یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۸:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس جامعه جراحان با اشاره به حادثه رهاسازی دو بیمار در خیابان‌های اطراف تهران با بیان اینکه دستگیری راننده آمبولانس حامل دو بیمار رهاشده مشکلی را حل نمی‌کند، تاکید کرد: ریشه بروز چنین مشکلی باید بررسی و رفع شود.

Dr Fazel

به گزارش ایسنا دکتر ایرج فاضل شنبه 17 اردیبهشت در مراسم سی و پنجمین کنگره جامعه جراحان که در سالن‌ همایش‌های رازی برگزار شد،به موضوع خودگرانی بیمارستان‌ها اشاره کرد که براساس آن بیمارستان‌های آموزشی، ‌هزینه‌های خود را خودشان تامین می‌کنند و خودگردان می‌شوند و گفت:‌ این در حالی است که فراهم کردن این شرایط موجب شده است که صدها و هزاران بیمار نتوانند به این بیمارستان‌ها مراجعه کنند، چرا که اینگونه بیماران پولی برای پرداخت به بیمارستان ندارند و تحت پوشش بیمه نیستند.وی ادامه داد: مشکلاتی مانند انتقال مریضی که توان پرداخت هزینه‌های بیمارستان را ندارد باید حل شود، بنابراین دستگیری راننده آمبولانس حامل دو بیمار رها شده در بیابان مشکلی را حل نمی‌کند.

رییس جامعه جراحان در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ارزان‌ترین جراحی‌های دنیا در ایران و با بهترین کیفیت انجام می‌شود، افزود: با نگاهی به تعرفه‌های پزشکی درمی‌یابیم که در پزشکی با مشکلات متعددی روبرو هستیم و هیچ‌کس به جز جامعه پزشکان نمی‌تواند این مشکلات را حل کند.

وی افزود: سهم پزشکی از کل بودجه کشور شایسته این بخش نیست و بخش پزشکی در زمینه بودجه همواره با کسری مواجه بوده است.

فاضل در ادامه اظهار کرد: دولت‌ها باید به وزارتخانه‌های بهداشت و آموزش و پرورش توجه کافی کنند؛ این در حالیست که این دو وزارتخانه از جمله فقیرترین وزارتخانه‌های کشور هستند و از نظر اقتصاد و بودجه توجه لازم به آنان نشده است به گونه‌ای که هم معلمان و هم پزشکان دچار مشکلات معیشتی هستند.

وی در ادامه گفت: تعرفه‌های پزشکی در حال حاضر نه منطقی و نه قابل قبول برای جامعه پزشکی است و این تعرفه‌ها را شورای عالی بیمه تعیین می‌کند که همه آنها مصرف‌کنندگان خدمات پزشکی هستند، این در حالیست که نیمی از آنان باید از تولیدکنندگان خدمات پزشکی باشند و ارقامی که شورای عالی بیمه به عنوان تعرفه پزشکی تصویب می‌کند به هیچ عنوان برای جامعه پزشکی قابل قبول نیست.

فاضل افزود: تعرفه‌های پزشکی در کشورهای فقیر آسیا همانند عراق،‌ بنگلادش و پاکستان حداقل 3 تا 8 برابر تعرفه‌ها در ایران است.

وی با بیان اینکه تعرفه‌های پزشکی نامعقول مهمترین عامل برای رواج پدیده زیر میزی است، تاکید کرد: اگر تعرفه‌های پزشکی معقول بود پدیده زیرمیزی به وجود نمی‌آمد و همین تعرفه‌های موجود را نیز بیمه‌های ناتوان و بیمار کشور شش ماه تا یک سال بعد به جامعه پزشکی پرداخت می‌کنند.

رییس جامعه جراحان افزود: مسائل اقتصادی بیماران و پزشکان در جوامع پیشرفته از سوی سازمان‌های بیمه‌گر حل شده است و ما نیز امیدواریم بیمه‌های ما به شرایطی دست یابند که برعکس بیمه‌های فعلی هم بیماران از آنان راضی باشند و هم پزشکان.

 فاضل با اشاره به موضوع اخلاق پزشکی اظهار کرد: با توجه به آنکه حرفه پزشکی حرفه‌ مقدسی است هر کدام از پزشکان باید از بروز انحراف در این رشته جلوگیری کنند چون همانگونه که الماس را ماده‌ای جز الماس نمی‌تواند تراش دهد وضعیت پزشکی را به جز پزشکان نمی‌توانند سامان دهند.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر پزشکان در حال حاضر در شرایطی دشوار و با تعرفه‌های بسیار ناعادلانه خدمات پزشکی را با کیفیت بالا ارائه می‌دهند و آنان با امکانات کم و با مسوولیت بی‌نهایت سنگین این کار را انجام می‌دهند.

کد خبر 134318

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز