تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۱

همشهری آنلاین: تعداد بیشتری از دکترهای اروپای شرقی در حالیکه اقدامات ریاضت اقتصادی باعث کاهش دریافتی‌ها و بدترشدن اوضاع آنها می‌شود، به سوی غرب روی می‌آورند و در پشت سرشان نظام‌های بهداشتی در حال بحران و دچار کمبود کارکنان را باقی می‌گذارند

به گزارش خبرگزاری فرانسه پزشکان، جراحان، متخصصان بیهوشی، و سایر متخصصان از بلغارستان،مجارستان و رومانی به کشورهایی مانند بریتانیا، آلمان و سوئد مهاجرت می‌کنند.

کازبا آندوک، جراح مجار که در سنین 50 قرار دارد، می گوید: "من دارم به آلمان مهاجرت می‌کنم، جایی که کار من مورد قدردانی قرار می‌گیرد."

بر اساس گزارش وزارت منابع ملی مجارستان، سال گذشته 1111 پزشک از دولت این کشور تقاضای گواهی برای کار در خارج کردند، که نسبت به سال 2009 افزایشی تا 25 درصد را نشان می‌دهد.

این میزان ممکن است تنها بیانگر بخشی از 30000 پزشک در حال طبابت در این کشور باشد، اما در روندی نگران‌کننده برای آینده، شامل تعداد بسیاری از 800 فارغ‌التحصیل جدید پزشکی در هر سال می‌شود.

آندوک می‌گوید: "ناخشنودی گسترده‌ای در میان پزشکان وجود دارد، که عمدتا به خاطر بدتر شدن وضعیت حقوق دریافتی‌شان است."

پزشکان مجبور شده‌اند تعداد بیماران بیشتری را نسبت به سال قبل، با همان حقوق قبلی، 550 تا 740 یورو (780 تا 1050 دلار آمریکا)، مبلغی که با دستمزد یک پیشخدمت در یک کافه لوکس قابل مقایسه است، معالجه کنند.

آندوک می‌گوید: "کار با تعداد بسیار محدودی از کارکنان انجام می‌شود و کمبود پرسنل فشار کار روزمره را غیرقابل‌تحمل می‌کند."

بحران اقتصادی که در سال 2008 مجارستان را فرا گرفت، دولت را مجبور کرد تا اقدامات ریاضتی سختی را به اجرا درآورد، از جمله بالا بودن مالیات فروش، حذف پاداش سالانه، و کاهش سوبسیدها برای سیستم‌های حرارتی.

چشم‌انداز در رومانی نیز بهتر از این نیست؛ پزشکان در این کشور از هنگامی که دولت در ژوئیه سال قبل اقداماتی برای کاهش هزینه را به اجرا درآورد، با 13 درصد کاهش حقوق دریافتی مواجه شدند. بر اساس ارقام رسمی شمار پزشکانی در انتظار خارج شدن از این کشور هستند در سال 2010 نسبت به سال قبل تقریبا دو برابر شد و به 2779 نفر رسید.

در کشور همسایه، بلغارستان، انجمن کارکنان پزشکی تخمین می‌زند که پرستاران با میزان 1200 نفر در سال از کشور خارج می‌شوند.

پرستاران در بلغارستان در ماه حدود 400 تا 500 لوا (205 تا 255 یورو، 290 تا 360 دلار آمریکا) دریافت می‌کنند، که چندین بار از میانگین پرداختی به یک پرستار در بریتانیا کمتر است.

این خروج دسته‌جمعی به نظام مراقبت بهداشتی در این فقیرترین کشور عضو اتحادیه اروپا ضربه زده است، به طوری که وزارت بهداشت بلغارستان می‌گوید تنها نیمی از 60000 پرستار مورد نیاز برای کارکرد درست نظام بهداشتی را در اختیار دارد.

بر اساس گزارش مقامات انجمن کارکنان پزشکی سرویس‌های اورژانس و بیهوشی در بلغارستان به طور خاص در نتیجه مهاجرت صدها پزشک در سال آسیب دیده‌اند.

در عین حال، بیمارستان‌های کوچک فاقد تجهیزات و مواد اساسی هستند، و حتی برخی از آنها از بیماران می‌خواهند که خودشان پتو به همراه بیاورند.

در استونی، شکایاتی که متخصصان را به مهاجرت وا می دارد، کمتر به حقوق دریافتی و بیشتر به معیارها و بوروکراسی آزارنده مربوط می‌شود.

دکتر ایو کولتس، که در دانشگاه تارتو آناتومی هم تدریس می‌کند، می‌گوید: "نظام بهداشتی فعلی در استونی به میزان زیادی شبیه دوران شوروی باقی مانده است، و بوروکرات‌ها تصمیم می‌گیرد که منابع مالی چگونه و برای چه چیزهایی اعطا شود."

او می‌گوید" بیمارستان‌های استونی اغلب علاقمند به انجام تجزیه و تحلیل‌ها و غربالگری‌های کامپیوتری بی‌فایده بپردارند، زیرا دولت پول چنین بررسی‌هایی را می‌پردازد، بدون توجه به اینکه بیماران به این بررسی‌ها نیاز دارند یا نه."

"کیفیت درمان اغلب جزو اولویت‌ها نیست."

پزشکان نومید مجار می‌گویند در حال بررسی دست زدن به راهکارهایی مشابه اقدامات همکاران‌شان در جمهوری چک‌ هستند، که حدود 3000 نفر آنها در ماه دسامبر استعفای دسته‌جمعی دادند.

این اقدام دولت را وادار کرد تا با چندین افزایش حقوق پرداختی تا سال 2013 موافقت کند.

دولت دست‌راستی مجارستان به رهبری نخست‌وزیر ویکتور اوربان،می‌گوید در حال تلاش برای به بهبود بخشیدن به شرایط کاری کارکنان بخش بهداشت است، اما جزئیات دقیقی را اعلام نکرده است.

تا آن زمان،‌ پزشکان بازنشسته دوباره به کار فراخوانده می‌شوند تا پست‌های خالی را به خصوص در حومه شهرها پر کنند.

دولت‌های بلغارستان و رومانی نگفته‌‌اند چه طرحی برای جلوگیری از مهاجرت دسته‌جمعی پزشکان دارند.

لهستان توانسته است از سال 2005 با افزایش حقوق و سرمایه‌گذاری در تربیت پرسنل پزشکی، مانع خروج گروهی کارکنان پزشکی شود، و حتی برخی از آنها به کشور بازگشته‌اند.

برچسب‌ها