نوشیروان کیهانی زاده: رابرت و آنتونی شرلی (2برادر انگلیسی) 19ژوئن سال 1598 میلادی (29 خرداد 412سال پیش) در شهر قزوین- پایتخت وقت ایران- با شاه‌عباس یکم دیدار کردند

 که به نوشته مورخان، با این دیدار نفوذ و سپس مداخله انگلستان در امور ایران آغاز شد و ایرانیان خاطرات بسیاری بدی از آن دارند. این دو برادر همراه با چند انگلیسی دیگر، سیزدهم ژوئن وارد قزوین شده و درخواست ملاقات با شاه عباس را کرده بودند که پس از 6 روز انتظار به آن موفق شدند.  میانجی‌گری در تنظیم قرارداد ترکمن‌چای به سود روسیه، جدا کردن افغانستان و به‌ویژه هرات و مناطق تاجیک‌نشین از ایران، سلطه بر خلیج‌فارس، امضای قرارداد سال1907 سن‌پترزبورگ با روسیه و تقسیم وطن ما میان آن دو دولت (طرفین قرارداد) و تأسیس واحد نظامی انگلیسی «اس.پی.آر» در منطقه نفوذ انگلستان در ایران، تحمیل قراردادهای متعدد و گرفتن امتیازهای فراوان از جمله نفت و نشر اسکناس، آوردن و بردن دولت‌ها و خریدن بسیاری از مقامات، رجال و ناشران روزنامه‌ها با دادن پول و وعده و حمایت، چند نمونه از مداخلات انگلستان در ایران بوده است.

ایجاد نیروی هوایی ایران

دولت وقت ایران، با هدف دفاع از آسمان وطن،29 خرداد 1303 (19 ژوئن 1924میلادی) 10 افسر جوان (وابسته به نیروی زمینی) را برای فراگرفتن فنون خلبانی در آموزشگاه‌های شوروی روانه مسکو کرد. در بازگشت این عده به وطن، نیروی هوایی ایران با آرم «بلند آسمان جایگاه من است» به‌وجود آمد و آسمان ایران دارای دفاع شد. نخستین هواپیمای نیروی هوایی ایران پنجم اسفند 1304 در آسمان شهر تهران ظاهر شد و نمایش پرواز داد؛ تهرانی‌ها برای تماشای آن به پشت‌بام‌ها رفته بودند. این نیرو در شهریور 1320 بدون توجه به بخشنامه سرلشکر نخجوان که خود افسر نیروی هوایی بود تا آخرین قطره بنزین از آسمان کشور دفاع کرد و برای خود تاریخ ساخت.

کویت و روزی که انگلیسی‌ها به آن استقلال دادند

19 ژوئن 1961 انگلستان به شیخ‌نشین کویت که تحت‌الحمایه‌‌اش بود استقلال داد و چون عراق مدعی شد که کویت پیش از استعمار انگلستان گوشه‌ای از خاک آن کشور بوده و آن را تصرف خواهد کرد، دولت انگلستان تعهد سپرد که از تمامیت کویت دفاع کند و این وضعیت سرآغاز مسئله‌ای دیگر در منطقه شد.

کویت در آگوست 1990 از سوی عراق تصرف شد که ادامه این اشغال نظامی، چند ماه بعد منجر به لشکرکشی آمریکا به منطقه و جنگ با عراق در آغاز سال1991 شد؛ تصرف عراق در سال2003 از سوی آمریکا دنباله همان جنگ است و... .

اعدام امپراتور اتریشی مکزیک

19 ژوئن سال 1867 (29 خرداد) گرانددوک اتریشی، ماکسیمیلین، پس از 3سال و‌اندی که امپراتور مکزیک بود در این کشور اعدام شد. ماکسیمیلین، برادر امپراتور وقت اتریش به خواست محافظه‌کاران مکزیک و حمایت ناپلئون سوم، امپراتور فرانسه، پذیرفته بود که امپراتور مکزیک شود تا در این کشور جمهویخواهان بار دیگر بر سرکار نیایند و به علاوه، ایالات متحده (دولت واشنگتن) تعرض دیگری به مکزیک نکند. ایالات متحده قبلا چند ایالت مکزیک از جمله کالیفرنیا را ضمیمه قلمرو خود ساخته بود. ماکسیمیلین در طول حکومت خود، نه موفق شد جمهوریخواهان را سرکوب کند و نه محافظه کاران را راضی و هر دو دسته برضد ‌او بپاخاستند. در این وضعیت، ناپلئون سوم- احتمالا تحت فشار ایالات متحده آمریکا که از جنگ داخلی خود رهایی یافته بود- نیروهایش را از مکزیک احضار کرد و طولی نکشید که ماکسیمیلین از نیروهای مخالف شکست خورد و با 2تن از ژنرال‌هایش دستگیر و اعدام شد.

اعدام نخستین جاسوسان اتمی

19 ژوئن 1953در نیویورک یک زن و شوهر آمریکایی به نام ژولیوس و اتل روزنبرگ به جرم همکاری اتمی با شوروی که دادستان کل آمریکا بر آن عنوان «جاسوسی اتمی» گذارده بود، اعدام شدند. مراحل بازجویی و محاکمه این زوج 2سال طول کشیده بود. مقامات مسکو اتهام همکاری این زوج را رد کرده و گفته بودند که قبلا راه‌های علمی تولید بمب اتم را به دست آورده بودند که آمریکاییان، خود  از طریق دانشمندان سایر کشورها به‌ویژه آلمانی‌ها و ایتالیایی‌ها بر آن وقوف یافته بودند. برخی از مورخان نوشته‌اند که انگیزه همکاری ژولیوس و اتل با شوروی این بود که نمی‌خواستند انحصار سلاح هسته‌ای در دست آمریکا باشد و از سایر ملل باج خواهی کند.

کد خبر 109938

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز