همشهری‌آنلاین - نیوشا صداقت‌کیش: به تازگی کتاب نظام بودجه‌ریزی در ایران، اثر دکتر حسین وظیفه دوست و دکتر کریم حمدی، از سوی نشر بازرگانی، روانه بازار نشر شد.

از این رو گفتگویی مارکتینگ‌نیوز، با دکتر حسین وظیفه دوست، رئیس هیات مدیره انجمن علمی بازاریابی ایران، و مدیر گروه مدیریت اجرایی دانشکده مدیریت و اقتصاد واحد علوم و تحقیقات، انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

دکتر وظیفه دوست با بیان اینکه تاکید بسیاری از کتب بر فرآیندها و مفاهیم اولیه است افزود: این کتاب به سمت جامع نگری رفته و با توجه به نگارش ساده و روان، مطالعه آن به همه دست اندرکاران حوزه‌های مالی توصیه می‌شود.

وی با تاکید بر متمایز بودن این کتاب نسبت به سایر کتاب‌های موجود در این حوزه افزود: نگاه ما در کتاب حاضر این است که با ساده و روان بودن مطالب، نوعی خودآموزی کلیدی برای افراد فراهم کنیم.

وی اظهار کرد: تاکید اصلی این کتاب، بودجه‌ریزی برای مدیران غیر مالی است.

رئیس هیات مدیره انجمن علمی بازاریابی ایران، درباره فصول این کتاب گفت: فصول 1 تا 3 دربرگیرنده مفاهیم اولیه بودجه، اصول بودجه و روش های طبقه بندی است. در فصول 4 تا 8 فرآیند تهیه و تدوین بودجه، روش های بودجه ریزی، و تصویب و نظارت بودجه مورد بررسی قرار می گیرد. کتاب نظام بودجه‌ریزی در ایران، در فصول اخیر بر روش های نوین بودجه بندی متمرکز است.

وی درباره نظام کنونی بودجه‌ریزی کشور گفت: در نظام بودجه‌ریزی کشور از روش‌های بودجه‌ریزی سنتی استفاده می‌شود که مبنای اصلی آن، بودجه سال گذشته است و متناسب با میزان تورم قابل پیش بینی، نسبت به افزایش بودجه اقدام می‌شود.

دکتر وظیفه دوست با بیان اینکه بودجه بخش خصوصی متاخر از بودجه عمومی در ایران است، افزود: کتاب حاضر، علاوه بر اینکه به بودجه بندی در سازمان‌های دولتی و عمومی کمک می‌کند، به افراد فعال در بخش خصوصی هم کمک می‌کند که در نظام بودجه بندی مبتنی بر واقعیت‌ها حرکت کنند.

وی افزود: در این کتاب از اصولی تحت عنوان اصول بودجه‌ای صحبت شده که کمک زیادی به مدیران می‌کنند تا بتوانند بودجه‌ای شفاف و با حداقل انحرافات را برای سازمان‌های دولتی و خصوصی ببندند. این اصول عبارتند از: اصل وضوح، اصل تناسب، اصل قانونی بودن، اصل مدیریت و غیره.

مدیر گروه مدیریت اجرایی دانشکده مدیریت و اقتصاد واحد علوم و تحقیقات، تصریح کرد: بودجه‌ریزی صحیح نوعی کنترل مدیریتی نامحسوس برای مدیران دولتی و خصوصی ایجاد می‌کند.

وی در پایان گفت: کتاب نظام بودجه‌ریزی در ایران، برای مدیران و کلیه دانشجویان و دانش‌پژویان حوزه‌های مالی، و حتی افرادی که کمترین آشنایی با بحث‌های مالی دارند، مفید است.

علاقه‌مندان می‌توانند کتاب نظام بودجه‌ریزی در ایران را از طریق فروشگاه انتشارات بازاریابی به آدرس www.Marketingshop.ir و یا با شماره‌های 51 و 66408271 تماس گرفته و خریداری کنند.

منبع: همشهری آنلاین