مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۰
۰ نفر

گروه شهری: شهرداری پایتخت تا پایان سال‌جاری سهم درآمدهای پایدار خود را در حالی به 35درصد می‌رساند که داشتن درآمدهای پایدار، برای اجرای پروژه‌های زیرساختی و کلیدی انگیزه اصلی ایجاد می‌کند.

tehran

در عین حال، فقدان درآمدهای کافی و مطلوب برای شهرداری‌ها نه‌تنها امکان ارائه خدمات مناسب برای مدیریت شهری را کاهش می‌دهد که اجرای تمامی طرح‌ها و برنامه‌های شهری را نیز با مشکل مواجه می‌سازد.حسین محمد پورزرندی معاون اداری مالی شهردار تهران در این‌باره گفت:

میزان درآمدهای پایدار با شروع به‌کار مدیریت فعلی فقط 12درصد از کل درآمدهای شهر بوده است که با توجه به اقدامات انجام شده این رقم هم‌اکنون به 32درصد افزایش یافته و تا پایان سال‌جاری نیز به رقم 35درصد خواهد رسید. کیفیت زندگی و چگونگی ارائه خدمات در شهرها، رابطه معناداری با نوع و میزان منابع درآمدی سازمان‌های متولی این امر دارند، چنانچه در کشورهای توسعه یافته بیشترین اتکای شهرداری‌ها بر مالیات‌های محلی، بهای خدمات و عوارض تنظیم شده است تا از دو خصیصه تداوم پذیری و حفظ کیفی محیط‌زیست برخوردار باشند.

در سال‌های اخیر کسب درآمد‌های پایدار از سوی شهرداری تهران روندی متفاوت از گذشته را در پیش گرفته و افزایش سهم اینگونه درآمدها یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران مالی بوده؛ چنان که این رقم از سال 84 و همزمان با شروع به‌کار مدیریت فعلی تاکنون رشد بالایی را تجربه کرده است. وی با اشاره به افزایش 23درصدی درآمدهای پایدار خاطرنشان کرد:

افزایش درآمدهای پایدار شهرداری تهران در شرایطی اتفاق می‌افتد که شهرداری با شفاف‌سازی‌ نظام مالی خود، توانسته رتبه مناسب مالی و درآمدی را میان سایر دستگاه‌های اجرایی داشته باشد. عوارض شهری یکی از کدهای درآمدی است که می‌تواند منابع مالی شهرداری‌ها را تأمین کرده بدون آنکه به سرمایه‌های مادی و معنوی شهر آسیب بزند. این عوارض شامل انواع وجوهی است که ساکنان شهرها طبق قانون موظفند بابت بخشی از هزینه‌های اداره شهر، به شهرداری پرداخت کنند.

این در حالی است که آنچه مدیران شهرها همواره از آن به‌عنوان مانع در جهت پایدار‌سازی‌ درآمدها یاد می‌کنند، نبود ضمانت دریافت بهای خدمات یا عوارض از مصرف‌کنندگان این خدمات است. معاون اداری مالی شهردار تهران در این‌باره می‌گوید: با وجود تشویق‌هایی که شهرداری برای دریافت عوارض شهری درنظر می‌گیرد، سالانه کمتر از 30درصد از مجموع 400میلیارد تومان فیش عوارض شهری وصول می‌شود.

معاون مالی اداری شهردار تهران با بیان اینکه شهرداری‌ها ابزار قانونی برای دریافت عوارض و اینگونه درآمدها ندارند، معتقد است: این ابزار قانونی باید توسط مجلس به تصویب برسدتا شهرداری‌ها ضمانتی برای دریافت این عوارض به‌دست آورند.

کد خبر 193465
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز