همشهری‌آنلاین: محققی در پرادو اسپانیا دریافته است نسخه کپی تابلوی "مونا لیزا" اثر مشهور "داوینچی" توسط شخصی کشیده شده که در هنگام خلق اثر اصلی در کنار داوینچی نشسته بوده است.

بازتاب‌نگاری فروسرخ خطوط طراحی را در زیر رنگ‌هایی که بر روی بوم گذاشته شده،‌ آشکار کرده است،‌ خطوطی که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند.

هر نوع تنظیم و تغییری که توسط لئونادرو داونینچی بر روی طرح اولیه اثر اصلی ایجاد شده در خطوط طراحی این تابلو نیز تکرار شده است و این به آن معنی است که هر دو اثر در کنار یکدیگر خلق شده‌اند. نقاط نارنجی رنگی که در عکس دیده می‌شود نشان دهنده تغییراتی است که در اثر اصلی و نسخه کپی ایجاد شده است و خطی که طراحی سر را تغییر داده در هر دو اثر مشاهده می‌شود.

لایه‌ای از رنگ سیاه نیز در پس زمینه نسخه کپی مونالیزا دیده می‌شد که این لایه در ترمیم‌های اخیری که بر روی اثر انجام شده برداشته شده و پس زمینه‌ای پنهانی از زیر این لایه آشکار شده است.

نسخه ترمیم شده نکاتی جدید را درباره نسخه اصلی آشکار می‌سازد. در واقع نقاشی کپی شده از وضوح بیشتری برخوردار است و به درک بیشتر نسخه اصلی کمک می‌کند. برای مثال نسخه کپی جزئیات زیادی درباره بافت کوه‌های پس زمینه و چین‌های لباس آشکار می‌سازد که در نسخه اصلی در پس لایه‌‌ای از لاک قدیمی پنهان باقی مانده‌اند.

"آنا گونزالس" محقق تکنیکی بخش مستندسازی موزه دو سال بر روی این نسخه و نسخه اصلی مطالعه کرده و در نهایت دریافت این نسخه،‌ تنها یک کپی 500 ساله معمولی از مونالیزا نیست،‌ بلکه توسط فردی کشیده شده است که در هنگام خلق مونالیزا درست در کنار دست داوینچی نشسته بوده و تلاش می‌کرده تمامی حرکات دست او را تقلید کند.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۷ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۸