مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۸ - ۰۶:۱۳
۰ نفر

سعید پیرمحموئی: حدود یک‌ماه از اجرای آزمایشی طرح کارت-بلیت برای اتوبوسرانی می‌گذرد.

 می‌گویند تا این لحظه 40درصد از ناوگان اتوبوسرانی پایتخت به سیستم دستگاه‌های کارت‌خوان مجهز شده و تا پایان سال نیز تمام ایستگاه‌های بی‌.آر‌.تی و هم‌چنین اتوبوس‌ها به دستگاه کارت‌خوان مجهز می‌شوند.

 به‌این‌ترتیب باید با بلیت‌های کاغذی خداحافظی کرد. اتوبوسرانی هم برای این‌که مسافرانش با نحوه کار دستگاه‌های کارت‌خوان آشنا بشوند در کنار تکمیل این پروژه اقداماتی را مدنظر قرار داده تا بعد از اجرای کلی این طرح مسافران اتوبوس با مشکلی مواجه نشوند.گزارش صفحه اتوبوس این شماره همشهری‌مسافر برنامه‌ریزی اتوبوسرانی برای استفاده شهروندان از کارت‌-بلیت را بررسی می‌کند.  

این روزها سفرهای داخل شهر با اتوبوس حال‌وهوای خاصی دارد! اصلا تمام تاریخچه حضور اتوبوس به‌عنوان یک‌وسیله حمل‌ونقل عمومی در شهر یک‌طرف و این روزها طرف دیگر! حتما در خبرها شنیده‌اید که چندی است سیستم سنتی پرداخت کرایه سفر با بلیت‌ها‌ی کاغذی درحال جمع‌آوری است تا ناوگان اتوبوسرانی شهر مجهز به سیستم کارت‌-بلیت شود.

 تمام پیشرفت‌ها‌ی سیستم حمل‌و‌نقل عمومی سرانجام کار را به جایی رساند که دیگر حتی برای سفرکردن با اتوبوس هم می‌توان فقط یک کارت اعتباری را وارد دستگاه کارت‌خوان کرده و به‌همین راحتی هزینه سفر با اتوبوس را پرداخت کرد. جریانی درست شبیه همان چیزی که در زیر زمین و برای سفر با مترو رخ می‌دهد. مسافران تنها با کشیدن یک‌کارت سفر می‌کنند‌.

 این تکنولوژی حالا وارد سیستم اتوبوسرانی پایتخت شده و مسئولان شرکت واحد برای این‌که فرهنگ استفاده از سیستم کارت‌-بلیت به‌طور کامل بین رانندگان و البته مسافران جا بیفتد و همه‌گیر شود‌، برنامه‌ریزی گسترده‌ای انجام داده و اقداماتی در‌نظر گرفته‌اند. طی یک‌ماه گذشته البته مسئولان اتوبوسرانی به دستاوردهایی هم رسیده‌اند و موفق شده‌اند تقریبا 40‌درصد از این طرح را مستقرکنند.

 مدیران اتوبوسرانی می‌گویند‌، طرح کارت‌-بلیت تا این جای کار موفقیت‌آمیز بوده و حتما مسافران هم از این موضوع که برای تهیه بلیت به‌دنبال پول خرد نباشند‌، حتما رضایت دارند‌، چون هم کار آن‌ها سریع‌تر راه می‌افتد و هم این‌که سرعت جابه‌جایی بالا می‌رود. طرح کارت‌-بلیت را نه‌تنها باید گامی بلند برای شرکت واحد دانست‌، بلکه باید آن را به‌نوعی عبور از سنت و ورود به مبحث مدرنیته برای شبکه حمل‌و‌نقل عمومی به حساب آورد.

 حالا بعد از ورود سیستم اتوبوس‌ها‌ی تندرو یا همان بی‌.آر‌.تی به خیابان‌ها‌ی پایتخت، طرح استفاده از کارت‌-بلیت نیز دستاوردی بزرگ به شمار می‌رود و مدیران شرکت واحد نیز می‌گویند‌، این طرح تا پایان سال‌جاری به پایان می‌رسد و دیگر هر مسافری در هر نقطه‌ای از شهر می‌تواند هزینه سفر با اتوبوس را به وسیله کارت اعتباری پرداخت کند.

آخرین آمار

از روزی که قرار شد سیستم کارت‌-بلیت در اتوبوس و ایستگاه‌ها‌ی اتوبوس نصب شده و مورد استفاده قرار بگیرد‌، تقریبا یک‌ماه می‌گذرد و جالب است بدانید در این مدت 2350‌دستگاه اتوبوس بلیتی به دستگاه‌ها‌ی کارت‌خوان مجهز شده‌اند.

 اما از نزدیک‌به‌ 2800‌دستگاه اتوبوس بخش خصوصی یا همان اتوبوس‌ها‌ی ریالی‌، حدود 1840‌دستگاه اتوبوس به دستگاه کارت‌خوان مجهز شده‌اند. مسئولان شرکت واحد نیز در پاسخ به این سوال که چه زمانی سایر اتوبوس‌ها‌ به دستگاه کارت‌خوان مجهز خواهند شد‌، به پایان سال‌جاری اشاره می‌کنند و می‌گویند: «تا پایان سال‌88 تقریبا تمام اتوبوس‌ها‌ی ما چه ریالی و چه بلیتی به این دستگاه‌ها‌ مجهز خواهندشد».

هزار نقطه از شهر

اما حتما نقاطی از شهر نیز باید برای شهروندان درنظر گرفته شود تا همان‌طور که بلیت‌ها‌ی سنتی تهیه می‌شد، شهروندان بتوانند کارت‌ها‌ی اعتباری برای پرداخت هزینه سفر را تهیه کنند. این‌طور که مسئولان اتوبوسرانی گفته‌اند‌، چیزی حدود 1000‌نقطه برای تهیه و شارژ
 کارت‌-بلیت درنظرگرفته شده و شهروندان می‌توانند کارت‌ها‌ی مشترک اعتباری مترو و اتوبوس را خریداری و یا شارژ کنند.

درحال‌حاضر هم این 1000نقطه راه‌اندازی شده‌اند که البته آدرس‌شان نیز توسط اتوبوسرانی به شهروندان اطلاع‌رسانی شده است. در حال حاضر دکه‌ها‌ی روزنامه‌فروشی و باجه‌ها‌یی مخصوص برای فروش و شارژ کارت‌-بلیت درنظر گرفته ‌شده‌اند.

نصب بنر و پوستر

اخیرا به شیشه‌ها‌ی عقب اتوبوس‌ها‌ توجه کرده‌اید؟ در شیشه عقب اتوبوس‌ها‌ پوسترهایی نصب شده که نحوه استفاده ازکارت‌-بلیت را آموزش می‌دهند. مسئولان اتوبوسرانی در ادامه بحث کارت‌-بلیت و برنامه‌ریزی برای معرفی آن به شهروندان پایتخت‌نشین در تمام ایستگاه‌ها‌ی بی‌.آر‌.تی نیز بنرهایی نصب کرده که نوع استفاده از دستگاه کارت‌-بلیت را به شهروندان آموزش می‌دهد.

 هرچند استفاده از دستگاه کارت‌خوان و هم‌چنین بلیت‌ها‌ی اعتباری موضوعی است که شهروندان تهرانی با آن آشنایی کامل دارند‌، اما مدیران شرکت واحد اعتقاد دارند که فرهنگ استفاده از آن باید برای مسافران اتوبوس به‌طورکامل جا بیفتد.

جمع‌آوری بلیت‌ها‌ی سنتی

اتوبوسرانی باید هرچه سریع‌تر بلیت‌ها‌ی سنتی را جمع‌آوری کند تا هرچه سریع‌تر بلیت‌ها‌ی اعتباری به‌طورکامل در اختیار مردم قرار بگیرد‌، اما مدیران شرکت واحد تصمیم گرفتند تا لحظه‌ای که بلیت‌ها‌ی سنتی و کاغذی که در اختیار شهروندان است

تمام نشده این کار را انجام ندهند تا به‌نوعی شهروندان را با مشکل مواجه نکنند. پیش‌بینی مسئولان اتوبوسرانی این است که تقریبا طی 20‌روز آینده تمام بلیت‌ها‌ی سنتی به‌طورکامل جمع‌آوری شده و مسافران اتوبوس تنها بلیت‌ها‌ی اعتباری در اختیار داشته باشند.

همشهری مسافر

کد خبر 99421

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز