چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۵ - ۰۵:۴۶
۰ نفر

حضور فوتبال ایران در جام جهانی، بسیاری از حوزه های ادبی و هنری را تحت الشعاع خود قرار داده است. نویسندگان ادبی نیز در این زمینه به ارائه نظر پرداخته اند.

مرادی کرمانی می گوید: موضوع فوتبال موضوعی است که باید درباره آن برای نوجوانان نوشت اما من کاملا با سفارشی نویسی در این زمینه مخالف هستم.

مرادی کرمانی که کتابش در جام جهانی فوتبال ۲۰۰۶ آلمان حضور دارد، تاکید می کند: نوشتن درباره ورزش و مخصوصا فوتبال شاید سخت تر از دیگر موضوعات باشد. ولی نویسنده ای که این موضوع را کاملا درک می کند، می تواند با واژه های درستی که انتخاب می کند، تحرک و موقعیت ورزش را منتقل کند.

داود امیریان دیگر نویسنده ای است که کتابش با نام «جام جهانی در جوادیه» در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان حضور دارد.

وی معتقد است: حضور کتاب های ایرانی در جام جهانی فوتبال، به معرفت ادبیات کودک و نوجوان ایران کمک شایانی می کند و تا حدودی کم کاری ناشران ما را در این زمینه جبران می کند.او می گوید: متاسفانه نویسندگان کودک و نوجوان به ورزش آن چنان که باید توجه نمی کنند.

کتاب «فوتبالیست ها» اثری است از محمدرضا یوسفی که در جام جهانی ۲۰۰۶ حضور دارد. یوسفی به نگارش زندگی قهرمانان ورزشی اشاره و تاکید می کند: زندگی اغلب قهرمانان ورزشی به حدی پرحادثه است که زندگی آنها را تراژیک یا حماسی می کند، از این روی این قهرمانان توانایی آن را دارند که به قهرمانان داستانی نیز تبدیل شوند. وی درعین حال این نکته را نیز طرح می کند: «برای نوشتن درباره ورزش در حوزه داستان در درجه اول باید به ارزش های ادبی توجه شود. »

احمد اکبرپور، نویسنده کودک و نوجوان درباره نوشتن در عرصه ورزش می گوید: موضوع ورزش محک خوبی برای یک نویسنده است تا قدرت خود را در نویسندگی بیازماید. وی در ادامه بیان می کند:« ورزش از آنجا که پرهیجان است، موضوع بسیار جذابی برای داستان به شمار می آید.»

شهرام اقبال زاده از دیگر نویسندگان حوزه کودک و نوجوان است که به« شیوه اندیشمندانه نوشتن »اشاره می کند. وی می گوید: نویسندگان در پرداختن به ورزش نباید دچار موج زندگی و تب زندگی شوند و به این موضوع به صورت بازاری نگاه کنند،  بلکه نویسندگان باید به شیوه ای اندیشمندانه به ورزش در آثار ادبی شان بپردازند.

کد خبر 99

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز