با اینکه گفته می‌شود چسباندن تبلیغات شرکت‌ها و فروشگاه‌ها روی در و دیوار خانه‌ها و وسایل عمومی جلوه نازیبایی به شهر می‌بخشد ولی گویا برخی از شرکت‌ها و فروشگاه‌ها فقط به فکر سبقت گرفتن از یکدیگر در این امر هستند

و برای محکم‌کاری هم از چنان چسب‌های قوی‌ای استفاده می‌کنند. برخی از آنها در توجیه کارشان،‌با حالتی حق به جانب می‌گویند که اینگونه تبلیغ کردن(گذرنویس تبلیغاتی)، عین یک زیرنویس تبلیغاتی تلویزیون، رهگذران را به خوبی از خدماتشان آگاه می‌کند و دست‌آخر هم می‌توان به راحتی آنها را از سطح جدا کرد

اما در جواب آنها می‌توان گفت که سرانجام نمونه‌ای از چسباندن کاغذهای تبلیغاتی روی اماکن عمومی همین می‌شود که در تصویر می‌بینید. جنس شیشه‌ای و مدرن پله‌برقی بعضی از پل‌های عابر پیاده گاهی محل تبلیغات شرکت‌ها و فروشگاه‌های گوناگون می‌شود اما کنده شدن این کاغذهای تبلیغاتی با آن چسب ویژه، آسیب‌ جدی به زیبایی پله برقی می‌زند. بنابراین شهروندان با مشاهده اینگونه موارد، مراتب را به مرکز سامانه 137 اطلاع دهند.

حادثه با طناب فرسوده

در کنار برخی از تیرهای برق، ریل‌های کشویی قرار دارد. اینکه این ریل‌های فلزی به چه منظوری ساخته شده‌اند و برقدار هستند یا نه از حوصله مطالب این ستون خارج است اما گاهی وضعیت ظاهری آنها نشان می‌دهد که دست‌کم می‌توانند برای کودکان خطرناک باشند.

به‌طور نمونه مانند آنچه در تصویر می‌بینید پیچ‌و مهره‌های پایین یکی از این ریل‌ها وضعیت مناسبی نداشته و علاوه بر آن قفل آویزی که به آن نصب شده دهانه‌اش باز است و برای مهار از یک تکه طناب فرسوده استفاده شده است. مشخص است که چنین مهاری می‌تواند به‌راحتی از بین برود و حادثه‌ای شکل بگیرد. بهتر است با مشاهده اینگونه موارد هرچه سریع‌تر با سازمان‌های مربوط تماس بگیرید تا برای رفع مشکل اقدام شود.

پاهایتان را خسته کنید!

یکی از مواردی که کارشناسان، پزشکان ارتوپد و متخصصان ستون فقرات برای خرید کفش به افراد توصیه می‌کنند خرید کفش، هنگام بعد‌از‌ظهر و عصر است. با وجود چنین توصیه‌ای گاهی افراد کفشی را انتخاب می‌کنند که یا مدت‌ها باید سفتی و سختی آن را تحمل کنند یا به‌طور کل از خیر استفاده‌ کردنش بگذرند.

این خرید آنها اغلب از روی توصیه ناآگاهانه برخی از فروشنده‌هایی صورت می‌گیرد که می‌گویند کفش تنگ، جا باز می‌کند. البته نمی‌توان فروشنده‌ها را مقصر این امر دانست چراکه به ‌قول معروف پایشان در کفش خریدار نیست که از چند و چون کار باخبر باشند.

به هر حال سعی کنید بعد از کار و زمانی که پاهایتان خسته است با دقت کامل اقدام به خرید کفش کنید زیرا ممکن است فروشنده‌ای فقط بخواهد کفشی را که سایز پای شما را ندارد بفروشد. عاقبت هم که می‌دانید؛ جنس فروخته شده پس گرفته نمی‌شود.

راست ‌بگو؛ اگرچه به ضررت باشد

این روزها شاهد یکی از اقدامات جالب توجه شهرداری در سطح شهر هستیم؛ نصب تابلوهایی که بسیاری از اصول اخلاقی، شهرنشینی و ... را به شهروندان گوشزد می‌کنند. روی درصد زیادی از این تابلوها جملات کوتاه اما اثرگذاری نقش بسته است که اگر با تعمق به آنها نگاه کنید، متوجه می‌شوید درست همان‌هایی هستند که همه دوست دارند تا در زندگی اجتماعی امروزه بیشتر به کار بسته شوند.

به‌طور نمونه روی یکی از این تابلوها «راست بگو؛ اگرچه به ضررت باشد» به نمایش درآمده که در طول روز یادآور رعایت این نکته برای خیلی‌ها می‌شود. البته به غیر از این اقدام قابل تحسین شهرداری باید سعی‌کنیم که همیشه جدا از اینکه کسی یا چیزی تلنگری برایمان باشد، خودمان اصول اخلاقی و شهرنشینی را رعایت کنیم.