همشهری آنلاین: وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد تا یکشنبه آینده به مذاکره‌کنندگان اروپایی فرصت می‌دهد تا ایران را به تعلیق غنی‌سازی اورانیوم تشویق کنند و در صورت عدم موفقیت آنها اعمال تحریم علیه تهران را در دستور کار قرار خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیکلاس برنز معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده به روزنامه واشینگتن‌تایمز گفته است دور نهایی مذاکرات میان خاویر سولانا و علی لاریجانی که برای این هفته برنامه‌ریزی شده است باید به دریافت پاسخی روشن منجر شود و اگر این پاسخ منفی باشد، آمریکا اعمال تحریم علیه ایران را در شورای امنیت مطرح می‌کند.

این در حالی است که بی‌بی‌سی امروز [سه‌شنبه سوم اکتبر/11 مهر] به نقل از «مقام‌های دولت بریتانیا» گزارش داد که سولانا از ایران جواب «نه» گرفته است.

به نظر می‌رسد این گزارش به گفتگوی تلفنی امروز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با علی لاریجانی مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران اشاره داشته باشد.

لاریجانی و سولانا چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته در برلین مذاکراتی دشوار و طولانی را پشت سر گذاشتند و همان هنگام اعلام کردند که تماس بعدی از طریق ارتباط تلفنی انجام خواهد شد.

مقامات ارشد ایران پس از آن چندبار تأکید کردند تعلیق غنی‌سازی اورانیوم را نخواهند پذیرفت اما تلاش می‌کنند با جستجوی راهی برای رفع نگرانی‌هایی که مطرح می‌شود، این فناوری را در داخل کشور حفظ کنند.

پیشنهاد جدید
صبح امروز اعلام شد یک مقام ارشد اتمی ایران پیشنهادی جدید برای حل اختلاف بر سر پرونده هسته‌ای ایران ارائه کرده است.

محمد سعیدی، معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی به شبکه رادیویی «فرانس-انفو» گفته بود: پیشنهاد می‌کنیم فرانسه کنسرسیومی برای تولید اورانیوم غنی‌شده در ایران ایجاد کند.

اما ساعتی بعد سخنگوی وزارت‌خارجه فرانسه این پیشنهاد را رد کرد و گفت: تهران باید ابتدا فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند، سپس می‌توان راه‌حل‌های تازه را بررسی کرد.

فرانسه به همراه بریتانیا، آمریکا، روسیه و چین اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل را تشکیل می‌دهند که چندماه پیش با صدور قطعنامه‌ای ایران را به تعلیق فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم و بازفراوری مواد هسته‌ای موظف کرد.

بر اساس این قطعنامه ایران تا نهم شهریورماه گذشته فرصت داشت که یا به خواسته شورای امنیت عمل کند و یا با احتمال اعمال تحریم‌های اقتصادی، ارتباطی و دیپلماتیک روبرو شود.

ایران به قطعنامه مذکور عمل نکرد، اما شورای امنیت تاکنون به دلیل مخالفت روسیه و چین و تردید اعضای اروپایی خود، اقدام تنبیهی علیه تهران را بررسی نکرده است.

موضع روسیه
وزیر امور خارجه روسیه امروز برای چندمین بار از  یافتن راه حلی مسالمت‌آمیز برای مسئله هسته‌ای ایران حمایت کرد.

به گزارش خبرگزای فرانسه، سرگئی لاوروف به خبرنگاران گفت: مشکلات هسته‌ای ایران و کره‌شمالی باید از راه‌های صلح‌آمیز و دیپلماتیک حل شود.

ایگور ایوانف دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه نیز امروز به تهران سفر کرد و در ملاقاتی با علی لاریجانی درباره پرونده هسته‌ای ایران به گفتگو نشست.

به گزارش خبرگزاری مهر، ایوانف در پایان این ملاقات گفت: روسیه بر این باور است که تمام مشکلات پیرامون پرونده هسته‌ای ایران باید پشت میز مذاکرات حل شود و هر تلاشی را برای تحقق این امر انجام می دهد.

به گفته مقامات غربی، وزرای امور خارجه روسیه، ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و چین اواخر هفته جاری برای گفتگو درباره پرونده هسته‌ای ایران ملاقات می‌کنند.

برچسب‌ها