همشهری آنلاین: دریاچه بایکال در سیبری دریاچه‌ای است که یک‌پنجم آب شیرین جهان را در خود گنجانده‌است، علاوه بر این،‌این دریاچه به‌دلیل سازه‌های یخی طبیعی که بر روی آن تشکیل می‌شود به دریاچه جواهرنشان نیز شهرت دارد.

بر اساس گزارش میل‌آنلاین، این دریاچه پوشیده از یخ به سازه‌های یخی برجسته و مجسمه مانندی آراسته شده که ساخته دست طبیعتند. این توده‌های یخی طبیعی که به پشته‌های یخی شهرت دارند،‌تحت تاثیر شرایط اقلیمی سرد و خشک این منطقه از سیبری ایجاد می‌شوند.

درجه حرارت منجمد‌کننده و بادهای سرد و شدید منجر به ایجاد توده‌های یخی و حرکت آنها بر سطح دریاچه می‌شود و در نتیجه این توده‌های یخی مانند تکه‌های جواهر از سطح دریاچه بیرون می‌آیند.

توده‌ها می‌توانند تا ارتفاع 15 متر نیز رشد کنند. تابش خورشید از پشت این توده‌های یخی در ساعاتی از روز که زاویه تابش نور خورشید زیاد است، منظره‌ای خیره‌کننده را به وجود می‌آورد، گویی که صدها تکه جواهر بر روی سطح دریاچه پاشیده شده‌باشد.

خود دریاچه بایکال نیز یکی از شگفتی‌های طبیعت به‌شمار می‌رود زیرا سن آن بیش از 25 میلیون سال تخمین زده‌شده و به عنوان یکی از بزرگترین و عمیق‌ترین دریاچه‌های جهان شناخته می‌شود.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۸