همشهری آنلاین: شهردار تهران آلودگی هوا و صوتی را از مهم‌ترین معضلات شهر تهران دانست و گفت: چنانچه این معضل‌ها برطرف شود سایر معضلاتش نیز رفع خواهد شد و اصلی‌ترین اقدامی که شهرداری می‌تواند برای حل این معضل انجام دهد توسعه حمل و نقل عمومی است.

به گزارش همشهری آنلاین، محمد باقر قالیباف در همایش ملی مدیریت آلودگی صدا و هوا که در دانشگاه شریف برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: این مهم با جدیت دنبال می‌شود به طوری که میزان سفر‌ها با حمل و نقل عمومی امروز از ۱۰ میلیون سفر در روز نیز گذشته است.

وی ادامه داد: از روز اولی که کار خود را در مجموعه شهرداری تهران آغاز کردیم به بررسی چالش‌های شهر پرداختیم که به ۵ چالش اصلی رسیدیم، اما با بررسی‌های بیشتر این نتیجه حاصل شد که یک چالش اصلی بیشتر وجود ندارد و اگر آن حل شود بقیه معضلات شهر نیز حل و فصل خواهد شد و آن چیزی جز چالش آلودگی هوا و صدا در پایتخت نیست.

شهردار تهران اظهار داشت:حال این سوال مطرح است که چرا معضل الودگی هوا و صدا به صورت ریشه‌ای حل نمی‌شود و چند فرض برای این موضوع وجود دارد یا ما نمی‌دانیم، یا نمی‌توانیم و یا نمی‌خواهیم.

قالیباف ادامه داد: پاسخ کاملا روشن است، ما از لحاظ ظرفیت‌های علمی در سطح بالایی قرار داریم، اما وقتی می‌خواهیم از علم و دانش در زندگی استفاده کنیم وضعیتمان مناسب نیست و در واقع موضوع این است که ما توان علمی لازم را داریم و چالش ما چالش‌های مدیریتی و ساختاری است، یعنی مشکل ما نداشتن دانش و ندانستن نیست.

وی افزود: متاسفانه این چالش در همه بخش‌ها وجود دارد و فاصله بین حوزه تئوری و علمی و بخش اجرایی در کشور همواره دیده می‌شود و در واقع چالش ما چالش‌های مدیریتی، ساختاری و کارکردی است و در بحث آلودگی هوا نیز می‌بینیم که متاسفانه چه ادبیاتی بین مدیران وجود دارد و چه موضوعاتی مطرح می‌شود و حتی راهکار‌ها نیز راهکارهای کوتاه مدت و موقت مانند طرح زوج و فرد یا اجرای محدوده طرح ترافیک است.

گران شدن بنزین هم فایده ای نداشت

شهردار تهران گفت: زمانی که موضوع افزایش قیمت بنزین مطرح شد خیلی‌ها معتقد بودند که این اقدام می‌تواند معضل ترافیک را حل کند اما در سال ۸۲ من در برنامه‌ای تلویزیونی گفتم اگر بنزین هم گران شود معضل ترافیک و آلودگی هوا حل نخواهد شد، بعد‌ها وقتی بنزین هم گران شد همه فهمیدند که این کار نیز تاثیری در کاهش آلودگی هوا و ترافیک نداشته است.

قالیباف با بیان اینکه منطقی نیست که ما آلودگی ایجاد کنیم و بعد تلاش کنیم که آن را از بین ببریم گفت: در تمان دنیا راهکار حل معضل آلودگی هوا و صدا از بین بردن منابع آلودگی است و هیچ جا این روش را دنبال نمی‌کنند که آلودگی تولید شود و بعد با روش‌های ابتدایی و محدودیت‌ها بخواهند معضل را حل کنند.

تفاوت فاحش بین تولید خودرو و خروج فرسوده ها

وی ادامه داد: مهم‌ترین منابع تولید آلودگی هوا و صدا در تهران، خودرو‌ها هستند و باید برای حل ریشه‌ای این معضل فکری به حال خودرو‌ها شود، حتی اگر از خودروهایی که با عمر چند ده ساله در تهران تردد می‌کنند بگذریم، قابل بررسی است که خودروهایی که از‌‌ همان روز اول وارد شهر می‌شوند تا چقدر در مرز دانش و تکنولوژی‌های روز قراردارند و ما حتی آیا خودرو‌هایمان در حد کشورهای در حال توسعه هستند؟

قالیباف با بیان اینکه امروز بالغ بر ۴۰ تا ۴۵ درصد خودروهای ساخت کشور در استان تهران فعالیت دارند تصریح کرد: از مجموع خودروهایی که وارد تهران می‌شوند بالغ بر ۷۵ درصد در شهر تهران تردد دارند و در واقع روزانه ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ خودروی جدید در تهران پلاک می‌شود، این در حالی است که خروج خودروهای فرسوده به درستی صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: زمانی هر خانوار به طور متوسط یک خودرو داشتند اما اکنون بسیاری از خانواده‌ها سرانه خودروشان به سه خودرو رسیده است، حال تصور کنید که این موضوع چه تاثیری در شهرسازی، خیابان‌ها، ترافیک و آلودگی‌های زیست محیطی در شهر دارد، ما حتی طی شب توان تمیز کردن معابر و خیابان‌ها را نداریم، همه جا خودرو پارک شده است، در این میان سوال این است که آیا مدیریت شهری توان تصمیم گیری در خصوص خودور‌ها را دارد که متاسفانه جواب منفی است.

توسعه حمل و نقل عمومی مهمترین کار شهرداری

شهردار تهران با بیان اینکه برای حل معضل آلودگی هوا و ترافیک مهم‌ترین کاری که شهرداری‌ها از جمله شهرداری تهران می‌تواند انجام دهد توسعه حمل و نقل عمومی است، اظهار کرد: مدیریت سوخت و خودرو‌ها در دست ما نیست و ما نقش و تاثیری در این حوزه نداریم، لذا مهم‌ترین کاری که می‌توانیم برای رفع این معضل انجام دهیم حمل و نقل عمومی است که در این راستا اقدامات گسترده‌ای صورت گرفته و حتی بین ۵۸ تا ۶۳ درصد از کل بودجه شهرداری تهران به موضوع حمل و نقل عمومی اختصاص یافته است و امروز اگر از من به عنوان شهردار بپرسند که برای حل این معضلات چه کردید می‌گویم تمام توان و امکانات خود را صرف توسعه حمل و نقل عمومی کردیم، چنانچه به طور مثال روزی که کار در مجموعه شهرداری را آغاز کردیم تنها ۳۴ ایستگاه مترو طی ۲۵ سال احداث شده بود اما امروز با احتساب ایستگاه‌های جدیدی که فردا در خط ۳ مترو به بهره برداری می‌رسد، مجموع ایستگاه‌های مترو به ۸۵ ایستگاه افزایش یافته است.

وی ادامه داد: امروز اگر مشکلات پولی و مالی نداشته باشیم این قابلیت وجود دارد که سالانه تا ۳۰ کیلومتر مترو در تهران احداث کنیم و این یعنی آماری که کشورهای توسعه یافته به آن دست یافتند، ما حتی در بحث پل و تونل سازی نیز به دستاوردهای بسیار خوبی رسیده‌ایم چنانچه در پروژه صدر-نیایش این توان دیده می‌شود و پس از اجرای این پروژه می‌توانیم از توان پل سازی در جاهایی که گره‌های ترافیکی وجود دارد مانند پل‌های فجر در بزرگراه همت و شهرک قدس بهره‌مند شویم و این قابلیت به وجود آمده که هر روز یک کیلومتر پل احداث کنیم.

چگونه پایتخت را از وضعیت بحران نجات دهیم

شهردار تهران با بیان اینکه مترو، پرسرعت‌ترین، مقرون به صرفه‌ترین و کم آلاینده‌ترین سیستم حمل و نقل عمومی است، گفت: اگر بتوانیم خطوط متروی تهران را به ۲۱۸ کیلومتر برسانیم پایتخت را از وضعیت بحران و اضطرار خارح کرده‌ایم، اما امروز طول خطوط شبکه مترو ۱۶۵ کیلومتر است و هنوز تا رسیدن به آن حد فاصله داریم البته اگر اختیارات لازم در اختیار قرار گیرد طی دو سال می‌توانیم توسعه خطوط را تا حد مورد نظر برسانیم.

قالیباف با بیان اینکه توسعه سیستم‌های آی تی می‌تواند به تحقق مدیریت یکپارچه شهری کمک کند گفت: باید با توسعه زیرساخت‌های آی تی شرایط ایجاد کنیم تا سفرهای شهری مردم به حداقل برسد و در فضای مجازی بسیاری از خدمات ارائه شود.

راهکار گره گشا ارائه کنید

وی همچنین در خصوص مشارکت و همراهی نخبگان علمی کشور در مدیریت شهر گفت: اگر متخصصان نسخه‌ها و راه کارهایی را بر اساس واقعیت‌ها و چالش‌هایی که با آن مواجه هستیم ارائه دهند و از نزدیک واقعیت‌های تلخ را بررسی کرده و مدنظر قرار دهند قاعدتا راهکار‌هایشان می‌تواند گره گشا باشد و آلودگی هوا و ترافیک در تهران از بین برود که در صورت حل این معضلات، تهران شهری مناسب و زیبا برای زندگی خواهد شد.

شهردار تهران در پایان تصریح کرد: شهروندان باید بدانند که خیابان‌هایی که با پول مردم ساخته شده فقط در اختیار خودروهای چند صد میلیونی نیست و به همه مردم تعلق دارد و خودروهای امدادرسان که برای نجات جان شهروندان فعالیت می‌کنند امکان تردد در شهر را دارند.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها