همشهری آنلاین: خانه هنرمندان ایران میزبان هنرمندانی شد که با آثار خود یادواره شهدا را در قالب رقم زدند و شرکت‌کنندگان در مهمانی شهدا را مهمان نگاه هنرمندانه خود کردند.

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، مراسم اختتامیه و آئین اهدای جوایز به برگزیدگان بخش‌های حرفه‌ای و شهروندی دومین جشنواره عکس قاب‌های بهشتی با حضور جمعی از عکاسان و مسئولان اعم از مرتضی طلایی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و پرویز اسماعیلی معاون دفتر رئیس جمهور عصر سه‌شنبه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در آئین اهدای جوایز به برگزیدگان بخش‌های حرفه‌ای و شهروندی دومین جشنواره عکس قاب‌های بهشتی، مقام اول تا سوم و همچنین پنج نفر شایسته تقدیر در بخش حرفه‌ای جشنواره معرفی و تقدیرشدند. در بخش شهروندی این جشنواره نیز 10  نفر برگزیده مورد تقدیر قرار گرفتند. همچنین اثر «نمونه مردمی» به عنوان اثر ممتاز از میان آثار بخش شهروندی که توسط شهروندان بر روی سایت «تصویر نت» آپلود شده و خود شهروندان هم به این عکس‌ها امتیاز داده‌اند، نیز معرفی و مورد تقدیر قرار گرفت.

غلامرضا قاسمی از مرند، میثم ملکی قزوینی از قزوین و ثمر تبریزی از تهران مقام اول تا سوم جشنواره عکس قاب‌های بهشتی را کسب کردند. جواد هادی از تهران، مجتبی حیدری از تهران، عصمت یادگاریان از قوچان، داوود کهن ترابی از کرج و رضا فلاحی مطلق از مراغه نیز حائز رتبه‌های چهارم تا هشتم بخش حرفه‌ای این جشنواره شناخته شدند.

سعید فداییان از تهران، حمیدرضا حبیبی از قوچان و مسعود محمدی از اندیمشک به عنوان رتبه‌های اول تا سوم بخش شهروندی جشنواره معرفی و تقدیر شدند. احمد زعفری هشجین از خلخال، امیر افتخاری از تهران، مهسا ربیعی گندمان از اهواز، محمدحسن باقری از قوچان، محمدرضا آرمند از تهران، زهرا دمرچلی از تهران و یوسف اکبری پابندی از تبریز نیز به ترتیب مقام‌های بعدی بخش شهروندی را کسب کردند.

مهدیه تسلیمی از تهران نیز با دریافت تندیس و لوح یادبود عنوان مقام اول انتخاب مردمی دومین جشنواره عکس قاب‌های بهشتی را از آن خود کرد.

جایزه نقدی، تندیس جشنواره و لوح یادبود به نفرات اول تا سوم بخش حرفه‌ای، لوح یادبود به پنج منتخب شایسته تقدیر بخش حرفه‌ای، جایزه نقدی و لوح یادبود به 10 برگزیده بخش شهروندی و لوح یادبود و تندیس جشنواره به نفر اول «نمونه مردمی» تعلق گرفت.

پدر و مادر شهیدان خالقی‌پور مهمان ویژه آئین اهدای جوایز به برگزیدگان دومین جشنواره عکس قاب‌های بهشتی بودند که ثمر تبریزی رتبه سوم بخش حرفه‌ای جشنواره، جوایز خود را به مادر شهیدان خالقی پور تقدیم کرد. در پی این اقدام، مرتضی طلایی نیز کمک هزینه سفر به عتبات عالیات را به این برگزیده جشنواره اعطا کرد. همچنین نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران، چاپ کتاب جشنواره را تقبل کرد.

به گزارش همشهری آنلاین، سعید آلادپوش مدیرعامل شبکه تصویر نت در این مراسم با اشاره به برنامه‌های این شبکه برای تحقق جایگاه اصلی حقوق مادی و معنوی عکاسان، گفت: هر فریم عکس که تولید می‌شود جزو دارایی‌های ملی و تولید ناخالص ملی است که انتظار می‌رود به عنوان داشته‌های فرهنگی و اقتصادی به آنها نگاه شود اما متأسفانه غفلت‌هایی در این زمینه وجود دارد.

وی از ایجاد آرشیوهای آنلاین از آثار عکاسان در شبکه تصویر نت برای دسترسی مخاطبان به نسخه‌های با کیفیت این آرشیو خبر داد و تصریح کرد: اکثر تولیدات حوزه عکس در فضاهایی شکل می‌گیرد که از بودجه‌های عمومی استفاده می‌کنند. در این بخش هم آرشیوهایی در رسانه‌ها است که ارزش خبری و تاریخی بسیار زیادی دارد اما کمتر رسانه‌ای است که آنها را به عنوان سرمایه خود تلقی کند و به سمت تجاری‌سازی این آرشیو برود.

آلادپوش خاطرنشان کرد: در شبکه تصویر نت قدمی برداشته‌ایم تا حمایتی از عکاسانی که توان تولید دارند اما جایی برای ارائه آثارشان ندارند، آنها را در شبکه تصویر ارائه کنند. همچنین با توجه به جایگاه ویژه عکس در انتقال پیام، زیرساخت‌هایی در شبکه تصویر فراهم شده تا با تکنولوژی‌های روز، زیرساخت‌ها در اختیار عکاسان قرار گیرد.

بر طبق این گزارش، محسن محمدی دبیر دومین جشنواره عکس قاب‌های بهشتی نیز در حالی که از اشاره‌های مرسوم دبیران جشنواره‌ها به آمار و اعداد آثار رسیده به جشنواره و ... پرهیز کرد، به تعریف جریان اعزام خود به جبهه در سن 16 سالگی پرداخت و گفت: در حالی که پدرم اطلاع نداشت، مادرم ساک من را زیر چادرش قایم کرد و من هم با ظاهر اینکه دارم به مدرسه می‌روم، کلاسورم را به زیر بغل زدم و همراه مادرم راهی محل اعزام شدم. 16 ساله بودم؛ مادرم در حالی که بغض کرده بود، بغلم کرد و گفت برو و خدا پشت و پناهت ...

وی افزود: شب اول دوری از خانواده، دلم خیلی برای پدر و مادرم تنگ شده بود و با خود می‌گفتم آخر چرا با پدرم خداحافظی نکردم. تا اینکه در منطقه گرفتار دشمن شده و در تنگه ابوغریب محاصره شدیم. وقتی به هوش آمدم، دیدم مجروح شده و دور تا دورمان را تانک‌های روشن دشمن با آن صدای وحشتناک محاصره کرده‌اند. خیلی از دوستانم در بغل من شهید شدند اما یکی از شهیدان، مسعود ملا بود. مسعود در تاریکی در حالی که آر پی جی بر روش داشت، پیش من آمد و دستش را بر سرم کشید و گفت «محسن تو بمان و بگو چه شد؟!» امروز که برای شهدا اینجا هستم، پس از سال‌ها می‌فهمم که او چه گفت. این جشنواره کار دل است و ادای تکلیف. 

در ادامه این مراسم، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با قدردانی از دست‌اندرکاران این جشنواره، به خدمات تخصصی شبکه تصویر نت اشاره کرد و گفت: جنس کارهایی مشابه این جشنواره که چند سازمان رسانه‌ای و غیر رسانه‌ای به همت یکدیگر یک پدیده را برگزار کنند، منجر به ایجاد هم‌افزایی می‌شود.

وی با بیان اینکه خدمات شرکت‌هایی نظیر شبکه تصویر نت که فعالیت تخصصی انجام می‌دهند منجر به توسعه کار رسانه‌ای می‌شود، افزود: دلیلی ندارد یک رسانه یا روزنامه واحد توزیع، چاپ، اشتراک یا عکس داشته باشد بلکه می‌تواند برخی از این مأموریت‌ها را به واحدهایی واگذار کند که کار تخصصی می‌کنند. مجموعه تصویر نت نیز از همین جنس است. ما قدردان این نگاه هستیم.

مرتضی طلایی نایب رئیس شورای شهر تهران نیز در اختتامیه دومین جشنواره عکس قاب‌های بهشتی، با بیان اینکه اثربخش‌تر و کارآمدتر از فرهنگ جهاد و ایثار و شهادت برای کشور وجود ندارد، گفت: با فرهنگ دفاع مقدس و فرهنگ شهدا می‌توان انقلاب را تداوم داد و زمینه ظهور امام زمان (عج) را فراهم کرد.

بر طبق این گزارش، 40 اثر از میان دو هزار و 700 عکس رسیده به این جشنواره در حاشیه مراسم اختتامیه دومین جشنواره عکس قاب‌های بهشتی به نمایش درآمدند.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۰