نوشیروان کیهانی زاده: یعقوب لیث صفّار، قهرمان ملی ایرانیان که تصمیم به پایان دادن به حکومت بیگانگان بر میهن گرفته بود 16‌ژوئن سال‌868 میلادی شهر کرمان را آزاد کرد.

در کرمان بود که یعقوب دستور اکید داد به زبان عربی ، مکاتبه نکنند. مسلمانان با صدور دستور اکید یعقوب لیث بود که «پارسی» بار دیگر زبان رسمی ایرانیان شد و رونق گرفت. یعقوب بود که خواست برای حروفی که در عربی نیست و در فارسی تلفظ می‌شود، جانشین بیابند تا خط‌الرسم تکمیل شود و سال‌ها طول کشید تا ادیبان وقت با هم به توافق رسیدند که «پ،‌چ،‌ژ، گ» را با افزودن نقطه و سرکش بر حروف عربی مشابه، به‌وجود آورند تا ترکیب حروف تغییر نکند و مقرر داشتند که از به کاربردن حروف خاص زبان عربی از جمله «ص، ض، ط، ظ، ث، ح، ع و ء » در واژه‌ها و اسامی فارسی خودداری شود.

تکمیل این تغییرات 80سال وقت گرفت و این اصلاحات حروف و تبدیل واژه‌ها در سال 950 میلادی به پایان رسید و خط‌الرسم فارسی امروز به دست آمد. باید دانست که ایرانیان تنها مسلمانان آن زمان بودند که زبان ملی خود را از دست ندادند. می‌دانیم که ایرانیان ساکن منطقه «فرارود» و خراسان خاوری (افغانستان شمالی امروز) که تاجیک خوانده می‌شوند «پارسی» را از دست نداده بودند و گروهی از آنان با افتخار تمام خود را  پارسیبان می‌نامیدند.

نخستین فضانورد زن در مدار زمین

سرهنگ دوم بانو «والنتین ترشکوا» 16 ژوئن 1963 (26‌خرداد) به‌عنوان نخستین فضانورد زن با سفینه وستوک- 6 در مدار زمین قرارگرفت و 3روز در فضا، کره زمین را دورزد و دربازگشت گفت که آرزوی او رفتن به مریخ است حتی اگر این سفر یکطرفه و بدون بازگشت باشد (جان بدهد). وی که یک مهندس فضانورد وابسته به نیروی هوایی شوروی بود بعدا در این رشته دکترا گرفت. ترشکوا پیش از ورود به گروه فضانوردان، یک چترباز و از اعضای حزب کمونیست بود. ترشکوا که در سال‌1937 به دنیا آمده است در 1997 پس از 38‌سال کار در نیروی هوایی بازنشسته شده. او پنجم آوریل 2008 و در 71‌سالگی مشعلدار بازی‌های المپیک تابستانی سن پترزبورگ بود که با قراردادن مشعل فروزان بر جایگاهش این دوره از بازی‌ها گشایش یافت.

درس‌هایی که باید از ضعف‌ها و اشتباهات برژنف آموخت

شانزدهم ژوئن سال‌1977 لئونید برژنف که از مدتی پیش دبیرکلی حزب کمونیست اتحاد شوروی را بر عهده داشت خود را رئیس‌جمهور این اتحادیه نیز اعلام کرد. برژنف که به سال‌1906 به دنیا آمده بود، هنگام انقلاب 11‌سال بیش نداشت و از کمونیست‌های نسل دوم به شمار آورده شده است. «تاریخ» برژنف را در ردیف فرصت‌طلبان زرنگ قرارداده است زیرا به گونه‌ای رفتار کرده بود که در دوران استالین مورد توجه او و در زمان خروشچف طرف عنایت وی قرارداشت؛ حال آنکه این دو فرد روش و سیاست‌های متفاوت از هم داشتند. «تاریخ» تبدیل مدیریت گروهی (اصطلاحا رهبری جمعی) را به مدیریت فردی در زمان برژنف و نادیده گرفتن پیشنهاد تبدیل اتحاد جماهیر شوروی به فدراسیونی نظیر «ایالات متحده» که امر فروپاشی احتمالی را دشوار می‌ساخت به‌عنوان دو اشتباه بزرگ برژنف یادکرده است.

سالمرگ حمورابی، پدر قانونگذاری در جهان

کرونیکلرها درگذشت حمورابی (همورابی) پدر قانونگذاری در جهان و مؤسس امپراتوری بابل را 16 ژوئن سال‌1686 پیش از میلاد نوشته و یادآور شده‌اند که 300ماده از قوانین او که بر سنگ حک شده است، تا به امروز باقی مانده است. زمان درگذشت حمورابی با تطبیق تقویم‌ها پس از بررسی‌های آزمایشگاهی باستان‌شناسان به دست آمده است. قبلاً، درگذشت حمورابی را 1750 پیش از میلاد ذکر کرده بودند.

پیش از حمورابی، قانون وجود داشت ولی مدون نبود و با رسوم و عادات تفاوت نداشت و ضمانت اجرایی آنها هم مشخص نبود. قوانین حمورابی که به‌‌ «کد» معروفند همه جنبه‌های زندگی را در بر می‌گیرند از ازدواج تا مالکیت، کسب و کار، دستمزد، مالیات و حتی خدمت در ارتش. حمورابی، نخستین دولتمردی در جهان بود که تعیین حداقل دستمزد را که امروزه در کشورهای صنعتی رعایت می‌شود به‌صورت قانون درآورد و تکلیف دولت قرار داد.

انگیزه و ابتکار فردی در تولید ثروت

آدام اسمیت فیلسوف - اقتصاددان اسکاتلندی 16 ژوئن‌1723 متولد شد (طبق تقویم قدیم، ژولیان پنجم ژوئن). وی به پدر اقتصاد آزاد (اقتصاد بازار آزاد) معروف شده است. اسمیت انگیزه و ابتکار فردی را در تولید ثروت مؤثر می‌داند و بنابراین، عقیده‌ای متضاد با سوسیالیسم را بیان داشته است که بانی سوسیالیسم، مزدک ایرانی در قرن ششم میلادی بود. اسمیت در کتاب معروف خود «ثروت ملل» عقایدش را تشریح کرده و به تعریف علل (انگیزه‌ها) و طبیعت پرداخته است. اسمیت را بانی کرسی درس اقتصاد و اقتصاد سیاسی در دانشگاه به شمار آورده‌اند. وی به سال‌1790 درگذشت.

کد خبر 109728

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز