همشهری آنلاین: متأسفانه دیده شده است که بسیاری از رانندگان به خصوص آن‌‌هایی که در مسافت‌‌های دور به رانندگی می‌‌‌پردازند در زمان احساس خواب ‌آلودگی نه تنها خودرو را متوقف نکرده بلکه با اصرار بر ادامه رانندگی، کار بیشتری از مغز خسته خود کشیده و به این ترتیب احتمال وقوع تصادفات شدید را افزایش می‌‌‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز، دكتر سيد مرتضي صفوي متخصص تغذيه در ماهنامه دنیای تغذیه نوشت:تحقیقات نشان داده‌‌اند گوش دادن به موسیقی، پایین کشیدن شیشه، نوشیدن یا کارهایی از این دست اثرات بسیار ناپایدار و گذرایی بر هوشیار ماندن راننده داشته و از این رو مي‌‌‌توان آن‌‌ها را بیهوده دانست. پس بهتر است رانندگان با انجام چنین کارهایی خود را فریب ندهند و به جای انجام این کارها حداقل 10 تا 15 دقیقه استراحت مختصری انجام دهند.

مهم‌‌ترین تأثیر خواب‌‌آلودگی بر رانندگی از نگاه علمی چیست؟

وقتی مغز خسته است توان کافی برای کنترل همه کارهای فرد را ندارد. زمانی که راننده پشت فرمان مي‌‌‌نشیند باید به امور مختلفی نظارت و کنترل داشته باشد که تمامی آن‌‌ها بر عهده مغز است. تحقیقات علمی فراوان نشان داده‌اند مهم‌ترین تأثیر خواب ‌آلودگی بر رانندگی افت عملکرد مغز در تصمیم ‌گیری‌‌ها است که این خود به بروز تصادفات مختلفی منجر مي‌‌‌شود. نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که هیچ کس نمی‌تواند متوجه شودحالت خواب‌آلودگی راننده دقیقاً از چه زمانی آغاز مي‌‌‌شود. از این رو این خود راننده است که باید با درک نخستین علائم خواب‌آلودگی خودرو را در مکان امنی متوقف نماید.

رانندگی بعد از غذای سنگین ممنوع

پزشکان در راهنمایی‌های خود در زمینه ارتقاء آگاهی آحاد جامعه، با اشاره به اینکه یکی از علت‌های تصادفات خواب‌آلودگی است، معتقدند: علت اصلی خواب‌آلودگی رانندگان به دلیل اقدام به رانندگی پس از خوردن غذا ی سنگین است.مشخص شده است که پس از خوردن غذا، خون به سمت سیستم گوارش رفته و کمتر به سمت مغز گردش می‌کند و این مسئله باعث خواب‌آلودگی می‌شود و باید رانندگان توجه کنند که حدود دو ساعت بعد از صرف غذا به رانندگی اقدام کنند.

چه مواد غذايي راننده را خواب آلود مي‌كند؟

این مواد غذائی ضمن انکه برای ایجاد خواب راحت مناسب هستند، مي‌‌توانند در ایجاد خواب الودگی موثر باشند بنابراین توصیه مي‌‌شود بعد از مصرف این مواد غذائی مبادرت به رانندگی نگردد.

ماست

اگر خواب کافی ندارید بهترین گزینه برای افزودن به رژیم غذایی ماست است. ماست حاوی مقداري کربوهیدرات و پروتئین است که در فراهم كردن تریپتوفان برای تولید سروتونین دخالت دارد. بنابر این با مصرف ماست و یا دوغ که فرآورده‌ی لبنی هستند نباید بلافاصله مبادرت به رانندگی نمود.

شیر

یک لیوان شیر گرم قبل خواب مکمل شام بوده و یک ماده منحصربه فرد محسوب مي‌‌شود زيرا حاوی تریپتوفان کافی است که به خواب الودگی کمک مي‌‌کند.

موز

موز نه تنها حاوی تریپتوفان است بلکه حاوی منیزیم، ملاتونین و سروتونین است که همگی در ایجاد خواب موثرند. همه این موادمغذی و مواد معدنی به آرامش عضلات بدن، آرامش شما و در نتیجه خواب خوب کمک مي‌‌کنند. لذا با خوردن موز که شرایط خواب الودگی را ایجاد می‌کند باید بلافاصله از رانندگی اجتناب و یا رعایت احتیاط شدید را مد نظر قرار داد.

سیب زمینی

سیب زمینی علاوه بر داشتن تریپتوفان، حاوی کربوهیدرات است، بنابراین معمولا به كساني كه مشکلات بی‌خوابی دارند. توصيه مي‌شود مصرف چند عدد سیب‌زمینی مي‌‌تواند بدون تاثیرات جانبی، ایجاد خواب‌آلودگی نماید.توصیه اکید به رانندگان اين است که با مصرف سیب‌زمینی به مقدار زیاد، بلافاصله اقدام به رانندگی ننمایند.

مرغ یا بوقلمون مرغ یا بوقلمون هم گزینه‌‌های خوبی برای ایجاد خواب هستند. این مواد غذائی منبع غنی تریپتوفان هستند. اگر مقداری مرغ یا بوقلمون (یا هر محصولات ماکیان دیگری) مصرف کنید به ایجاد خواب خود کمک کرده‌اید. پس بهتر است بعد از مصرف این دو ماده غذایی حداقل مدتی استراحت کرده و سپس مبادرت به رانندگی کنید.

آرد جو دوسر

آرد جو دوسر حاوی پروتئین و کربوهیدرات است و در نتیجه به تولید سروتونین که در خواب خوب موثر است کمک مي‌‌کند. همچنین آرد جو دوسر حاوی فیبرهای رژیمی است که برای بدن موثر بوده و تولید وزن اضافه نمی‌کند. ولی مانند موارد پیشین توصیه می‌شود با احتیاط و به فاصله زمانی مناسبی اقدام به رانندگی کنید.

بادام

برخی افراد به همراه شام و یا به عنوان دسر بادام مصرف مي‌‌کنند که حاوی تریپتوفان و منیزیم است و یکی از گزینه‌‌های مناسب برای ایجاد خواب خوب محسوب مي‌‌شود. لذا با مصرف بادام بخصوص به مقدار زیاد مواظب رانندگی خود باشید و یا حداقل با فاصله مناسبی اقدام به رانندگی کنید.

دیابت و رانندگی، قوانین راهنمایی و رانندگی و تغذیه ویژه دیابتی‌‌ها!

در مورد رانندگي بيماران ديابتي منعي وجود ندارد اما به منظور حفظ سلامتي بیمار و نيز افراد جامعه رعايت نكات زير ضروري است:

1. هنگام دريافت گواهينامه رانندگي حتما ً بيماري خود را ذكر كنيد همچنين در زمان بيمه كردن خودروي خود، طرف قرارداد بيمه را از اين امر مطلع سازيد. 2. مراقبت‌‌هاي لازم براي پيشگيري از كاهش قندخون طي رانندگي را انجام دهید.3. بيماران ديابتي وابسته به انسولين نمي‌توانند به عنوان راننده تاكسي، اتوبوس و نيز به عنوان راننده خودرو‌‌هاي سنگين فعاليت كنند. بیماران دیابتی در موارد زیر نمی‌توانند رانندگی کنند:

حملات شديد يا مكرر افت قندخون

نداشتن علامت‌هاي هشداردهنده افت قندخون

آسيب‌‌هاي چشمي ناشي از ديابت مانند كاهش ديد

آسيب شديد عصب ناشي از ديابت

عدم توانايي در درمان سريع افت قندخون يا عدم مراجعه منظم به پزشك براي كنترل قندخون

چاقی و رانندگی

چاقی یکی از بزرگترین معضلات جوامع امروزی است که ارتباط آن با افزایش تصادفات مشخص شده است در يك مطالعه جدید که توسط پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا انجام شده، به بررسی ارتباط وزن بدن با خطر مرگ و میر در اثر سوانح رانندگی پرداخته است.

نتایج این مطالعه در Emergency Medicine Journal منتشر شده است.در این مطالعه پژوهشگران از داده‌‌های مرگ و میر اداره ملی ایمنی بزرگراه‌‌ها طی سال‌‌های 1996 تا 2008 استفاده کردند. در طول این مدت حدود 57 هزار مورد تصادف رانندگی ثبت شد.

این پژوهشگران بویژه به بررسی تصادفات بین دو اتومبیل که منجر به مرگ شده بود پرداختند و تنها از داده‌‌های تصادفاتی استفاده کردند که در آنها نوع و اندازه اتومبیل‌‌ها یکسان بود. در نهایت 3400 جفت راننده در این مطالعه شرکت داده شدند. برای تعیین میزان چاقی از شاخص BMI استفاده شد.نتایج نشان داد با بالا رفتن درجه چاقی خطر مرگ در تصادفات نیز افزایش می‌يابد. احتمال مرگ در سوانح رانندگی برای رانندگان دارای پایین‌ترین درجه چاقی 21درصد، دارای درجه دوم چاقی 51 درصد و بالاترین درجه چاقی 80 درصد بالاتر از رانندگان دارای وزن نرمال مي‌‌باشد.

همچنین زنان چاق نسبت به مردان چاق احتمال مرگ بیشتری داشتند. این افزایش خطر حتی برای رانندگان چاقی که کمربند ایمنی بسته بودند و حتی در شرایطی که کیسه هوای ماشین باز شده بود نیز وجود داشت.دو نکته مهم از این مطالعه به نظر مي‌‌آید، اول اینکه شرایط مرضی همراه با چاقی شانس بقا بعد از صدمات سنگین را ضعیف مي‌‌کند و دوم اینکه معمولا اندازه و طراحی کمربندهای ایمنی اتومبیل‌‌ها از نظر رانندگانی که چاق هستند، استاندارد نبوده و در نتیجه آنها از بستن کمربند امتناع می‌کنند