تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۶:۰۹

حمیدرضا امیدی سرور : از دیرباز رسم بر این بوده که هرگاه جنگی در می‎گرفته، گروهی را مسئول ثبت و ضبط آن می‎ساختند؛ ثبتی که اغلب از کیفیتی مکتوب برخوردار بود تا یادگاری باشد برای آیندگان که بدانند در آن جنگ چه گذشته.

 امروز اما شیوه‎های آن متفاوت است؛ از عکس و فیلم گرفته تا همان شکل قدیمی مکتوب که خود نیز به اشکال مختلفی تقسیم می‎شود؛ نمونه‎اش داستان، گزارش، یادداشت روزانه، خاطره و... .‎

جنگ تحمیلی که میان ایران و عراق در گرفت، خوشبختانه گروهی به این فکر افتادند که برای ثبت این رویداد تاریخی برای نسل‎های بعد شیوه‎های مختلف تدارک دیده‎شود. در عرصه مکتوب با آینده‌نگری و خوش ذوقی دفترچه‎های خاطراتی را به‌طور وسیع بین رزمندگان توزیع کردند یا اینکه راویانی را در کنار سرداران بزرگ جبهه به‌کار گرفتند تا آنها پابه‎پای این چهره‎ها به ثبت لحظه به لحظه اتفاقاتی که ایشان از سر گذرانده‎اند بپردازند. در سال‌های پس از جنگ هم نوشتن خاطرات دوران جنگ و همچنین داستان‌هایی در رابطه با این روزگار مطرح شد و برخی نهادها نیز در زمینه‎های مختلف به تهیه آثاری در رابطه با دفاع مقدس پرداختند که فرهنگ جبهه یا نگارش کتاب‌هایی درباره چهره‎های شاخص دوران جنگ از این جمله‎ است. اما با وجود حرکت‎های درخور اعتنایی که در این زمینه انجام شده، هنوز حجم قابل توجهی از سندهای بازمانده از آن روزگار دست نخورده باقی مانده‎اند.

خاطره نگاری در هنگام جنگ که در این نوشته مد نظر ماست (چه در قالب یادداشت‎های روزانه و چه در ثبت خاطرات به‌طور کلی و با رویکرد موضوعی) به دو دسته کلی تقسیم می‎شود: نخست آنها که صرفا به بازگویی و نقل اتفاقات بسنده کرده و در مجموع روی ارائه اطلاعات رخدادها به‌لحاظ زمانی، مکانی و... متمرکز هستند.  در آثار دسته دوم به همراه نقل حوادث و خاطرات شاهد برداشت‎ها‎ و تحلیل‎های نویسنده نسبت به حوادث نیز هستیم که  اغلب از نثری شسته رفته‎تر برخوردارند. از این منظر، چنین خاطره نگاری‎هایی، هر چقدر به سمت دسته نخست پیش برویم بیشتر دارای ابعاد تاریخی و هرچه به سمت دسته دوم نزدیک می‎شویم دارای بار ادبی‎ هستند.

بنابراین هر گروه از آثار دارای ارزش‎های خاص خود هستند، فی‌المثل دسته اول اگرچه به لحاظ حجم اطلاعات و تمرکز سندیت تاریخی پرمایه‎تر به‌نظر می‎رسد، اما دسته دوم به لحاظ بازتاب فضای جبهه و روح حاکم بر مناسبات و روابط میان رزمندگان دارای اهمیت بسزایی ا‎ست. در عین حال باید توجه داشت که در هر دو دسته، یکی از مهم‌ترین ویژگی‎هایی که در اهمیت آثار، نقش تعیین‌کننده دارد آن است که این خاطرات توسط چه کسی(به لحاظ رتبه و جایگاه) نوشته شده است.

به هرحال آثار مکتوب در عرصه دفاع مقدس را به اشکال مختلف می‎توان مورد صورت‌بندی و تحلیل قرار داد که مجالی دیگر را می‎طلبد. «سررسید 63» (یادداشت‎های یک مرد جنگی) کتابی ا‎ست که براساس دفترچه‎های خاطراتی که در دوران جنگ بین رزمندگان توزیع می‎شد، تهیه و تنظیم شده‎است. در داخل کتاب نیز تصویر چند صفحه از دست‌نویس این خاطرات در معرض دید مخاطب قرار داده شده تا بر اصالت متن صحه‌گذاری کند.

 مصطفی محمدی که کار تنظیم و تصحیح این دست‌نوشته‎ها را برعهده داشته در مقدمه کتاب آورده است: «اینکه چرا تصمیم به نشر واگویه‌های این مرد گرفتم، از این احساس بود که او دیگر از آن خود نیست؛ او برگی از تاریخ یک مملکت است ؛ او از آن هستی‎ است.

نوشته‎های او نیز گرچه حالت محرمانه خود را حفظ کرده، لیکن دیگر به تاریخ تعلق دارد...». مقدمه بسیار کوتاه محمدی بر کتاب اگر چه از انگیزه او در تنظیم این کتاب پرده برمی‎دارد اما فقط همین کارکرد را دارد و اطلاعات بیشتری درباره یادداشت‌ها و نویسنده‎اش در اختیار خواننده قرار نمی‎دهد. درست است که محمدی به هر دلیل از آوردن نام راوی صرف‌نظر کرده است اما این تصمیم مانع از آن نیست  که درباره شخصیت راوی، تحصیلات، پایگاه اجتماعی و...او توضیحاتی داده شود که به کار مخاطب می‎آید و اصولا در چنین آثاری از اهمیت ویژه‎ای به لحاظ تحلیلی برخوردار است، هرچند خواننده در خلال متن با بخشی از این اطلاعات آشنا می‎شود اما خلأهای زیادی هم برجای می‎ماند.

دومین نکته‌ای که به‌عنوان نقص این مقدمه بی‎اندازه کوتاه محسوب می‎شود آن است که محمدی به تغییر در نثر کتاب اشاره می‌کند، اما عملا مشخص نمی‎شود که تغییرات تا چه اندازه بوده است. این درحالی است که اگرچه تصحیح و بازنویسی این متون می‌تواند به خواندنی‌تر شدن آن بینجامد (چنان که سررسید63 اینگونه است) اما باید توجه داشت هرچه میزان این تغییرات افزون می‎شود اصالت متن مخدوش‎تر و سندیت آن نیز برای بررسی کمتر می‎شود و حالا ما باکتابی روبه‌رو هستیم که با وجود ارزش‌های بسیارش نمی‎توانیم مطمئن باشیم چه میزان از کمیت و کیفیت متن کنونی به‌خود نویسنده خاطرات تعلق دارد، چراکه در واقع خود نثر راوی سندی برای شناخت شخصیت راوی محسوب می‎شود.

علاوه بر این محمدی به چگونگی دستیابی به دست نوشته‎ها و شیوه تنظیم آن و دیگر مسائلی که در چنین آثاری ضرورت مقدمه‎ای جامع را می‎طلبد، نپرداخته و از کنار آنها به راحتی گذشته است.

کتاب سررسید 63 در شکل فعلی از سه بخش تشکیل شده؛ دفترچه اول، دفترچه دوم و سررسید63. دو دفترچه اول دربرگیرنده یادداشت‌های روزانه راوی هستند که از تاریخ نگارش دقیق برخوردارند، اما در بخش سوم بسیاری از یادداشت‌ها تاریخ نگارش دقیقی ندارند و تنظیم‌کننده کار به‌گونه‎ای که توالی ماجرا حفظ شود آنها را در کنار هم قرار داده است. به این ترتیب این یادداشت‌ها که دربردارنده خاطرات راوی از روز نوزدهم خرداد 1363 که آغاز حضور او در جبهه به حساب می‎آید، آغاز شده و تا روز بیست و ششم اسفند ماه 1363 که راوی به شهادت می‎رسد ادامه پیدا می‎کند و یادداشت‌ها تا اندکی پیش از آنکه راوی در ساحل دجله هنگام وضو به شهادت برسد ادامه یافته است.

متن خاطرات در شکل فعلی با نثری روان حاوی مطالبی‎ است بسیار جذاب و خواندنی درباره راننده کامیونی که همانند بسیاری در آن روزگار پایش به جبهه می‎رسد و متأثر از رخدادها و فضای حاکم بر جبهه متحول شده و شخصیتی تازه می‌یابد. از این منظر شخصیت راوی بسیار نزدیک است به اخراجی‎های ده‎نمکی، اما آنچه به تفاوت آن می‎انجامد سیر و شکل این تغییر و تحول است که در آن نشانی از ساده‎انگاری و ابتذال نیست. اگر شخصیت راننده کامیونی که چندان پایبند به مذهب نیست و شاید گاه دمی به خمره نیز می‎زند در جبهه متحول می‎شود، متأثر از فضایی روحانی و رخدادهایی ملموس است که مخاطب این سیر تکاملی را می‎پذیرد، با آن همراه می‎شود و بدان دل می‎دهد.

درست است که میزان دخل و تصرف تصیح‌کننده متن روشن نیست اما کتاب سررسید63 در شکل فعلی اثری ا‌ست خواندنی و جذاب که خواننده را تا انتها با خود می‎کشد و گوشه‎هایی از حقایق جبهه و فضای حاکم بر آن را در برابر مخاطب قرار‌می‎دهد. این کتاب در 278 صفحه و با قیمت5500تومان، به همت مصطفی محمدی توسط نشر علم به بازار آمده است. در حالی که عمده اینگونه کتاب‎ها توسط ناشران دولتی منتشر می‎شوند، ارائه سررسید63 توسط ناشر بخش خصوصی نیز اتفاق فرخنده‎ای ا‎ست که اگرچه کمتر شاهد بوده‎ایم، اما باید امیدوار بود که به مانند مشارکت عمومی اقشار گوناگون در جنگ تحمیلی، در حفظ و انتقال واقعیت‌ها و تاریخ‎های آن به نسل‎های بعد نیز همه مشارکت داشته باشیم و آن را صرفا وظیفه‎ای دولتی فرض‌نکنیم.