گروه اقتصادی: رکود حاکم بر فضای کسب و کار و واردات قاچاق محصولات نساجی و پوشاک موجب شده است تا تولید‌کنندگان این بخش با مشکلات بسیاری برای ادامه فعالیت مواجه باشند. از سوی دیگر، بسیاری از وعده‌های مسئولان برای کمک به این صنایع هنوز محقق نشده است.

با مهدی یکتا، دبیر اتحادیه تولید‌کنندگان و صادرکنندگان صنایع نساجی و پوشاک گفت‌‌و‌‌گو کرده‌ایم.

  • وضعیت کنونی تولید و صادرات صنایع نساجی و پوشاک در مقایسه با سال گذشته چگونه است؟

باتوجه به رکود حاکم بر اقتصاد جهانی و فضای نامساعد کسب و کار در کشور، صنایع نساجی و پوشاک نیز در مقایسه با سال گذشته با رکود چشمگیری مواجه شده‌اند. کاهش تقاضا برای محصولات نساجی و پوشاک، کمبود نقدینگی، وجود برخی تنش‌های سیاسی و واردات بی‌رویه در کسادی بازار صنایع نساجی و پوشاک تأثیر داشته است.

کاهش ظرفیت تولید این واحدها ابتدای امسال، تعطیلی و تعدیل نیروی کار بیانگر شرایط حاکم بر این بخش است، گرچه از نیمه دوم سال شرایط تا حدودی بهبود یافته است؛ چرا که نیمه دوم سال نیمه کاری و رونق این صنایع به‌ویژه در بخش پوشاک است.

اخباری مبنی بر بهبود اندک وضعیت کسب و کار در این بخش به گوش می‌رسد اما انتظاری که برای بهبود وضعیت تولید همانند سال‌های قبل وجود داشت، برآورده نشده است. در زمینه میزان یا روند کاهشی صادرات صنایع و نساجی و پوشاک نیز به آمار دقیقی دسترسی نداریم و باید موضوع را از وزارتخانه‌های صنایع و معادن و بازرگانی پیگیری کرد.

  • اقدامات وزارت صنایع برای حمایت از صنایع پوشاک تا چه حد مؤثر بوده است؟

با وقوع بحران اقتصادی، کار‌گروه حمایت از تولید در وزارت صنایع و معادن تشکیل و مصوباتی نیز داشته است اما تشکیل این کار‌گروه و مصوبات مذکور چه آثار و نتایجی برای بهبود شرایط تولید به همراه داشته را باید از سیاستگذاران این بخش جویا شد اما مصوبات کار‌گروه حمایت از تولید هیچ اثر یا نتیجه مثبتی  در بخش نساجی و پوشاک نداشته است.

با این شرایط، متأسفانه وزارت صنایع و معادن حتی از پرداخت مطالبات معوقه واحدهای نساجی و پوشاک نیز خودداری کرده است. پرداخت نشدن مطالبات معوق ارزهای تشویقی در شرایط نابسامان کنونی تولید با وجود برپایی جلسات متعدد به مشکل کمبود نقدینگی این واحدها دامن زده است. بهتر است امسال یکبار برای همیشه وزارت صنایع تکلیف خود را با پرداخت این دیون مشخص کرده و راه‌حلی برای پرداخت این دیون ارائه دهد.

  • نقش واردات در وضعیت کنونی صنایع نساجی و پوشاک چگونه بوده است؟

حدود 70 تا 90 درصد کالاهای صنایع نساجی از طریق قاچاق تامین می‌شود و با این روند تغییر تعرفه تأثیری در این زمینه ندارد. آمارهای غیررسمی از واردات حدود 23 میلیارد دلار کالای قاچاق به کشور در سال گذشته حکایت دارد که 40 تا 50 درصد آن منسوجات و پوشاک بوده و تولید داخل را از پا انداخته است. به‌دلیل قیمت تمام شده بالا، منسوجات تولید داخل قادر به رقابت با کالاهای ارزان قیمت چینی نیست.

  • با این روند اکنون چند درصد ظرفیت صنایع نساجی و پوشاک نسبت به سال گذشته فعال است؟

گرچه ظرفیت فعال تولید صنایع نساجی و پوشاک در بخش‌های مختلف متفاوت است اما وضعیت در بخش تولید پتو به‌دلیل واردات بی‌رویه بسیار نامطلوب بوده و از 83 واحد فعال در این بخش تنها 3 واحد فعالیت می‌کنند

در بخش ریسندگی وضعیت خوب نیست و در بخش پوشاک نیز نسبت به سال 87 تنها 60درصد ظرفیت این واحدها فعال بوده و کاهش 40درصدی ظرفیت نسبت به سال گذشته را شاهد هستیم. با وجود این در زمینه فرش ماشینی هنوز شرایط چندان بغرنج نیست.

  • برپایی نمایشگاه‌های فروش بهاره تا چه حد قادر به رفع مشکلات صنعت پوشاک بوده است؟

برپایی این نمایشگاه‌ها تأثیر چندانی در بهبود شرایط صنایع پوشاک نداشته است چرا که در اینگونه نمایشگاه‌ها تنها واحدهای کوچک تولیدی مشارکت کرده و واحدهای بزرگی که مجوز فعالیت وزارت صنایع و اتحادیه دارند با برپایی این نمایشگاه‌ها متضرر می‌شوند. در این نمایشگاه‌ها برخی اجناس ارزان قیمت و بی‌کیفیت که بعضا وارداتی است عرضه می‌شود.

کد خبر 99468

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز