نوشیروان کیهانی زاده: نخستین دوره آموزش روزنامه‌نگاری در ایران 14‌ژوئن‌1956 (24خرداد‌1335) با استفاده از استادان داخلی و خارجی در ساختمان مؤسسه مطبوعاتی اطلاعات (تهران - ابتدای خیابان خیام) آغاز به کار کرد.

مدیریت وقت مؤسسه اطلاعات، برگزاری امتحان انتخاب دانشجو برای این دوره آموزشی را به دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران سپرده بود. مواد امتحان کتبی عبارت بود از معلومات عمومی، هوش و نیز سنجش استعداد (تستی‌آمریکایی که تا آن زمان در ایران سابقه نداشت). امتحان شفاهی (مصاحبه) برای تشخیص داشتن قیافه جذاب و برخورد اجتماعی متناسب بود. شرایط داوطلبان باید مطابق استاندارد بین‌المللی دانشجویان رشته روزنامه‌نگاری می‌بود.

چه‌گوارا، اندیشه و کارهایش

امروز زادروز دکتر ارنستو (چه) گوارا پزشک آرژانتینی و از انقلابگران بزرگ قرن 20 است که 14 ژوئن سال 1928 پا به‌عرصه وجود گذارد. وی ـ یک سوسیالیست ـ در جریان انقلاب کوبا دستیار فیدل کاسترو بود. «چه» در سال‌1967 در جریان کمک به انقلاب کشاورزان بولیوی (که 38‌سال بعد در سال‌2005 به ثمر رسید و مورالس از پیروان خط او رئیس‌جمهور شده است) کشته شد. تا سال‌2010 (امسال) درباره اندیشه و کارهای چه‌گوارا و چگونگی مرگ او 3هزار و 119 کتاب انتشار یافته است.

در میان اسناد محرمانه دولت انگلستان که در آگوست 2004 از طبقه‌بندی خارج شده و در دسترس روزنامه‌نگاران و مورخان قرار گرفته است، سندی درباره شخصیت چه گوارا دیده می‌شود که حاوی نظر ماموران اطلاعاتی انگلستان است. در این سند از چه گوارا به‌عنوان فردی دلچسب و بافرهنگ یادشده که به هدفی که در پیش گرفته بود ایمان مطلق داشت.

سقوط پاریس و سازش فرانسه با هیتلر

14‌ژوئن 1940 (24‌خرداد‌1319) واحدهای ارتش آلمان ناسیونال سوسیالیست وارد پاریس شدند و پس از عبور از خیابان‌های این شهر در آنجا استقرار یافتند. هیتلر قبلا اعلام کرده بود که اگر پاریس مقاومت نکند به آن آسیب وارد نخواهد ساخت و ژنرال هرینگ، فرماندار نظامی پایتخت فرانسه این قول را پذیرفته و نظامیان را از شهر بیرون برده بود و بنابراین پاریس در جنگ جهانی دوم آسیب چندان ندید. هیتلر پس از اینکه انگلستان و فرانسه بر سر لهستان به او اعلان جنگ دادند از دهم ماه می 1340 تعرض به غرب را آغاز کرد و پس از تصرف بلژیک و هلند نیروهای مشترک انگلستان و فرانسه را درهم کوبید و 340‌هزار تن باقیمانده آنان را در دونکرک محاصره کرد که با دادن 64‌هزار کشته و اسیر با بی‌نظمی بی‌سابقه‌ای تخلیه شدند.

3 روز پس از سقوط پاریس، با اینکه «پل ریمون» نخست‌وزیر وقت فرانسه سازمان‌های اداری را به بوردو (بردو) منتقل کرده بود جای خودرا به مارشال پتن، قهرمان فرانسه در جنگ‌جهانی اول داد و پتن که 17‌ژوئن زمام امور را به دست گرفته بود با آلمان وارد مذاکره شد. مذاکرات 22‌ژوئن خاتمه یافت و بیست‌و‌پنجم ژوئن 2 دولت ترک مخاصمه را اعلام کردند.

ماکسیم گورکی، نویسنده توده‌ها

چهاردهم ژوئن 1936 ماکسیم گورکی (الکسی پشیکوف) نویسنده بزرگ روس که دردهای مردم و دشواری‌های جوامع را در قالب داستان بازتاب می‌داد تا برایشان راه‌حل پیدا شود در مسکو درگذشت. وی 28‌مارس 1867 به دنیا آمده بود. تاریخ عمومی ادبیات از ماکسیم گورکی به‌عنوان نویسنده حامی ستمدیدگان و استثمارشدگان یادکرده است که نوشته‌های او در ذهن سران کرملین تأثیر‌گذار بود. گورکی از ایالات متحده آمریکا نیز دیدن کرده بود. وی مخالف کافه‌نشستن نویسنده و نوشتن بود و عقیده داشت که نویسنده باید سیر و سفرکند، با مردم آمیزش داشته و دردهای آنان را لمس کند تا بتواند بازتاب دهد.

مترجم انگلیسی رباعیات خیام

14‌ژوئن سال‌1883 ادوارد فیتزجرالد، مترجم و مفسر رباعیات عمر خیام به زبان انگلیسی در 74 سالگی درگذشت. فیتزجرالد 31‌مارس‌1809 به دنیا آمده بود. رباعیات خیام نیشابوری- دانشمند، فیلسوف و ادیب ایرانی- به زبان انگلیسی با حاشیه‌نویسی فیتز جرالد هر سال در سراسر جهان تجدید چاپ می‌شود. انگلیسی زبان‌ها از همین طریق با مضامین رباعیات خیام آشنا شده‌اند و از آنها در گفتارها مثال می‌آورند.

برچسب‌ها