همشهری آنلاین: همزمان با سومین سال برگزاری جشنواره انتخاب آگهی‌های برتر روزنامه‌های سراسر کشور، پدیدآورندگان سه اثر گرافیکی منتخب از میان آگهی‌های روزنامه‌های سراسری زمستان ۱۳۹۴ معرفی و تقدیر شدند.

به گزارش همشهری آنلاین، نواب قزل‌باش، مستانه قاسم‌پور و نیلوفر ابریشم‌کار، به عنوان سه طراح برتر آگهی‌های روزنامه‌ها در زمستان ۹۴ شناخته شده و با اهدای لوح و جایزه که با حضور استاد محسن میرزایی از مسئولان مرکز توسعه ارتباطات و آگهی‌های روزنامه همشهری و اعضای هیئت داوران صورت گرفت، تقدیر شدند.  

داوری طرح‌های مربوط به آگهی‌های منتشر شده در ۸۶ روزنامه سراسری توسط مرکز توسعه ارتباطات و آگهی‌های روزنامه همشهری با حضور کامران کاتوزیان، یونس شکرخواه، حسن نمکدوست، امرالله فرهادی و ابراهیم حقیقی به عنوان اعضای هیات داوران صورت می‌گیرد.

امرالله فرهادی، عضو هیئت داوران در آئین تقدیر از منتخبان درباره روند برگزاری جشنواره انتخاب آگهی‌های برتر روزنامه‌های سراسر کشور، گفت: انتخاب آگهی برتر هر سه ماه یک بار توسط روزنامه همشهری صورت می‌گیرد. به همین منظور دبیرخانه‌ دائمی این جشنواره در مرکز توسعه ارتباطات مستقر شده است که روزانه آگهی‌های چاپ‌شده در ۸۶ روزنامه سراسری را رصد کرده و تعدادی از آنها را که واجد شاخص‌های تعیین‌شده هستند، انتخاب می‌کنند.

وی با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ آگهی در هر فصل جمع‌آوری می‌شود، افزود: پس از انتخاب اولیه آگهی‌ها، حدود ۵۰ آگهی جهت مطالعه و بازبینی برای اعضای هیئت داوران ارسال می‌شود که این هیئت در نهایت سه اثر منتخب فصل را معرفی می‌کند.

دکتر یونس شکرخواه، استاد دانشگاه و عضو هیئت داوران نیز در مراسم تقدیر از طراحان منتخب زمستان ۹۴، این جشنواره را حرکتی نمادین و مرهون حسن ظن شرکت ارتباطات رسانه‌آرا دانست و افزود: آقای میرزایی خود از بنیانگذاران آژانس‌های تبلیغاتی بوده و استاد کاتوزیان هم که خودشان مرد آژانس بوده‌اند.

وی با بیان اینکه مفهوم ارتباطی آژانس، قدرت ایجاد تمایز به واسطه هنر تمامی دست‌اندرکاران اعم از عکاس، گرافیست و ... است، خاطرنشان کرد: حرکتی که مرکز توسعه ارتباطات و آگهی‌های روزنامه همشهری در معرفی طرح‌های منتخب آگهی‌ها آغاز کرده، عملا در راستای تبیین مفهوم ارتباطی آژانس است و از همین جنبه قابل درک و ارزیابی است و از سوی دیگر اقدامی در جهت تشویق گرافیست‌هاست و برای آن‌ها هم یک وجه ممیزه و قدرت ایجاد تمایز نسبت به دیگران ایجاد می‌کند.

شکرخواه با تقدیر از تلاش‌های سایر اعضای هیئت داوران، تاکید کرد: افرادی مانند استاد امرالله فرهادی، بسیار مواظب نسل جوان گرافیست هستند و از تکرار و کپی‌کاری هم خیلی ناراحت می‌شوند. فرهادی ساعت‌ها برای یک اثر وقت می‌گذارند و در موتورهای جستجوی مختلف جستجو می‌کند تا مطمئن شوند که یک اثر حتی از حیث تماتیک هم تقلیدی نباشد. از جهتی هم توجه‌شان به نسل جوان بسیار جالب است. استادان دیگر یعنی آقایان حقیقی و کاتوزیان هم دقیقا دغدغه‌های مشابهی دارند و این باعث می‌شود خروجی داوری ارزشمند از آب در بیاید.

وی خاطرنشان کرد: آینده در دست جوانان است. به نظر می‌رسد که دیگر نمی‌شود به جوانان عنوان «آماتور» را نسبت داد؛ چون اینها از میراث قبلی چیزهایی را برداشته و آلیاژ خودشان را ساخته و می‌سازند و بنابراین پشت ساختارشکنی‌شان هم یک شناخت خوابیده که از گذشته گرفته‌اند.

دکتر حسن نمکدوست تهرانی نیز در سخنان کوتاهی با تبریک به برگزیدگان این دوره، پیشنهاد کرد تا ابعاد کار این جشنواره توسعه پیدا کند؛ در همین راستا امراله فرهادی یادآور شد که برگزاری دوسالانه بزرگ انتخاب آگهی‌های برتر روزنامه‌های سراسر کشور در افق این جشنواره قرار دارد.

استاد محسن میرزایی، رئیس مرکز توسعه ارتباطات و آگهی‌های روزنامه همشهری نیز در خاتمه گفت: من تولد گرافیک در ایران را شاهد بوده‌ام. آن وقت‌ها ما طراحان را با عنوان نقاش می‌شناختیم و اینکه گرافیک چگونه متولد شد و استاد مرتضی ممیز چگونه درخشید را شاهد بودیم.

وی داوری صدها آثر را امری دشوار و مستلزم صرف دقت و حوصله بسیار دانست و تاکید کرد: بزرگترین استادهای امروز این حرفه برای شناسایی بهترین طرح‌ها تعیین تکلیف می‌کنند. باید مواظب باشیم که اشتباهی در داوری‌ها صورت نگیرد و باعث دلسردی افراد نشود.

میرزایی حضور تعداد قابل توجه خانم‌ها در میان برندگان هر دوره را مایه افتخار جامعه دانست و ابراز امیدواری کرد که باشگاهی از برندگان این جشنواره که تعدادشان در حال حاضر ۳۰ نفر است و به زودی با برگزاری دوره‌های آتی به صد نفر نیز می‌رسد، تشکیل شود.

در خاتمه، سه طراح برتر آگهی‌های روزنامه‌ها در زمستان ۹۴ معرفی و تقدیر شدند.

جشنواره انتخاب آگهی‌های برتر روزنامه‌های سراسر کشور از پائیز ۱۳۹۳ کلید خورد و چهار دوره آن نیز در سال ۱۳۹۴ برگزار شد.

مرکز توسعه ارتباطات و آگهی‌های روزنامه همشهری در پایان هر سال، برگزیدگان آن سال را در مراسمی گرد هم می‌آورد.

  • در حاشیه مراسم:

* سه طراح برتر آگهی‌های روزنامه‌ها در زمستان ۹۴، با سپاسگزاری از تلاش و استواری استادان حاضر در هیئت داوران، آنها را مایه دلگرمی و الگوی خود دانستند.

* دکتر شکرخواه در برابر اظهار لطف برگزیدگان، عنوان کرد که «فکر می‌کنیم ما همه جزو برندگان هستیم؛ اگر بتوانیم در کنار شما یک هویت صنفی درخور تقدیر نسبت به صنعت گرافیک رقم بزنیم».

* استاد کاتوزیان عضو هیئت داوران که به دلیل کسالت، غایب بزرگ برنامه‌های جشنواره انتخاب آگهی‌های برتر روزنامه‌های سراسر کشور است، این بار نیز حضور نداشت. از این رو امراله فرهادی پیشنهاد داد تا در جلسه بعدی ترتیباتی داده شود تا ایشان بتوانند حضور یابند.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha