همشهری‌آنلاین: حسین علیزاده در نشست با خبرنگاران از برخی نکات ناگفته کنار کشیدن رهبر ارکستر ملی پرده برداشت ،بر عملکرد ضعیف خانه موسیقی و بی‌اعتنایی فخرالدینی به میانجیگری استاد هوشنگ ظریف در برقراری دیالوگ در این زمینه انگشت تاکید نهاد.

به گزارش همشهری‌آنلاین ، علیزاده که صبح دوشنبه، در تالار وحدت و با رهبر ارکستر ملی(بردیا کیارس) و مدیر اجرایی این ارکستر(محسن‌ رجب‌پور)در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت ، ضمن بیان مطلب فوق گفت: همیشه با عشق و علاقه از فخرالدینی یاد کرده‌ام و احترام به هنرمندان بزرگ همواره جزئی از مرام و اعتقاد شخصی من بوده است و من به کرات در مصاحبه‌های مختلف گفته‌ام که به هر دلیلی که فخرالدینی از رهبری ارکستر موسیقی ملی کنار کشیده باشد احترام می‌گذارم اما آنچه من رنج می‌برم نداشتن دیالوگ است چراکه معتقدم باید با جسارت و بی‌پرده حرف زد. من می‌دانم که ایشان در آن برهه از زمان از جهت روحی و عاطفی صدمه بسیاری دیدند اما باید به گفتگو می‌نشستند اما از انجام این گفتگو سر باز زدند.

حسین علیزاده  که در شورای ارکستر قبلی هم به همراه روشن‌روان عضویت داشت و از اعضای اصلی تصمیم‌گیر در آن شورا بود،اما در عمل دیدگاه‌های‌آنها در ارکستر کاربرد عملی نداشت، در ادامه این سخنان گفت: به یاد دارم که در نخستین جلسه شورای ارکستر موسیقی ملی که دور هم جمع شدیم در آن جلسه مطرح شد که یک شخص غیر اداری ویک هنرمند محبوب با آقای فخرالدینی تماس بگیرد و آقای ظریف که دوست و همکار دیرینه ایشان است با ایشان تماس گرفت اما ایشان پاسخ مثبتی برای ادامه همکاری به ظریف نداد ؛ درنتیجه معتقدم که هر بلایی که بر سر موسیقی ایران بیاید به دلیل جدایی هنرمندان از یکدیگر است؛ چراکه به اعتقادمن اگر مشکلی برای فخرالدینی و هر هنرمند دیگری پیش آید مشکل او به تنهایی نیست بلکه مشکل همه ما است ولی هنوز به این همدلی نرسیده ایم و من در طول 40 سال فعالیت در عرصه موسیقی همواره با مشکلاتم تنها بوده ام.

علیزاده که به تازگی به عضویت شورای عالی خانه موسیقی در‌آمده و دبیری و سخنگویی این شورا را هم عهده‌دار است، به ضعف خانه موسیقی در حل مسائل و مشکلات بین هنرمندان اشاره کرد و گفت : برای ایجاد همدلی بین اهالی موسیقی خانه موسیقی به عنوان تنها نهاد صنفی وجود دارد اما این نهاد صنفی کاربرد خانه سینما را ندارد چراکه به نظرمن خانه موسیقی و به خصوص آقای سریر رئیس هیئت مدیره این نهاد صنفی باید در جهت حل این مشکل قدم مثبت و سازنده‌تری بر می‌داشت ولی متاسفانه این کار را نکرد و همین مسئله ضعف بزرگی برای خانه موسیقی محسوب می‌شود.

در ادامه علیزاده به استفاده از محمد معتمدی،‌به عنوان خواننده آواز در کنسرت آتی این ارکستر پرداخت و گفت: معتمدی با توجه به سن و سال اندکی که دارد به نظر می رسد سیر حرکت در رشته آواز را با سرعت طی کرده و این حضور هم فرصت مناسبی برای معتمدی است که با ارکستر موسیقی ملی بودن را تجربه کند و هم اینکه حضور ایشان به بخشی از اهداف ارکستر مبنی بر جوانگرایی جامه عمل می‌پوشاند.

در ادامه این نشست حسین علیزاده به قطعاتی که از او در اجرای آتی ارکستر ملی به صحنه می‌رود اشاره کرد و گفت:از آنجائیکه این ارکستر با هدف جوانگرایی بار دیگر وارد عرصه موسیقی شده است من هم قطعات خود از سی سال پیش تا به امروز را انتخاب کردم که اغلب این قطعات برای موسیقی دستگاهی و گروه های کوچک تنظیم شده بود بنابراین برای اجرا در این کنسرت نیاز به تنظیم مجدد برای ارکستر داشت که بهزاد عبدی به درستی این تنظیم ها را انجام داد ؛ مجموع قطعات این کنسرت در دو بخش قطعات سازی و قطعات آواز اجرا می شود در بخش موسیقی سازی قطعه «سواران دشت امید»، که برای شش تنبک ارکستر نوشته شده است اجرا می شود این قطعه را در سال 1353 زمانی که سرباز بودم ساختم و اسم این قطعه را فریدون مشیری با همکاری سایه بر روی این قطعه گذاشتند ؛ قطعه چهارگاه در موسیقی فیلم دلشدگان از دیگر قطعات این اجرا است همچنین نغمه دشتی و قطعه ترکمن که یک بار هم توسط ارکستر اکراین با تنظیم هوشیار خیام اجرا شد ازجمله قطعات در بخش سازی هستند.

وی در ادامه به بخش آوازی این اثر اشاره کرد و گفت :در بخش آوازی هم قطعه «گلچهره»،«بی تو به سر نمی شود» و «راز نو» اجرا می شود.

همزمانی اجرای ارکستر ملی با اجرای ارکستر همنوازان مهر به رهبری فرهاد فخر‌الدینی از دیگر سوالاتی بود که از دست‌اندرکاران ارکستر ملی پرسیده‌ شد که علیزاده در پاسخ گفت: اهالی موسیقی در شش ماه از سال نمی توانند اجرای برنامه داشته باشند که سه ماه از این زمان به ماه رمضان و محرم و صفر اختصاص دارد و سه ماه دیگر هم تعطیلی های دیگری است که برگزاری کنسرت در آن ایام مجاز نیست بنابراین اهالی موسیقی در فرصت اندکی که در اختیار دارند مجبور هستند که به طور فشرده اجرای کنسرت داشته باشند ، خوب این تراکم و شور و حرارتی که برای برگزاری کنسرت وجود دارد از یک سو خوب است و این حجم نوعی رقابت سالم را ایجاد می کند.

وی افزود :همزمانی اجرای ارکستر موسیقی ملی با ارکستر مهرنوازان که فرهاد فخرالدینی هدایت آن را به عهده دارد خیلی اتفاقی رخ داد و مقارن شد با ایامی که متاسفانه ما نمی توانیم از این کنسرت و حضور دوباره آقای فرهاد فخر‌الدینی  به عرصه موسیقی دیدن کنیم؛ بنابراین هیچ جنبه رقابتی در کار نبوده است؛ ضمن اینکه به دلیل شباهت سازبندی این دو ارکستر با یکدیگر این سئوال پیش می آید که چرا تاریخ برگزاری کنسرت ها در نظر گرفته نشده است و حال اینکه اگر این شباهت درسازبندی وجود نداشت این سئوال ایجاد نمی شد چون همزمان با این دو ارکستر کنسرت های متفاوت دیگری در حال اجرا است.

در ادامه این نشست محسن رجب‌پور با اشاره به برگزاری کنسرت دلشدگان ارکستر ملی در روزهای 28 و 29 مهرماه د رتالار وحدت و 30 مهر در برج میلاد در تکمیل سخنان حسین علیزاده گفت : از زمان راه‌اندازی مجدد این ارکستر سکان امور اجرایی ارکستر موسیقی ملی را به عهده گرفتم و من نیز مانند سایر فعالیت‌هایی که تا کنون در عرصه موسیقی انجام داده‌ام اهل برنامه‌ریزی هستم و مجموع برنامه‌های ارکستر را در خرداماه بستیم و به ازای هر روز رزرو اجرا مبلغ ده میلیون تومان به ودیعه گذاشتیم و زمانی که ما این کنسرت‌ها را برنامه‌ریزی می‌کردیم هنوز ارکستر مهرنوازان تاسیس نشده بود. الان هم می‌توانم برنامه‌های این ارکستر را برای چندماه آینده اعلام کنم چون از قبل برنامه‌ریزی شده است به عنوان نمونه در تاریخ 25 ، 26 و 29 آبان ماه در مرکز همایش‌های برج میلاد اجرای برنامه داریم و حتی می‌توانم از الان رپرتوار بهار سال آینده این ارکستر را نیز اعلام کنم.

بردیا کیارس رهبر ارکستر موسیقی ملی در ادامه این نشست به چرایی انتخاب محمد معتمدی به عنوان خواننده تازه ترین اجرای این ارکستر اشاره کرد و گفت : محمد معتمدی از خوانندگان خوب موسیقی ایرانی است و با توجه به فعالیت حرفه ایشان تصمیم شورای فنی ارکستر این بود که از معتمدی دعوت به همکاری شود .

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها