شنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۹
۰ نفر

بعد از چند سالی که تبلیغات خاص کالا‌ها و مواد‌غذایی مصنوعی و تولید‌شده از مواد‌شیمیایی افزایش یافته بود به‌نظر می‌رسد این روز‌ها دور ، دورِ کالا‌ها و مواد‌غذایی ارگانیک(‌طبیعی) است.

درخت

برای نمونه این روز‌ها میوه‌ها و حتی تخم‌مرغ‌هایی به‌اصطلاح در بورس هستند که به‌صورت ارگانیک تولید شده وهیچگونه مواد‌شیمیایی و نگهدار‌نده‌ای ندارند. همین موضوع باعث‌شده برخی شهروندان سعی کنند تمام طول روز را با محصولات ارگانیک به‌شب برسانند. برای نمونه شاید کدبانوی صاحب لباس‌هایی که در تصویر مشاهده می‌کنید از ترس انتقال حساسیت‌های پوستی از راه رخت‌آویز‌های پلاستیکی و فلزی، لباس‌های اعضای خانواده را روی این رخت‌آویز ارگانیک پهن کرده است حال آنکه چنین حرکاتی به‌طور حتم از بین بردن حقوق سایر شهروندان است.

بعد از ورود، ممنوع

گاهی هیچ‌چیز بدتر از این نیست که بعد از دقت به تابلو‌های راهنمایی و رانندگی، در انتهای یک کوچه با پلیسی مواجه شوید که در حال نوشتن برگه جریمه برای شما باشد و به ورود ممنوع بودن کوچه اشاره ‌کند.

از آنجا که تابلوی ورود‌ممنوع چنین کوچه‌هایی همانطور که در تصویری که علی یوسفی برای ما ارسال کرده پشت تیرچراغ برق مخفی مانده‌ بهتر است به این کوچه‌ها « بعد از ورود، ممنوع» گفته شود زیرا گاهی فقط بعد از ورود به‌کوچه است که راننده متوجه تخلف خود می‌شود حال آنکه به‌قول معروف متوجه‌شدن وی نوشداروی بعد از مرگ سهراب است.

بنابراین شهروندان می‌توانند با یک تلفن ساده به‌سامانه 137‌جلوی جریمه‌شدن راننده‌ها، رفت‌وآمد بیش از حد خودرو‌ها و گره‌خوردن ترافیک در کوچه را بگیرند. البته ماموران شرکت‌ها و اداره‌های گوناگون نیز باید دقت کنند که سازه‌های شهری را جلوی تابلو‌ها نصب نکنند.

رهگذر کف‌آلود

علاوه بر اینکه شستن خودرو در کنار بزرگراه پیامدهای ترافیکی و خطرناکی در پی دارد، این کار می‌تواند باعث پیامدهای دیگری نیز بشود. آن دسته از افرادی که خودروی خود را در کنار بزرگراه پارک کرده و حسابی آب و کف را حتی تا خیابان‌های اطراف جاری می‌کنند، به‌فکرشان هم خطور نمی‌کند که این کار می‌تواند باعث شود تا یک رهگذر بخت‌برگشته‌ که تازه از خانه بیرون آمده مجبور شود برای تعویض لباس‌هایش به‌خانه برگردد زیرا گاهی خودروهای در حال حرکت بی‌توجه به گودال آب، از روی آن با سرعت گذر کرده و رهگذران را گل‌آلود که چه عرض کنیم، کف‌آلود می‌کنند.

به‌هر ترتیب توجه به تابلوهای منع شست‌وشوی خودرو در کنار بزرگراه را باید جدی گرفت. از سوی دیگر آب‌ تصفیه‌شده شهری نباید به‌منظور شست‌وشوی خودرو به‌کار گرفته شود و می‌‌توان با 2‌سطل آب و کف این کار را در محدوده‌های مجاز انجام داد.

چیدمان در ورودی بقالی

کافیست کمی در وارد‌شدن به برخی از سوپرمارکتی‌های شهر بی‌دقتی به‌خرج دهید؛ عاقبت چیپس و پفک و کلوچه است که روی سرتان خراب می‌شود. اینکه در یک سوپرمارکتی تنوع فروش اقلام زیاد باشد خوب است اما این موضوع نباید باعث شود که از یک طرف خریدار‌ها برای انتخاب و قرار دادن آنها روی پیشخوان فروشنده به مشکل بربخورند و از طرف دیگر مقداری از اجناس بیرون از مغازه در معرض نور آفتاب و آلودگی هوا قرار بگیرد.

به‌هرحال سدمعبر از آن دست مقوله‌هایی است که پیوسته در حال پیگیری است اما نبود فرهنگ کسب‌و‌کار در برخی موارد منجر به‌ضایع شدن حقوق رهگذران می‌شود. بهتر است در این مورد نیز مراتب را به‌وسیله شماره 137‌به‌ آگاهی مسئولان برسانیم.

کد خبر 117443

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز