همشهری آنلاین: نخست وزیر ترکیه در مراسم روز عاشورا در استانبول به همراه علی اکبر ولایتی و شخصیت‌های برجسته دینی ترکیه حضور یافت.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری براثا، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه، به عنوان نخستین مسئول عالی‌رتبه ترکیه در مراسم عاشورا در کنار علی اکبر ولایتی، مشاور سیاسی امام علی خامنه‌ای و شخصیت‌های دینی ترکیه حضور یافت.

اردوغان در این مراسم که روز پنجشنبه در شهر استانبول برگزار شد، طی سخنانی در ابتدا انفجار تروریستی در شهر چابهار و نیز حملات تروریستی در شهرهای نجف و سامرای عراق و اقدامات تروریستی که غیر نظامیان را در هر مکانی از جهان هدف قرار می‌دهد، محکوم کرد و گفت: مسلمانان منطقه، مسیری مشترک دارند و باید اختلافاتشان را کنار بگذارند و در جهت تقویت وحدت و ناکام گذاشتن هر گونه تلاش برای فتنه انگیزی گام بردارند.

وی گفت: این وقایع بیانگر توطئه‌های از پیش طراحی شده است و ما چنین توطئه‌هایی را در شهرهای ترکیه داشتیم و درس مهمی از این طرح‌های توطئه گرفتیم که باید در مقابل چنین حوادث تروریستی برای آینده‌ای بهتر تلاش کنیم و وحدت خود را حفظ کنیم.

نخست وزیر ترکیه اظهار داشت: شهادت امام حسین (ع) در روز عاشورا به منزله وداع نیست، بلکه شهادت امام حسین در این روز درس زندگی است. امام حسین (ع) با خون پاک خود به ما درس ایستادگی در برابر ظلم و جور را دارد.

اردوغان که در این مراسم در میان دهها هزار مسلمان در منطقه هالکالی استانبول سخنرانی می‌کرد، عنوان داشت: هر حادثه‌ای که در جهان اسلام رخ می‌دهد واقعه کربلا را برای ما تداعی می‌کند و ما به خاطر مصیبتی که بر هر مسلمانی در هر نقطه‌ای از جهان رخ می‌دهد احساس ناراحتی می‌کنیم.

منابع اطلاع رسانی ترکیه اعلام کردند که شهر استانبول در روز عاشورا شاهد حضور دهها هزار شهروند از طوایف مختلف بود که مراسم عاشورا را برگزار کردند.

نخست وزیر ترکیه بار دیگر تاکید کرد که موضع‌گیری دولت در محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به ناوگان آزادی تغییر نکرده است و ترکیه خواهان عذرخواهی و پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان حمله ناوگان آزادی است.

اردوغان هم‌چنین در گفت‌وگو با روزنامه الشمس لیبی اظهار داشت: موضع‌گیری ترکیه در قبال درگیری اعراب و اسراییل بر این اساس است که تلاش صمیمانه و جدی در راستای برقراری صلح و ثبات در منطقه و بالا بردن سطح رفاه ملت‌های منطقه به کار بگیرد و در این راستا ما حمله اسراییل به نوار غزه را که موجب قطع مذاکرات میان سوریه و اسراییل شد، محکوم می‌کنیم.

نخست وزیر ترکیه افزود: دولت اسراییل متاسفانه نتوانست معنا و اهمیت تلاش ما در این زمینه را درک کند و زندگی بیش از 1000 غیر نظامی بیگناه از جمله کودک زن و پیر را در نوار غزه گرفت و تحریم ظالمانه‌ای را بر نوار غزه اعمال کرد که گویی بیش از یک میلیون و نیم انسان در زندانی بسر می‌برند.

وی خاطر نشان کرد: اسراییل از کشتن داوطلبانی که در ناوگان آزادی به منظور رساندن کمک‌ها به مردم تحت محاصره نوار غزه شرکت داشتند، هیچ ترس و ابایی نداشت. زمان آن رسیده است که ما بگوییم اقدامات غیر قانونی اسراییل باید متوقف شود.

نخست وزیر ترکیه بر اهمیت وارد کردن شکست به طرح‌های با هدف تقسیم امت اسلامی، تاکید کرد و گفت: تلاش در این زمینه مستلزم عبرت گرفتن از تحولات کنونی و تجربیات تلخی است که شاهد آن بوده‌ایم و این که از افکاری که موجب ایجاد اختلاف میان مردم منطقه بویژه مسلمانان می‌شود اجتناب کنیم.

علی اکبر ولایتی نیز بر لزوم حمایت از ملت فلسطین در نوار غزه به منظور پایان دادن به محاصره رژیم صهیونیستی تاکید کرد و گفت: ملت فلسطین از سال‌های طولانی همواره در راس دفاع از امت اسلامی بود و همواره در معرض ظلم اشغالگران اسراییلی و تجاوزات آنها قرار گرفت.

ولایتی عنوان داشت: جهان اسلام با طرح‌های سیاسی غرب روبروست که آن را در برابر چالش‌های سخت قرار می‌دهد و ما باید با آن مقابله کنیم.

وی اعلام کرد که ایران از دولت ترکیه به خاطر نقشی که در دفاع از مقدسات اسلامی و رویارویی با توطئه‌ها علیه جهان اسلام دارد، قدردانی می‌کند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۶ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۸