نوشیروان کیهانی زاده: مجلس نمایندگان آمریکا 13ژوئن سال1789 اصلاحات ده‌گانه قانون اساسی این فدراسیون را که جیمز مدیسون، رئیس‌جمهوری وقت، هشتم ژوئن پیشنهاد کرده بود تصویب کرد.

این اصلاحات 25 سپتامبر به مجالس ایالت‌ها داده شد تا بررسی و رأی‌گیری کنند. شهرت آمریکا در جهان تا نیمه قرن 20 عمدتا به خاطر همین اصلاحیه‌هاست که به «بیل آو رایتس» معروف شده است. این اصلاحیه‌ها از 15دسامبر 1791 که سه چهارم مجالس ایالتی آن را تأیید کردند به اجرا درآمد و تا امروز دست‌نخورده باقی مانده است. در آمریکا که یک فدراسیون است اصلاحیه‌های پیشنهادی قانون اساسی پس از تصویب در مجلس نمایندگان باید به تصویب مجالس ایالت‌ها برسد تا به‌صورت اصل درآید که مراحل آن طولانی و وقتگیر است.

کودتای یک سروان خلبان در کشور 24 میلیونی غنا

در این روز از ژوئن 1979 یک سروان 32 ساله خلبان به نام «جری جان راولینگز» در کشور غنا واقع در آفریقای غربی کودتا کرد و زمام امور را به دست گرفت. نیروی هوایی غنا از 15 ماه می‌آن سال، دست به نافرمانی زده بود و اوضاع کشور بحرانی و غیرقابل پیش‌بینی بود. سروان راولینگز چند واحد نظامی دیگر را برای انجام کودتا با خود همراه ساخته بود. وی که دمکراسی را به غنا بازگردانید بعدا با رأی مردم به ریاست‌جمهوری انتخاب شد و تا سال 2000 در این سمت بود. غنا که 24 میلیون جمعیت و 238 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد در سال 1957 استقلال خود را بازیافته است. این سرزمین که در اروپا به ساحل طلا شهرت داشت مستعمره دولت لندن بود.

 نام‌های پایتخت چین ؛ شهری که پیشرفت اروپا مدیون آن است

از 13ژوئن سال 1928 نام پایتخت چین از پکینک (تلفظ فرانسوی؛ پکن) به بیجینگ (پایتخت شمالی) تغییر داده شده است. این شهر در طول تاریخ خود چند بار تغییر نام داده است. در عهد باستان «یانجینگ»، بعدا «زونگدو» و در عهد مغولان دایدو (دادو) نام داشت که در قرون جدید «بیپینگ (صلح شمال)» شد. یک میسیون مذهبی فرانسوی هم این اسم را «پکینک» نوشت که «پکن» تلفظ و این تلفظ جهانی شد. بیجینگ در شمال شرقی چین واقع شده است. مارکو پولو ونیزی (ایتالیایی) که چندی در پکن می‌زیست در سفرنامه خود، پایتخت چین را «کمبلوک» نام برده است. مارکو پولو در همین شهر از چینیان ساختن کاغذ، قطب نما و باروت را یاد گرفت و با آنها اروپا متحول شد. چینیان از باروت برای آتشبازی در اعیاد و مراسم استفاده می‌کردند ولی اروپاییان برای سلطه بر ملل دیگر. اروپاییان با اقتباس قطب‌نماسازی چین، راه‌های دریایی را یافتند، قاره آمریکا و استرالیا را صاحب شدند و... . پیش از انتقال قطب نما از چین به اروپا، اروپاییان نمی‌توانستند با کشتی‌های خود از سواحل دور شوند و فاصله بگیرند.

جهان محیطی امن نیست

ژاک شیراک، رئیس‌جمهوری وقت فرانسه، 13 ژوئن 1995 اعلام داشت که بدون توجه به قراردادهای موجود، آزمایش‌های هسته‌ای را از سر خواهد گرفت تا بتوان سلاح‌های اتمی فرانسه را نوسازی کرد. وی گفت که مصالح ملی فرانسه تجدید این آزمایش‌ها را ایجاب می‌کند؛ البته تنها در پلینزی فرانسه (واقع در اقیانوس آرام) انجام خواهند شد زیرا جهان امروز هنوز محیطی امن نیست. فرانسه از لحاظ سلاح اتمی پس از روسیه، آمریکا و چین مقام چهارم را حائز است.

چرخ بازیگر

یک جت میگ ـ 15 شوروی، 13 ژوئن 1952 یک هواپیمای اکتشافی ارتش سوئد را که به خواست آمریکا به آب‌های استونیا در بالتیک نزدیک شده بود سرنگون ساخت و هواپیمای دیگر را که برای یافتن هواپیمای اول به پرواز درآمده بود در آسمان منهدم کرد. پس از فروپاشی شوروی، استونیا به عضویت ناتو درآمده است و پایگاه‌ها و فرودگاه‌هایی را که با پول روس‌ها ساخته شده‌اند در اختیار غرب گذارده است! استونیا از سال 1721 بخشی از امپراتوری روسیه بود که پس از فروپاشی شوروی اعلام استقلال کرد و اینک می‌خواهد هفدهمین عضو «یورو» شود و «کرون» خود را تبدیل به یورو کند. 26 درصد جمعیت استونیا روس هستند.