شنبه ۲۶ دی ۱۳۸۸ - ۰۷:۵۸
۰ نفر

ترجمه کیکاووس زیاری: صنعت سینما در کشورهای آسیایی روبه گسترش است و شرکت‌های مختلف سینمایی در این کشورها در حال تلاش برای خلق محصولات تازه و بهتر هستند.

این شرکت‌ها که عموما متعلق به بخش خصوصی هستند، گاهی اوقات از کمک‌های مالی شرکت‌های دولتی نیز بهره می‌گیرند. اما نکته‌ای که اکثر تهیه‌کنندگان مستقل و مسئولان این شرکت‌های فیلمسازی خصوصی بر آن تأکید می‌کنند این است که دریافت کمک‌های دولتی می‌تواند با میزان کم یا زیاد مداخلات آنها هم همراه باشد. به همین دلیل،‌جز در کشورهایی مثل چین- که هنوز دولت مرکزی شیوه نظارتی خود را بر صنایع مختلف و از جمله صنعت سینما اعمال می‌کند- تهیه‌کنندگان سینما در بقیه نقاط آسیای‌ جنوب‌شرقی و غربی، ترجیح می‌دهند روی پای خود بایستند و بدون کمک‌های مالی دولتی، محصولات خود را تولید کنند. در عین حال، این شرکت‌ها در فکر گسترش دامنه تولید و توزیع محصولات خود هستند و‌ جز بازار داخلی، به بازار بین‌المللی هم چشم دوخته‌اند.

شرکت سنگاپوری مدیا دیولوپمنت آتوریتی (MDA) یکی از اولین شرکت‌های مستقل فیلمسازی آسیای جنوب‌شرقی است که اولین پروژه بین‌المللی خود را به زودی جلوی دوربین می‌برد. این فیلم، محصول مشترکی با 2 کشور چین و کره‌جنوبی است که با نام «نشان نئون» ساخته می‌شود. کارگردانی این فیلم را پیل گام سونگ به عهده دارد و قصه آن در یک منطقه روستایی چین اتفاق می‌افتد.

حال‌وهوای این فیلم جاده‌ای، کمدی خواهد بود و قصه‌اش خاطرات و ماجراهای یک خواننده و نوازنده محبوب موسیقی پاپ کره‌ای را تعریف می‌کند که از کشور خود به چین فرار می‌کند اما فرار او دلایل سیاسی ندارد. وی در حال فرار از دست خبرنگاران و عکاسان جنجالی است‌ که پس از یک حادثه پیش‌بینی نشده و افتضاح به دنبال او هستند. 2شرکت کره‌ای و چینی در امر تولید فیلم با شرکت MDA همکاری دارند و خود فیلم قرار است برای نمایش عمومی در نیمه اول سال2011 آماده شود.

بنیاد بین‌المللی سرمایه (IFF) شاخه بین‌المللی شرکت مدیا دیولوپمنت آتوریتی است. این بنیاد کار نظارتی را روی تمام محصولاتی دارد که این شرکت با همکاری تهیه‌کنندگان بین‌المللی تولید می‌کند. این بنیاد ماه می سال2009 و در طول برپایی جشنواره بین‌المللی کن در کشور فرانسه، موجودیت خود را اعلام کرد. هدف اصلی بنیاد، نظارت بر کار تولید و سپس‌ تولید محصولات مشترک سنگاپور با دیگر کشورهاست. همچنین، این بنیاد فرصت‌ها و ضرورت‌های مربوط به این محصولات مشترک را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد. در کنار تولید محصولات مشترک بین‌المللی، بازاریابی بین‌المللی برای این محصولات (و همچنین تولیدات داخلی) از دیگر اهداف اصلی بنیاد بین‌المللی فیلم است.

این بنیاد در اولین قدم تولید، 17تا20 فیلم سینمایی را هدف خود قرار داده است و برای هر فیلم حدود 5/3میلیون دلار سرمایه‌گذاری خواهد کرد. فیلم‌هایی که بنیاد روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کند شامل محصولات زنده، مستند و انیمیشن می‌شود.

شرکت هنگ‌کنگی مدیاآسیا هم وضعیتی شبیه شرکت سنگاپوری مدیا دیولوپمنت دارد. البته این شرکت بدون اینکه یک بازوی ویژه بین‌المللی برای خود خلق کند، محصولات مشترک بین‌المللی خود را تهیه و تولید خواهد کرد. این شرکت محصولات جدید خود «افسانه چن‌ژن» را به همین صورت فروخته است. فیلم که توسط آندرولائو کارگردانی شده و دانی‌ین را در نقش اصلی دارد، نه فقط به کشورهای همسایه که به فرانسه و آلمان هم فروخته شده است.

شرکت مدیا آسیا پخش فیلم در کشورهای فرانسوی زبان را به شرکت فرانسوی تی‌اف‌وان واگذار کرده است. دانی‌ین که یکی از مطرح‌ترین بازیگران روز سینمای هنگ‌کنگ است و فیلم‌هایش عموما حال‌وهوایی اکشن دارند، در این فیلم در نقش چن‌ژن بازی می‌کند. چن‌ژن یکی از قهرمانان محلی و فولکلور کشور است که سال‌های زیادی را به مبارزه با مافیای شانگهای و اشغالگران ژاپنی گذراند. شوکی و آنتونی وونگ هم در فیلم حضور دارند.

فیلمبرداری فیلم به تازگی در چین شروع شده است و برای نمایش عمومی در پایان سال جاری میلادی آماده می‌شود. تولید این اکشن درام دوره‌ای و تاریخی به عنوان یک حرکت بزرگ مورد ارزیابی قرار گرفته و توجه محافل سینمایی غیرهنگ‌کنگی را نیز به خود جلب کرده است. در همین رابطه است که می‌توان علاقه توزیع‌کنندگان سینمایی در نیوزیلند و استرالیا را به این فیلم درک کرد. این دو کشور هم امتیاز پخش داخلی این فیلم را- قبل از اینکه کار فیلمبرداری آن تمام شود- خریداری کرده‌اند.

شرکت مدیا آسیا هم این فیلم را با همکاری مشترک 2 شرکت فیلمسازی چینی مستقر در پکن و شانگهای تهیه می‌کند. با این حال، مسئولان شرکت اصرار دارند که از افسانه «چن‌ژن» به عنوان یک محصول مستقل هنگ‌کنگی اسم ببرند. شرکت هنگ‌کنگی دریم موویز در امر توزیع فیلم با شرکت مدیا آسیا همکاری می‌کند. این شرکت تجربیات خود در زمینه توزیع بین‌المللی فیلم‌ها را در اختیار همکاران خود در شرکت مدیا آسیا می‌گذارد. شرکت دریم‌موویز همچنین فیلم «عشق در یک فوت» ساخته یانگ‌هو چیونگ را در استرالیا و نیوزیلند پخش خواهد کرد.

این فیلم کمدی میریام یونگ و شاون‌یوئه، 2بازیگر موفق کمدی هنگ‌کنگ را در نقش‌های اصلی دارد. جانی‌تو، کارگردان مطرح این کشور هم امتیاز پخش آسیایی فیلم خود «مرگ یک گروگان» را به این شرکت واگذار کرده است. این پروژه که همین روزها جلوی دوربین می‌رود، لائو چینگ‌وان را در نقش اصلی خود دارد.نقش وکیل را ریکاردو دارین بازی می‌کند که در کارنامه‌اش فیلم‌های موفقی مثل «راز چشم‌های آنها»، «ملکه» و «پسر عروس» را دارد. «راز چشم‌های آنها» امسال نامزد رسمی آرژانتین در رقابت‌های اسکار بهترین فیلم خارجی سال است.

مارتینا گوسمن که در «شیر‌دن» هم بازی داشت، نقش دکتر بیمارستان را بازی می‌کند. بازیگر نقش مرد راننده هنوز انتخاب نشده است. تراپرو درباره این فیلم می‌گوید: «قصد ساخت یک فیلم نوآر کلاسیک را دارم، شبیه آنکه در دهه‌های 40 و 50 میلادی ساخته می‌شد. در آن‌‌ فیلم‌ها پیرنگ توانایی یا عدم‌توانایی نیروی پلیس، راه را برای خلق یک درام اجتماعی پیچیده بازی می‌کرد.»

‌شرکت انگلیسی زبان فورتیسیمو‌  همکاری‌های استراتژیک خود با شرکت‌ کره‌ای سی‌جی اینترتینمنت را گسترش می‌دهد. قرارداد تازه‌ای که بین دو طرف امضا شده، گستره وسیعی از فعالیت‌های تولید و توزیع فیلم را دربرمی‌گیرد و هر دو طرف از امضای آن اظهار رضایت و خشنودی می‌کنند. یکی از هدف‌های اولیه این قرارداد، معرفی بهتر محصولات کره‌ای به بقیه کشورهای آسیایی است. شرکت سی‌جی صاحب یک زنجیره بزرگ سالن‌های نمایش نیز هست که آن را در اختیار محصولات قبلی شرکت فورتیسیمو می‌گذارد تا آرشیو فیلم خود را در این سینماها به نمایش بگذارد. 2 شرکت نه فقط فیلم‌هایی برای تماشاگران آسیایی می‌سازند، بلکه محصولاتی را نیز تولید می‌کنند که مخاطب عام قاره آسیا را دربرمی‌گیرد.

اولین فیلم که چنین حال‌وهوایی دارد، حدود 2ماه دیگر جلوی دوربین خواهد رفت.‌از سوی دیگر، شرکت دابل‌اچ اینتر تینمنت که مرکز آن در تایپه است، با خرید امتیاز پخش آسیایی «شکارچی گنج» امیدوار است موقعیت خوبی به عنوان یک توزیع‌کننده موفق در این قاره پیدا کند. این فیلم 15میلیون دلاری را کوین چوکارگردانی کرده و بازیگر محبوب تایوانی‌ها جی‌پو نقش اصلی آن را بازی کرده است. این شرکت، فیلم علمی- تخیلی و اکشن چینی «پادشاه رزمندگان» را نیز در بسیاری از کشورهای آسیایی اکران عمومی خواهد کرد. دابل‌اچ اینترتینمنت «شکارچی گنج» را در اروپا، ژاپن و استرالیا هم پخش خواهد کرد.

تحلیل‌گران اقتصادی سینما از فیلم به عنوان پرخرج‌ترین محصول تاریخ سینمای تایوان اسم می‌برند و مسئولان دابل‌اچ آن را یک وسترن علمی- تخیلی ارزیابی می‌کنند. آنها امیدوارند حضور لین‌چی لینگ در یکی از نقش‌های مهم فیلم، به موفقیت بیشتر بین‌المللی آن کمک کند. لین‌چی‌لینگ سال گذشته در درام تاریخی «صخره سرخ» چن  کایگه بازی داشت‌ که نمایش عمومی آن در بسیاری از کشورهای جهان با موفقیت خوب مالی روبه‌رو شد. قرار است این فیلم اول در چند کشور مثل تایوان، هنگ‌کنگ، کره و چین اکران عمومی شود و پس از آن، راهی پرده سینماهای دیگر کشورهای جهان شود.

شرکت دابل‌اچ اینتر تینمنت «پادشاه رزمندگان» را با همکاری تهیه‌کنندگان چینی می‌سازد. گوردن چان که سال قبل «پوست رنگ‌شده» او مورد توجه منتقدان سینمایی قرار گرفت و فروش خوبی در گیشه نمایش سینماهای چینی کرد، کارگردانی فیلم را به عهده دارد. مگی کیو که قبل از این چند فیلم در هالیوود بازی کرده، نقش اول این اکشن علمی- تخیلی را بازی می‌کند. چند بازیگر مطرح تایوانی همبازی‌های کیو در این فیلم هستند.

این فیلم با نگاهی به یک مجموعه بازی ویدئویی موفق ساخته می‌شود و قرار است تبدیل به یک مجموعه فیلم سینمایی شود.یک منتقد سینمایی آسیایی می‌گوید: «کشورهای کوچک آسیایی برای موفقیت بیشتر نیازمند همکاری‌های مشترک هستند. سینمای این کشورها قدرت مادی و معنوی دو سینمای ژاپن و چین را ندارند. تولید محصولات مشترک کمک می‌کند تا صنعت سینما در این کشورهای کوچک آسیای دور نضج بگیرد. به همین دلیل است که هنرمندان این کشورها از وضعیت جدید استقبال می‌کنند. این وضعیت جدید به نفع همه است و باید تلاش کنیم تا اوضاع از آنچه هست، بهتر شود.»

اسکرین

کد خبر 99569

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز