمبا» و نیروهاى پلیس درگیرى بوجود آمد.

اما حال این درگیرى‌ها فروکش کرده‌اند و «بمبا» پیروزى «ژوزف کابیلا» را پذیرفته و می‌خواهد بعنوان رهبر اپوزیسیون فعالیت پارلمانى داشته باشد.

مأموریت نیروهاى دو هزار نفره اتحادیه اروپا پنجشنبه شب ساعت ۲۴ رسماً پایان م‍ی‌گیرد و این نیروها بتدریج تا روز بیست و دوم دسامبر از کینشازا خارج می‌شوند.

با این حال «جیسون استارنس» کنگو شناس و عضو گروه معتبر تحقیقات بین‌المللى نسبت به بروز خشونت‌هاى جدید هشدار می‌دهد و می‌گوید: «خروج نیروها مدت کوتاهى پس از برگزارى انتخابات اشتباه است. لازم بود این مأموریت تا پایان سال آینده ادامه مى‌یافت، زیرا برگزارى انتخابات آغاز روند صلح است و این روند میتواند سال ها ادامه یابد».

کد خبر 9811

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز