گروه سیاسی: خاویر سولا‌نا، مسوول دیپلماسی اتحادیه اروپا دیروز بار دیگر در بروکسل بر حمایت این اتحادیه از ایران در زمینه تولید انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز تاکید کرد.

وی در جمع خبرنگاران گفت: هر کشوری حق دسترسی به استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را دارد. ما بارها اعلام کرده‌ایم که ایران حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را دارد. در همان حال خبرگزاری آلمان گزارش داد که کمیته همکاری‌های فنی وابسته به آژانس بین المللی انرژی اتمی تصمیم گیری درباره کمک فنی به ایران را تا فردا به تعویق انداخت.انا ماریا سیتو، معاون مدیرکل همکاریهای فنی در آژانس بین المللی انرژی اتمی به کمیته همکاریهای فنی آژانس اعلام کرده است: دبیرخانه آژانس معتقد است طرح رآکتور اراک با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل که از ایران خواسته است غنی سازی و فعالیتهای مرتبط با آن را متوقف کند، تناقض ندارد.
درخواست قدرت‌های غربی
خبرگزاری رویتر گزارش داد: قدرت‌های غربی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستند درخواست ایران برای دریافت کمک در ساخت راکتور تحقیقاتی اراک را رد کند، این در حالی بود که واشنگتن با کمک به هفت پروژه‌ دیگر مورد درخواست ایران هیچ مخالفتی نداشت.  بر اساس این گزارش اتحادیه اروپا نیز از شورای حکام خواسته است که پس از بررسی‌های کمیته فنی و در جلسه‌ی کامل شورا در روز پنجشنبه از ارایه کمک به پروژه‌ی اراک خودداری کند.
بیانیه عدم تعهد
در بیانیه‌ای که جنبش عدم تعهد متشکل از کشورهای در حال توسعه ارایه کرده‌اند، این جنبش هرگونه تلاش برای استفاده از برنامه‌ی همکاری فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان ابزاری برای اهداف سیاسی و با نقض اساسنامه آژانس را محکوم می‌کند. در این گزارش به نقل از دیپلمات‌ها آمده است که روسیه و چین که با تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران مخالفند، هیچ مشکلی با پروژه‌ی اراک ندارند.
به غیر از اراک
خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات‌ها در نشست وین ادعا کرد، بیشتر حاضران در نشست 35 عضو کلیدی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با محروم کردن ایران  از دریافت کمک فنی آژانس برای ساخت راکتور اراک موافقت کرده‌اند. آسوشیتدپرس به نقل از چهار دیپلمات که به طور مستقل صحبت کردند و به دلیل مجاز نبودن به صحبت درباره‌ مذاکرات پشت درهای بسته در کمیته از افشای نامشان خودداری کرد‌ه‌اند، افزود: رئیس نشست پنجشنبه تصویب تمامی پروژه‌ها به غیر از اراک را اعلام خواهد کرد.
اجازه اعمال تحریم ها
یک مسئول روسی تاکید کرد که روسیه هرگز اجازه اعمال تحریم ها علیه ایران را نمی دهد. به گزارش مهر، بوریس مالاخوف معاون اداره اطلاع رسانی وزارت امورخارجه روسیه درگفتگو با روزنامه الشرق الاوسط تاکید کرد: روسیه هرگز اجازه نمی دهد که تحریم ها علیه ایران امضا شود.این مقام روسی درادامه اظهارات خود بیان کرد: فشارهای بین المللی که با رهبری آمریکا درحال انجام وقوع است؛ با هدف اعمال تحریم ها علیه ایران صورت می گیرد نه به منظور ممانعت تهران از دستیابی به بمب هسته‌ای.
کد خبر 9008

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز