امیر دبیری‌مهر: علی رغم گذشت چندماه از رایزنی گروه‌ها؛ احزاب و تشکل‌های سیاسی برای رسیدن به لیست‌های واحد برای شرکت در انتخابات دور سوم شوراها هنوز این امر محقق نشده است.

 دو طیف اصلی یعنی اصولگرایان و اصلاح طلبان همچنان سرگرم رفوگری شکاف‌های موجود در اردوگاه خود هستند. طیف اصلاح‌طلبان سه شقه شده است.

اول اصلاح طلبان دولتی که اغلب مدیران دولت خاتمی هستند و مرتضی حاجی سخنگوی آنان است و افرادی مثل اسحاق جهانگیری؛ معصومه ابتکار واعظم نوری؛ احمد مسجد جامعی و... چهره‌های شاخص آن هستند.

 دوم طیف اعتماد ملی با محوریت و هدایت مهدی کروبی و سوم اصلاح‌طلبان به اصطلاح مردمی با محوریت اصغرزاده و دیگران.

 اما اردوگاه اصولگرایان نیز همان سه‌گانگی را تجربه می‌کند. دسته اول طرفداران محمود احمدی نژاد هستند که با محوریت بذرپاش و زریبافان فعالیت می‌کنند.

دسته دوم اصولگریان سنتی هستند که همان شورای هماهنگی نیروهای انقلاب هستند و دسته سوم نیز طرفداران شهردار کنونی پایتخت هستند که روند کنونی آبادانی و توسعه تهران را بی‌نظیر و خواهان استمرار آن با محوریت  محمدباقر قالیباف می‌باشند.

 یک عضو شورای معتمدین جریان اصولگرا ؛ شورایی که برای ایجاد اجماع بین اصولگرایان تشکیل شده  گفته است: فعالین اصولگرا در ستاد حامیان دولت(احمدی‌نژاد) با سایر‌اصولگرایان هماهنگ خواهند شد و به حضور یکپارچه اصولگرایان در انتخابات شوراها بسیار نزدیک شده‌ایم.

 بزودی شاهد حضور یکپارچه نیروهای اصولگرا در انتخابات شوراها خواهیم بود. وی افزود: بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته پیروزی اصولگرایان با فاصله زیادی نسبت به سایر گروه‌ها و لیست‌ها قابل انتظار است.

 این چهره شاخص جریان اصولگرایی در خصوص وضعیت چهره‌هایی از دولت که در عرصه انتخابات حاضرند گفت: اعضای معتمد جریان اصولگرا بر این نکته متفق‌القول هستند که با توجه به صراحت توصیه مقام معظم رهبری در جمع کارگزاران نظام و همچنین ضرورت عدم وجود شبهه در این زمینه بهتر است از حضور مستقیم چهره‌های فعال یا منتسب به دولت و شخص رئیس جمهور محترم به عنوان نامزدهای انتخاباتی پرهیز شود.

«مهدی چمران» رئیس شورای شهر تهران و سخنگوی ائتلاف آبادگران در انتخابات شوراها درباره چشم‌انداز شکل‌گیری لیست واحد اصولگرایان، گفت: من این امید و آرزو و انتظار را دارم که روشن‌بینی و بینش درست در اصولگرایان باعث شود که آنها به لیست واحد برسند تا مردم در انتخاب‌شان دچار تشتت و تفرق نشوند. 

رئیس دوره دوم شورای شهر تهران هرگونه صف‌بندی در میان اصولگرایان برای انتخابات شوراها را تکذیب کرد و درباره ارائه اسامی کاندیداها از سوی برخی گروه‌های اصولگرا، گفت: انشاءالله همه این اسامی به یک لیست واحد منجر خواهد شد.

اما در اردوگاه اصلاح‌طلبان، اسماعیل گرامی مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی، گفت: با توجه به این که ائتلاف اصلاح طلبان به دنبال این است که لیست حزب اعتماد ملی و لیست اصلاح طلبان یک سوم یا 30 درصد اختلاف داشته باشد، این موضوع از نظر ما خلاف شعار ائتلاف است. 

در پی انتشار خبر خبرگزاری ‌فارس‌مبنی بر نشست مشترک مرتضی حاجی سخنگوی ائتلاف اصلاح‌طلبان با منتجب‌نیا و گرامی‌مقدم از حزب اعتماد ملی، سخنگوی این حزب  اعلام کرد:  ملاقات گرامی‌مقدم و منتجب‌نیا با جناب آقای حاجی در خصوص افزودن سه کاندیدای اختصاصی حزب اعتماد ملی خلاف واقع و تکذیب می‌شود.

 درهمین حال رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بحث‌هایی مبنی بر وجود اختلاف نظر در میان برخی اعضای شورای هماهنگی در رسانه‌ها را رد کرد. سیدحسن موسوی تبریزی وجود هر گونه اختلاف نظر درباره ائتلاف در جبهه را رد کرد و گفت: ائتلاف جبهه اصلاحات محکم است و در جبهه نیز کسی از ائتلاف ناراضی نیست... اما غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز ،با اشاره به مرزبندی‌ها در جریان اصولگرایان گفت: این نوع مرزبندی عدول از اصولگرایی است و اقتضای اصولگرایی این است که اصولگرایان یکپارچه شوند و لیست واحدی ارائه دهند.

وی در عین حال افزود: خبرهایی کسب کردم که مجموعه اصولگرایان به سمت یکپارچگی و وحدت گرایش پیدا کرده‌اند. مصباحی مقدم اظهار امیدواری کرد که لیست مشترک اصولگرایان به زودی نهایی شود و اصولگرایان تحت این لیست به وحدت برسند و طی روزهای آینده خبرهای خوبی می‌رسد.

 از سوی دیگر امیری دبیرکل ائتلاف خدمتگزاران ایران اسلامی با اشاره به اینکه اصولگرایی از نظر مواضع سیاسی از معیارهای انتخاب کاندیداهای این تشکل است، افزود: ائتلاف خدمتگزاران ایران اسلامی در انتخابات شوراهای اسلامی در تهران و شهرستان‌ها کاندیدا داشته و در حدود 15 مرکز استان در کشور فعال خواهد بود.  وی تشکیل شورایی منسجم و همفکر، قائل به مدیریت شهری در تهران و پایبندی به اصولگرایی را از ملاک‌ها و معیارهای کاندیداهای پیشنهادی این ائتلاف عنوان کرد و ادامه داد:  معتقد به تثبیت مدیریت شهرداری هستیم و از کاندیداهایی که بر این اصل اعتقاد داشته ‌باشند، حمایت خواهیم کرد.

امیری، قالیباف، شهردار فعلی تهران را دارای مدیریتی کارآمد، پرتلاش، جوان و مناسب برای مدیریت شهری عنوان و تصریح کرد: از قالیباف حمایت خواهیم کرد، ولی هشت نفر از اعضای شورای شهر فعلی که اکثریت را تشکیل می‌دهند، در چارچوب لیست30 نفره ما قرار خواهند داشت. علیرضا دبیر و رسول خادم نیز جزو این لیست هستند.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه «آیا افرادی که دارای پیشینه نظامی نیز هستند در این لیست جا دارند؟» خاطرنشان کرد: به دلیل اعتقاد ما بر بعد امنیت اجتماعی که آن را از وظایف مستقیم شهرداری نیز می‌دانیم، پنج نفر از کاندیداهای لیست 30 نفره ما نظامی و انتظامی هستند که «طلایی» نیز از آن جمله است.

وی با بیان اینکه کسانی که رسماً جزو جبهه اصلاحات و اصلاح‌طلبی هستند در لیست ما جایی ندارند، در رابطه با ارایه لیست واحد، اضافه کرد: اگر اصولگرایان با لیستی واحد و مشترک وارد عرصه انتخاباتی شوند، ما نیز از آن حمایت می‌کنیم در همین حال عضو فراکسیون اصو‌لگرایان مجلس گفت: اصولگرایان روی 70 درصد لیست مشترک نامزدهای انتخاباتی خود توافق دارند.

سید‌محمدرضا میرتاج‌الدینی وجود برخی اختلاف سلیقه‌ها در جریان اصولگرایان در انتخابات شوراها را طبیعی دانسته و گفت: اصولگرایان برای رسیدن به ائتلاف تلاش می‌کنند و اگر ائتلاف کامل و 100 درصدی حاصل نشود توافق حداکثری ایجاد خواهد شد.

وی به تلاش شورای معتمدین و چهره‌های شاخص جریان اصولگرا برای ایجاد وحدت و توافق بین حامیان شهردار و حامیان دولت اشاره کرد و افزود: با توجه به این رایزنی‌ها لیست اصولگرایان برای حضور در انتخابات شوراها به زودی  مشخص خواهد شد.

تلاش‌ها برای ائتلاف در دیگر طیف‌های سیاسی نیز وجود دارد. حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران می‌گوید: در حال حاضر کارگزاران منتظر تصمیم و تهیه لیست نهایی ائتلافی ستاد انتخابات ائتلاف اصلاح‌طلبان است و این حزب در انتخابات پیش رو تنها و تنها با لیست ائتلافی ستاد انتخابات اصلاح‌طلبان در صحنه انتخابات حضور خواهد یافت.

رئیس کمیته سیاسی فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز گفت: برای جلوگیری از ادامه روند موجود فراکسیون اصولگرایان مجلس با هدف وفاق وارد میدان خواهد شد. حسین سیدآبادی با تاکید بر اینکه عده‌ای با احساس داشتن پایگاه مردمی بالاتر در جریان اصولگرایی به دنبال سهم بیشتری هستند،گفت: همین تفکر باعث شده زمینه‌ها برای رسیدن به تفاهم کمتر شود.

وی افزود: برخی از منتقدین و مؤثرین در مجموعه اصولگرایی در تلاشند تا عده‌ای از بخشی از خواسته‌هایشان کوتاه آیند تا تفاهم و انسجام در این مجموعه ایجاد شود.

وی تلاش جمعی تحت عنوان شورای معتمدین برای نزدیک کردن نقاط مشترک مجموعه‌های موجود در جریان اصولگرایان را درست دانست. دبیرکل حزب مؤتلفه هم  در دومین گردهمایی منطقه‌ای بانوان شمال کشور در ساری، گفت: تشکل‌های اصولگرا ارائه فهرست مشترک را پذیرفته‌اند و این نخستین برگ برنده اصولگرایان برای به دست آوردن کرسی شوراها در شهرهای کشور است.

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی گفت: با یاران دکتر احمدی‌نژاد نیز در انتخابات شوراها به تفاهم کامل رسیده‌ایم‌.

از سوی دیگر، دبیر‌کل حزب اعتدال و توسعه با رد ائتلاف حامیان هاشمی و خاتمی در انتخابات گفت: ما حاضر به همکاری و تعامل مثبت با همه گروه‌های سیاسی هستیم ولی بنابر استدلالاتی که داریم حاضر نیستیم در ائتلافی تحت عنوان اصلاح‌طلبان یا اصولگرایان شرکت کنیم.

محمد باقر نوبخت ضمن بیان این که شرط ما برای ورود به ائتلاف، ائتلافی بود که نه با نام جبهه اصلاحات و نه جبهه اصولگرا باشد، تصریح کرد: اگر شرایطی محقق شود که یک ائتلاف بزرگی از همه اصلاح‌طلبان معتدل و اصولگرایان واقع‌بین فراهم شود با توجه به شرایط سیاسی کشور آمادگی داریم در چنین ائتلافی شرکت کنیم.

از سوی دیگر، سخنگوی جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی به خبرنگار ایسنا گفته  شورای بزرگان اصولگرا متشکل از بزرگان و پیشکسوتان اصولگراست و برای این‌که اصولگرایان را به تفاهم برساند تشکیل شده، البته نظر اعضای آن مشورتی است و جنبه‌ تحمیلی ندارد. در همین ارتباط زاکانی یکی از نمایندگان مجلس و عضو ائتلاف آبادگران مجلس هفتم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، از تشکیل این شورا خبر داد و گفت: از حدود پنج ماه پیش جمعی از دوستان برای حفظ وحدت و انسجام در جریان اصولگرا دور هم جمع شدند تا با انسجام به رقابت با گروه‌های دوم خردادی بپردازند.

زاکانی در ادامه از حدادعادل، محمدرضا باهنر، مهدی چمران، احمد توکلی، عسگراولادی و خود به عنوان اعضای شورای معتمدان اصولگرا نام برد و گفت: این شورا تا کنون جلسات متعددی برگزار کرده ولی هنوز به نتیجه‌ قطعی نرسیده است. بنابراین گزارش، حسن غفوری‌فرد نیز در این ارتباط به خبرنگار ایسناگفت: شورای معتمدان اصولگرا با شورای بزرگان از نظر ترکیب فرق دارد، ولی همگی در حال رایزنی و تلاش برای رسیدن اصولگرایان به لیست واحد هستند. وی اظهار کرده بود: در حال حاضر در این ارتباط شوراهای خودجوش به وجود آمده است.

محسن کوهکن، عضو هیأت رییسه‌ مجلس شورای اسلامی نیز درباره تشکیل شورای معتمدان با بیان این‌که در بین اصولگرایان شکافی وجود ندارد، گفت: مجموعه گروه‌هایی که اسامی آنها مطرح است کار می‌کنند تا هماهنگی بین اصولگرایان خوب پیش رود؛ حال می‌خواهد اسم آنها ریش‌سفیدان، معتمدان و... باشد. 

واعظ آشتیانی یکی از اعضای شورای شهر و ائتلاف آبادگران شورای شهر نیز ، با بیان این‌که شورای معتمدین در حال حاضر تشکیل شده و موظف است زمینه‌ای را فراهم کند که اصولگرایان به لیست واحد برسند، اظهار داشت: ما نمی‌خواهیم تفرق در جریان اصولگرا به وجود آید و هرچه شورای معتمدین تعیین و تصمیم بگیرد برای ما قابل احترام است؛ چرا که در عرصه‌ سیاست باید منافع شخصی را کنار گذاشت.

با این وجود در حالی که زمزمه‌های وجود لیست‌های مختلف در میان اصولگرایان به گوش می‌خورد، لطف‌الله فروزنده قائم مقام جمعیت ایثارگران به خبر گزاری آفتاب گفته است استراتژی جمعیت ایثارگران کماکان وحدت اصولگرایان و رسیدن کل این جریان به یک لیست واحد است. فروزنده گفته است: «ما کاملاً با مجموعه اصولگرایان و بزرگان آن هماهنگیم بنابراین منتظر انتخاب لیست نهایی اصولگرایان توسط بزرگان آنها می‌مانیم تا از آن قاطعانه حمایت کنیم. جمعیت ایثارگران به دنبال حمایت جداگانه از هیچ طیف خاصی در میان اصولگرایان برای انتخابات شوراها نیست و منتظر تصمیمات بزرگان اصولگرا در این رابطه خواهد ماند.

 بنابر برخی گزارش‌های غیر رسمی، جبهه پیروان خط امام و رهبری کماکان در حال رایزنی و تعامل با دیگر گروه‌ها و تشکل‌های اصولگرایان از جمله اصولگرایان تحول خواه به رهبری «علیرضا زاکانی»، اصولگرایان اصلاح‌طلب با محوریت جمعیت ایثارگران، جمعیت آبادگران جوان و نیز ستادهای انتخاباتی حامی احمدی‌نژاد به منظور شکل‌گیری ائتلاف نهایی و در صورت امکان دستیابی مجموعه اصولگرایان به یک لیست واحد است.

این در حالی است که شنیده می‌شود در میان گروه‌های مورد اقبال جبهه پیروان خط امام و رهبری،‌ این ستادهای انتخاباتی حامی احمدی‌نژاد هستند که مسئولان آنها هیچ تمایلی برای رایزنی و تعامل با دیگر گروه‌ها و از جمله جبهه پیروان به منظور دستیابی به لیست واحد ندارند و آنگونه که تاکنون رهبران این ستادها اعلام کرد‌ه‌اند: نیازی به رایزنی با دیگر گروه‌های اصولگرا ندارند.

گفته می‌شود که لیست نهایی جبهه پیروان خط امام و رهبری از 15 نفر تشکیل شده که در آنها جناح اکثریت شورای شهر تهران چند چهره جدید ، یک روحانی و 2 زن در آن به چشم می خورد .

برخی اخبار از این حکایت می‌کنند که دلیل قرار ندادن نام اعضای اقلیت شورای شهر تهران در لیست نهایی جبهه پیروان خط امام و رهبری اولا به علت این است که نام برخی از آنها در لیست ستادهای انتخاباتی حامی احمدی‌نژاد قرار دارد و دوماً بزرگان جبهه پیروان قصد داشتند تا با این اقدام بر قدرت چانه‌زنی خود در برابر سایر اصولگرایان بیفزایند.

 سجادی سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفت وگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه 5 عضو تیم مذاکره کننده میان گروه‌های اصولگرا، منتخبین جبهه پیروان خط امام و رهبری هستند، اظهار داشت: بر اساس مذاکراتی که در این مدت صورت گرفته، نسبت به نتیجه مذاکرات امیدوارتر شده‌ایم و تصور می‌کنیم بتوانیم به لیست واحد برسیم.

کد خبر 9970

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز