چهارشنبه ۹ دی ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

دوچرخه: پرسش یک نوجوان از پزشک دوچرخه درباره لاغری و چاقی و پاسخ دکتر بابک قرائی‌مقدم به او.

اگر ممکن است برای لاغری یا چاقی رژیم غذایی معرفی کنید.

مهرداد خ، تهران

لاغری و چاقی یکی از مشکلات شایع مردم جهان امروز است. بیش از یک میلیارد انسان در جهان از لاغری یا گرسنگی رنج می‌برند و تقریباً همین تعداد در دنیا دارای چاقی و اضافه وزن هستند. همان‌طور که می‌دانید، چاقی برای سلامت قلب مضر است و  سبب ایجاد بیماری دیابت (قند)، افزایش فشار خون، سکته‌های مغزی و بسیاری ناراحتی‌های دیگر می‌شود. برای این‌که تغذیه‌ای سالم داشته باشید و از لاغری یا چاقی رنج نبرید، از میوه و سبزی بیشتری در طول شبانه‌روز استفاده کنید. لبنیات موادی دارند که برای رشد شما مفیدند. مصرف حداقل دو لیوان شیر در طول شبانه‌روز توصیه می‌شود. باید به اندازه کافی گوشت و مواد پروتئینی استفاده کنید. البته گوشت‌های مفید (مانند ماهی یا مرغ) برای سلامتی بهتر است ولی در مجموع خوردن گوشت به اندازه کافی برای رشد نوجوانان لازم و مفید است.
در صورتی که اضافه وزن دارید لازم است خوردن غذاهای قندی را کاهش دهید. این مواد شامل برنج، نان، شیرینی، شکر، قند، سیب‌زمینی و بسیاری مواد دیگر هستند. از خوردن غذاهای چرب پرهیز کنید. این غذاها برای سلامتی مضرند. به خانواده خود پیشنهاد کنید که حتماً از روغن مایع استفاده کنند. این‌گونه روغن‌ها از روغن جامد به مراتب کم خطرترند. ورزش کنید و تحرک داشته باشید. ورزش برای تعادل وزن بسیار مفید است و بدنتان را سالم و ورزیده نگه می‌دارد. توصیه می‌شود که بیش از دو ساعت در شبانه‌روز از تلویزیون و رایانه استفاده نکنید. استفاده بیش از اندازه از این وسایل باعث بی‌تحرکی و رخوت شما می‌شود. در نوجوانی ممکن است تعدادی از شما بیش از اندازه لاغر به نظر برسید (یا لاغر باشید)؛ در صورتی که اشتهای کافی دارید و به اندازه لازم از انواع مواد غذایی استفاده می‌کنید، جای نگرانی نیست ؛ با افزایش سن، وزنتان متعادل می‌شود. وضعیت روحی و به‌خصوص افسردگی می‌تواند سبب لاغری یا چاقی شود.

بنابر این مسائل روحی در تعادل وزن شما تأثیر مهمی دارد. اگر وزن شما با توصیه‌های معمولی که ذکر شد متعادل نشد، به پزشکتان مراجعه کنید.

کد خبر 98276

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز