یکشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر - ندا انتظامی: سرانجام فرهاد فخرالدینی با تاسیس ارکستر مهرنوازان سکوت خود را شکست.

 او صبح دیروز در خانه هنرمندان با خبرنگاران به گفت‌وگو نشست تا از دلایل کناره‌گیری خود از ارکستر ملی و تاسیس ارکستر مهرنوازان بگوید.

سال 1377 فرهاد فخرالدینی ارکستر ملی را با کمک مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت هنری آن وزارتخانه تاسیس کرد و 10 سال بعد، از رهبری این ارکستر کناره‌گیری کرد؛ هرچند که مسئولان همواره آمدن این رهبر را نوید می‌دادند اما ارکستر ملی به‌مدت 2 سال و نیم تعطیل بود. آزرده‌خاطر بودن فخرالدینی یکی از موانع حضور مجدد او در ارکستر بود. او در این‌باره گفت: هنرمند، روحیه حساسی دارد و در شرایطی فکر می‌کند که امکان حضور در صحنه را ندارد.

به گفته فرهاد فخرالدینی، این شرایط قابل جبران بود اما اشتباهات دیگری رخ داد که او را مصمم کرد که هرگز به ارکستر ملی باز نگردد؛ گرچه او دوست ندارد درباره این شرایط سخن بگوید، با این حال گفت: همه تلاش کردند که من دوباره برگردم. حتی مسئولانی بودند که تمایل به این همکاری داشتند اما بشخصه آمادگی نداشتم و نخواستم که دوباره به ارکستر برگردم تا امروز که با حضور نوازندگان برجسته‌ای ارکستر مهرنوازان را شکل دادم.

فروردین ماه امسال ایده اولیه تشکیل ارکستر بزرگ توسط سالار عقیلی خواننده، با محمد حسن مقدس تفرشی مدیر اجرایی ارکستر مهرنوازان، مطرح شد، ارکستری که قرار شد فرهاد فخرالدینی رهبری آن‌را برعهده داشته باشد. چندماه زمان برای مقدمات اداری این ارکستر صرف شد و همزمان با ثبت رسمی ارکستر درخواست برگزاری نخستین برنامه گروه هم مطرح شد. و سرانجام این ارکستر 45 نفره در روزهای 25 تا 28 همین ماه در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران برای نخستین‌بار به روی صحنه می‌رود.

تداخل ارکستر ملی با ارکستر مهرنوازان یکی از مباحثی بود که باعث شد این رهبر ارکستر تازه تاسیس مهرنوازان آن را اینگونه بیان کند: در تمام طول زندگی هنری‌ام هرگز مقابل هنرمندان قرار نگرفتم بلکه همواره کنار آنها بودم اما متأسفانه تمام اتفاقات به‌گونه‌ دیگری برداشت شد و در رسانه‌ها از دعوای دو ارکستر سخن رفت اما چنین چیزی در زندگی من مطرح نبوده است.
او با اشاره به تربیت نوازندگان در طول عمر حرفه‌ای خود، به این نکته اشاره کرد که تنها گله او از مسئولان است. به گفته فخرالدینی، ارکستر مهرنوازان یک ارکستر نمونه و کاملا حرفه‌ای است و اعضای ارکستر همان نوازندگان ارکستر ملی چند سال پیش هستند.

سالار عقیلی در مقام خوانند گروه مهرنوازان همزمان بودن اجرای ارکستر ملی با ارکستر مهرنوازان را نقطه قوت فضای موسیقی کشور دانست و گفت: ما با اعضای ارکستر ملی دوست هستیم و اجرای هر دو گروه هیچ منافاتی با هم ندارد. ما برای تمامی آنهایی که در موسیقی کار می‌کنند احترام قائل هستیم و این ارکستر را تنها به این دلیل تشکیل دادیم تا بار دیگر فرهاد فخرالدینی در صحنه حاضر شود و مخاطبان موسیقی از حضور ایشان محروم نشوند.

کیوان ساکت که در این کنسرت تکنوازی تار را برعهده دارد، این همزمانی را برطرف کردن کمبودهای اجرای موسیقی دانست و اعلام کرد که فعالیت ارکستر ملی هیچ تداخلی با ارکستر مهرنوازان نخواهد داشت.

ارکستر ملی در سال‌های گذشته توانست خوانندگان جوانی را به دنیای موسیقی ایران معرفی کند. با توجه به سابقه فرهاد فخرالدینی در کشف استعدادهای جوان این سؤال مطرح می‌شود که‌‌ آیا ارکستر مهرنوازان باز هم به معرفی و کشف استعدادهای جوان می‌پردازد یا همکاری خود را با سالار عقیلی به‌عنوان خواننده ادامه خواهد داد. فخرالدینی در این باره گفت: خوشبختانه در حال حاضر سالار عقیلی در کنار ما حضور دارد و این اتفاق خوبی است اما قطعا خواست باطنی عقیلی هم بر این نخواهد بود که در تمامی اجراها حضور داشته باشد.

ما در حال حاضر کاری را شروع کرده‌ایم و اگر مشکلات پیش رو کم باشد این مسیر را ادامه خواهیم داد و برای برنامه‌های بعدی با همکاری گروه تصمیم‌گیری خواهیم کرد و امیدوارم با کمک این دوستان بار دیگر بتوانیم چهره‌های جدیدی را به جامعه موسیقی معرفی کنیم. سالار عقیلی که از دل ارکستر ملی به محبوبیت رسیده و نزدیک به 6 سال با ارکستر ملی همکاری کرده‌است در این رابطه توضیح داد: زمانی که خدمت فخرالدینی در ارکستر موسیقی ملی حضور داشتم، معتقد بودم ارکستر موسیقی ملی برای یک ملت است و ملک شخصی بنده محسوب نمی‌شود که بخواهم همواره در آن بخوانم و حضور داشته باشم. در ارکستر مهرنوازان نیز روال به همین گونه است و اگر بتوانیم از حضور خوانندگان دیگر و حتی چهره‌های بین‌المللی بهره خواهیم گرفت.
محمد حسن مقدس تفرشی، این نوید را داد که این ارکستر برنامه‌های مداوم داشته باشد. همچنین او اظهار امیدواری کرد که برنامه‌های این ارکستر تازه‌تاسیس برای اجرای بعد از ماه محرم و صفر در تهران و سایر شهرستان‌ها محقق شود.

کد خبر 148557

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز