همشهری آنلاین- ندا شریف: هر یک از چشم‌های مرکب حشرات دارای تعداد زیادی حس‌گرهای نوریست که به آن‌ها در تشخیص دقیق اشیاء کمک می‌کند.

 

حشرات بزرگ‌ترین گروه را در بین گروه بندپایان به خود اختصاص می‌دهند. مجموع حشرات روی زمین تا مرز ده میلیون گونه مختلف می‌رسد. حشرات تقریباً در همه نقاط روی زمین پیدا می‌شوند. همچنین می‌توان آن‌ها را در آب‌های شیرین یافت. آن‌ها اولین حیوانات پرنده می‌باشند که در روی زمین بوجود آمدند و 350 میلیون سال قبل اولین بار توانستند در هوای زمین شروع به پرواز کنند و این میلیون‌ها سال قبل از پرواز پرندگان و خفاش‌ها بود.  

برای بیشتر حشرات قدرت بینایی و بویایی از مهم‌ترین احساس‌ها می‌باشد.

حشرات دارای چشم‌های مرکب هستند به این معنی که چشم حشره از دو قسمت مجزا تشکیل شده ‌است. هر قسمت از چشم حشره دارای لنز مخصوص به خود است. حشرات برای بوکشیدن و مزه‌کردن از شاخک‌هایشان و بعضی اوقات از قسمت‌های دیگر بدنشان استفاده می‌کنند. آن‌ها همچنین برای لمس کردن اشیاء از شاخک‌هایشان استفاده می‌کنند.

حشرات در طول رشد خود به طور دوره‌ای پوست‌اندازی می‌کنند و یا پوسته خارجی خود را می‌اندازند. بعضی از حشرات فقط ۴ یا ۵ مرتبه تغییر شکل می‌دهند اما سنجاقک‌های یک روزه و حشرات بدون بال می‌توانند ۲۰ مرتبه یا بیشتر پوست‌اندازی کرده و تغییر شکل دهند. هر بار که یک حشره تغییر شکل می‌دهد شکل بدنش عوض می‌شود این حالت را در حشرات دگردیسی (دگرگونی) می‌نامند. بعضی از حشرات با هر پوست‌اندازی به آرامی تغییر شکل می‌دهند و نوع بالغ آن‌ها بسیار با نوع نوزاد تفاوت دارد. این حشرات عبارتند از زنبورهای عسل، مگس‌ها، سوسک‌های بزرگ، پروانه‌ها و زنبورهای معمولی.

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۴:۰۹