همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه روسیه با «استفاده از شورای امنیت برای مجازات ایران» مخالفت کرد و در عین حال ایران را به همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فرا خواند.

به گزارش خبرگزاری روسی نووستی، سرگئی لاورف امروز [شنبه 29 مهر 1385] در گفتگو با خبرگزاری کویت گفت: ما از تلاش برای استفاده از شورای امنیت سازمان ملل متحد برای مجازات ایران و یا استفاده از برنامه هسته‌ای ایران برای پیشبرد ایده سرنگونی رژیم این کشور حمایت نخواهیم کرد و با آن مقابله می‌کنیم.

علاوه بر این وی خاطر نشان کرد خطر گسترش سلاح‌های هسته‌ای در جهان به طور کلی مشکلی جدی است.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: از این رو ما معتقدیم که طرف ایرانی باید واکنشی به پیشنهادات سازنده‌ای که ارائه شده بود نشان دهد و برای برطرف کردن تمامی ابهامات موجود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طور کامل همکاری کند.

وی در عین حال تأکید کرد هیچ مدرکی برای وجود برنامه هسته‌ای نظامی در ایران در دست نیست.  

لاورف افزود: سوءظن و سئوالاتی وجود دارد که تا کنون پاسخ نگرفته است. این‌ها به زمانی طولانی، حدود بیست سال، باز می‌گردد که ایران برنامه هسته‌ای خود را بدون گزارش درباره تمامی عناصر آن به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجرا می‌کرد. از آن زمانی که این مطلب آشکار شد، آژانس بین‌المللی کار سازنده خود را در ایران آغاز کرد و تعداد بی‌سابقه‌ای بازرسی از جمله بازرسی‌های ناگهانی انجام داد. اما آژانس فعلاً چیزی در دست ندارد که وجود مؤلفه‌های نظامی را در برنامه هسته‌ای ایران تأیید کند.

با این حال به گفته وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه چند سئوال جدی برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود دارد که آژانس در نتیجه بازرسی‌های خود آنها را تنظیم کرده و مذاکره‌کنندگان ایرانی وعده داده‌اند به آنها پاسخ دهند.

لاورف گفت: ما مصرانه همکاران ایرانی خود را فرا می‌خوانیم که هر چه سریع‌تر پاسخ به این سئوالات را ارائه دهند، به ویژه که مقامات ایران وعده داده‌اند به بسیاری از این سئوالات پاسخ مشروح دهند.

وی افزود: سوءظن داشتن «به این معنی نیست که می‌توان تأیید کرد تهدیدی برای صلح و امنیت وجود دارد.

وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد: تنها تهدیدی صلح و امنیت جهانی می‌تواند اساسی برای اعمال تحریم از سوی شورای امنیت باشد، از این رو ما همچون گذشته به ضرورت تکیه بر مهارت کارشناسان و تخصصی بودن ارزیابی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین حمایت کامل از مدیر کل و بازرسان آژانس در مسیری که آنان پیش می‌روند یقین داریم. قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که در ماه ژوئیه تصویب شد نیز دقیقاً به همین منظور بود.

لاورف گفت: تدابیر تاثیرگذار بر این روند را می‌توان بررسی کرد. این تدابیر می‌تواند متفاوت باشند. اما ما اکیداً پایبند به درک مطلق و درستی هستیم که در شورای امنیت سازمان ملل متحد و در گروه 1+5 بدان دست یافتیم مبنی بر این که هر تدبیری برای تاثیرگذاری بر ایران، باید انگیزه بخش تدارک شرایط لازم برای مذاکرات باشد.

کد خبر 6303

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز