همشهری آنلاین: معاون پژوهش و فن آوری وزیر علوم با اشاره به ضرورت تحقق حوزه علم و فن آوری و کسب مقام اول در ایران 1404 گفت: چشم‌انداز20 ساله کشور محقق نمی شود مگر در حوزه علم و فن آوری بتوانیم به موفقیت‌های چشمگیری دست یابیم.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم،تحقیقات و فناوری، مهدی‌نژاد نوری  در همایش ملی آینده‌نگاری فن‌آوری ایران 1404، با بیان این که پذیرفتن ضرورت تبدیل علم به ثروت یک گام رو به جلو است، گفت: از جمله مواردی که باید در این گام پیگیری کرد، ارائه راهکاری است که تلفیقی از نیازهای حال و آینده بوده و با جایگاه امروز کشور مطابقت داشته باشد.

وی با تاکید بر براینکه باید دستاوردهای علمی را به ثروت ملی ، رفاه و امنیت   جامعه تبدیل کنیم افزود  : باید با شناخت درست از محیط حال و آینده و با توجه به امکانات موجود جایگاهی را که می خواهیم به آن دست یابیم مشخص کنیم و با لحاظ کردن عناصر بومی به سمت هدف حرکت نماییم.

معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم  در ادامه با اشاره به نقشه جامع علمی کشور تصریح کرد: این نقشه مراحل  نهایی تصویب و ابلاغ  خود را می گذارند ومسیر حرکت ما را روشن می سازد  و بین نیروها و دستگاههای متولی علم وفناوری کشور  با عث همگرایی و هم افزایی خواهد شد.

مهدی‌نژاد نوری  با اشاره به انجام کارهای مختلف در حوزه آینده نگاری علم و فن‌آوری کشور عنوان کرد: به دلیل این که ما در مرحله شکل دهی آینده کشور هستیم، اگر در هر ارگان و سازمانی فعالیت‌های موازی نیز  صورت گرفته باشد با توجه به ضرورت این کار مشکلی ایجاد نخواهد کرد.
 
وی گفت: نباید طرح پامفا و طرح های آینده نگری را که در سایر بخش های کشور تولید شده است سندی قطعی بدانیم بلکه باید در مراحل مختلف و بر اساس شرایط آینده ان را اصلاح کنیم.

مهدی نژاد تصریح کرد : طرح پامفا در مقایسه با دیگر طرح های آینده پژوهی که در بخش های مختلف کشور انجام شده از گستردگی و عمق بیشتر و هزینه و زمان اجرای کمتر ی برخوردار است که می تواند مرجع مناسبی برای سایر تحقیقات قرار بگیرد
 
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم ادامه داد: البته در انجام چنین کارهایی باید نظارت و ارزیابی صورت گیرد و در این ارزیابی شاخص‌های اندازه‌گیری هم تعیین شود و بنده به عنوان مسوول پژوهش و فن‌آوری مسوولیت دارم که از انجام طرحهای آینده نگاری و ارزیابی آنها حمایت نمایم.

وی اضافه کرد: ما به طرحهای اینده نگاری  برای پشتوانه سازی تصمیمات شورای عالی عتف نیاز داریم تا اسناد طراحی شده در این شورا از پشتوانه کارشناسی  خوبی برخودار شود و برنامه های اجرایی در رسیدن به اهداف موفقتر باشند.

مهدی نژاد نوری  با تاکید بر لزوم به کارگیری نتایج این آینده پژوهی در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های آینده کشور افزود:هم اکنون اعتبارات پژوهشی مناسبی  در دانشگاه های کشور صرف می شود که با استفاده از نتایج طرح پامفا در تحقیقات ، همگرایی بیشتری ایجاد می شود.

 گفتنی است همایش آینده نگاری فناوریهای  ایران 1404 مورخ 16 دی ماه  در سالن همایشهای  سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد و طی آن طرح ملی پایلوت آینده‌نگاری فناوری های ایران با حضور صاحبنظران  تبیین و مورد بررسی قرار گرفت و از حامیان و دست اندرکاران طرح قدر دانی شد.

طرح آینده نگاری فناوریهای ایران 1404 از سال 1385توسط مرکزتحقیقات  سیاست علمی کشور و با مشارکت 1000نفر از نخبگان دانشگاه ، صنعت و سیاستگذاری کشور در پنج حوزه فناوری دریا ، ارتباطات ، زیست فناوری ، هوافضا و فناوری اطلا عات انجام شده است.

کد خبر 99089

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز