همشهری آنلاین: وزیران خارجه ایران، افغانستان و پاکستان بعد از انجام مذاکرات رسمی 3 جانبه یادداشت تفاهم مشترکی را به امضا رساندند

که در آن تاکید شده است سه کشور تعهد می کنند که اجازه استفاده از قلمرو خود را برای هر اقدام مضر برای منافع یکدیگر ندهند.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به پاکستان، متن کامل یادداشت تفاهم مشترک اجلاس 3 جانبه وزیران خارجه ایران، افغانستان و پاکستان که امروز شنبه در اسلام آباد به امضای منوچهر متکی، سپنتا دادفر و شاه محمود قریشی رسیده به شرح زیر است:

وزرای خارجه ایران، افغانستان و پاکستان با اشاره به بیانیه تهران که در پایان نخستین اجلاس سران 3 کشور که در تاریخ سوم خرداد 88 در تهران به امضا رسید و با اشاره به تصمیمات قبلی نشست های وزرای خارجه کارشناسان ارشد در کابل و اسلام آباد در آوریل 2009 و با تاکید بر اشتراکات عمیق تاریخی، مذهبی، معنوی، فرهنگی و تجاری 3 کشور با شناسایی مصائب، آلام منطقه و مردم آن از نا امنی، تروریست، افراط گرایی، قاچاق اسلحه و مواد مخدر با تایید آلام مشترک مردم 3 کشور برای صلح و بهروزی بادوام و با تایید خواسته عمیق 3 دولت برای رسیدن به ثبات و توسعه که متقابلا به یکدیگر کمک می کنند و با تاکید بر اهمیت و برجستگی همکاری 3 جانبه برای حصول به اهداف مشترک و با تاکید بر ضرورت آغاز تلاش واقعی در چارچوب توافقات 3 جانبه با تاکید بر تعهد بر اصول منشور سازمان ملل توافق دارند که ثبات و امنیت منطقه تنها از طریق پایبندی واقعی و صادقانه به اصول عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر قابل پیشبرد است.

3 کشور تایید می‌کنند مشترکا بار مسئولیت برقراری امنیت و ثبات در منطقه را بر عهده دارند. علاوه بر این ایران، افغانستان و پاکستان بر اساس توافق امروز تعهد می‌کنند که اجازه استفاده از قلمرو خود را برای هر اقدام مضر برای منافع یکدیگر ندهند.

3 کشور همچنین اذعان می‌کنند که تروریست چالش عام و مشترکی را متوجه منطقه کرده که تنها از طریق تلاش های مشترک قابل رسیدگی است و به خواست خود برای کمک به تلاش های ملی، مبارزه علیه تروریسم از طریق مبادله 3 جانبه اطلاعات محرمانه و هماهنگی و همکاری بیشتر در زمینه عملیاتی تاکید می ورزند.

همچنین 3 کشور از فرآیند ملی افغانستان در خصوص تشویق و توسعه آشتی ملی و همگرایی بر اساس قانون اساسی افغانستان حمایت و تاکید می کنند که در هر گونه ابتکاری دراین رابطه باید افغانستان محور باشد و توسط افغان‌‍ها هدایت شود.

3 کشور همچنین متعهد می شوند که همکاری 3 جانبه برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر و جلوگیری از جریان غیر قانونی تسلیحات به ماورای مرزهای خود و کنترل جرایم سازمان یافته فراملی را با استفاده از کلیه ابزار تقویت، ظرفیت های ملی برای رسیدگی به این چالش ها تعمیق کنند.

وزیران خارجه ایران، پاکستان و افغانستان در زمینه توسعه تعهد خود را برای ایفای نقش در بازسازی افغانستان مورد تاکید قرار می‌دهند و بر اهمیت ایجاد شرایط مناسب در داخل افغانستان برای بازگشت ایمن، داوطلبانه، تدریجی و محترمانه و همگرایی مهاجرین افغان با حمایت جامعه بین‌المللی تاکید می‌ورزند
 
همچنین وزیران خارجه ایران، پاکستان و افغانستان در زمینه توسعه تعهد خود را برای ایفای نقش در بازسازی افغانستان مورد تاکید قرار می‌دهند و بر اهمیت ایجاد شرایط مناسب در داخل افغانستان برای بازگشت ایمن، داوطلبانه، تدریجی و محترمانه و همگرایی مهاجرین افغان با حمایت جامعه بین‌المللی تاکید می‌ورزند.

علاوه بر این تقویت هر چه بیشتر اتصالات منطقه ای از طریق احداث و توسعه کریدورهای انرژی و حمل و نقل و تشویق مشارکت بخش های خصوصی 3 کشور  در برنامه های عمرانی منطقه و انجام پروژه های مشترک از دیگر توافقات بیانیه وزرای خارجه 3 کشور بود.

تبادل نظرها و مبادله بهترین روش ها و همکاری ها در پروژه‌های مختلف در زمینه انرژی، حمل و نقل، صنعت و معدن و کشاورزی و دامداری و محیط زیست مورد تشویق سه کشور قرار خواهد گرفت.

3 کشور توافق کردند که آمادگی های لازم را جهت راه اندازی کمیسیون های 3 جانبه اقتصادی صنعتی و برنامه ریزی و نیز انجام مطالعات امکان سنجی، تشکیل صندوق سرمایه گذاری مشترک جهت حمایت از پروژه های سه جانبه را کسب کنند.

ایران، افغانستان و پاکستان در زمینه فرآیندهای منطقه ای نیز توافق کردند که از فرآیندهای جاری منطقه ای در جهت ایجاد اجماع منطقه ای برای برقراری صلح، امنیت و ثبات و توسعه حمایت کنند و قویا معتقدند همکاری 3 جانبه آنان کلید برقراری صلح و ثبات منطقه ای است و بر تعهد خود برای تقویت این همکاری تاکید می کنند.

3 کشور همچنین تاکید کردند که روندهای مورد اشاره باید بومی باشد و مالکیت همسایگان بلافصل افغانستان بر این روندها را به رسمیت بشناسند.

همچنین 3 کشور تاکید کردند که تعاملات بین‌المللی در خصوص افغانستان باید بر اهمیت مالکیت افغانستان بر طرح ها و اولویت های خود صحه بگذارند.

همچنین در این بیانیه تاکید شده است که هر کنفرانس منطقه ای یا بین‌المللی باید برای حصول به اهداف مشترک و صلح و ثبات پایدار در افغانستان اهمیت و برجستگی مکانیزم 3 جانبه آنان را بپذیرد.

برای اجرای مصوبات این بیانیه و نیز نظارت بر روند اجرا 3 کشور توافق کردند که سریعا کمیته ای مشترک تشکیل شود و این کمیته به ریاست معاونین سیاسی وزرای خارجه 3 کشور در مواقع لزوم با همکاری کارشناسان و متخصصان برای پیش برد همکاری ها در حوزه های موضوعی خاص فعالیت کنند.

بر اساس بیانیه تهران ورزای خارجه بر تصمیم اجلاس سران برای برگزاری دومین نشست سران 3 کشور در اسلام آباد در اولین فرصت تاکید کردند.

علاوه بر این قبل از اجلاس سران، نشست های 3 جانبه وزرای کشور در اسلام آباد، وزرای اقتصاد در کابل و وزرای اطلاعات 3 کشور در تهران برگزار می‌شود.

همچنین 3 کشور توافق کردند که موضوع برگزاری نشست وزرای خارجه افغانستان و همسایگان بلافصل آن را به دنبال نشست 3 جانبه سران پیگیری کنند.

کد خبر 99604

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز