همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بار دیگر تأکید کرد که مقامات تهران تعلیق غنی‌سازی اورانیوم را نخواهند پذیرفت.

به گزارش ایسنا، سید محمد علی حسینی سخنگوی جدید وزارت امور خارجه ایران امروز [یکشنبه 16 مهر 1385] در نخستین جلسه مطبوعاتی‌اش با خبرنگاران گفت: مسئولان ما مواضع‌شان را درباره تعلیق بارها اعلام کرده‌اند و تعلیق از نظر ما مساله‌ای کاملاً رد شده است و به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.

وی با اشاره به اینکه فضای مذاکرات میان لاریجانی و سولانا فضایی مثبت بوده است، افزود: پیشرفت‌های خوبی در جریان این مذاکرات حاصل شد و جمهوری اسلامی ایران نیز موضع‌اش را به صورت شفاف و روشن مطرح کرد و امیدواریم این روند در فضای مناسب و فعال و سازنده ادامه یابد.

علی لاریجانی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران و خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هفته‌های اخیر مذاکراتی طولانی و فشرده در بروکسل و برلین انجام دادند. دو طرف در جریان مذاکرات از به دست آمدن بعضی پیشرفت‌ها سخن می‌گفتند اما سولانا در پایان گفت گفتگوها شکست خورده است.

سولانا به نمایندگی از گروه کشورهای 1+5 با ایران مذاکره می‌کرد و می‌کوشید تهران را به پذیرش قطعنامه 1996 شورای امنیت و تعلیق غنی‌سازی اورانیوم متقاعد کند.

در جریان همین مذاکرات بود که شایع شد ایران تعلیق کوتاه مدت غنی‌سازی اورانیوم را پذیرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست امروزش با خبرنگاران اخبار منتشر شده در این‌باره را مردود دانست و گفت: هیچ یک از این اخبار درست نیست و تعلیق در سیاست هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران هیچ جایی نداشته و نخواهد داشت.

واکنش به اجلاس لندن
وزرای خارجه ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه و آلمان به اتفاق نماینده چین جمعه شب گذشته در لندن نتیجه تلاش‌های سولانا و مواضع ایران را بررسی کردند.

نمایندگان گروه کشورهای 1+5 در بیانیه‌ای که در پایان نشست لندن توسط وزیر خارجه بریتانیا قرائت شد، از عدم موافقت ایران با تعلیق غنی‌سازی ابراز ناامیدی کردند و گفتند بحث بر سر تحریم‌های احتمالی علیه ایران را آغاز خواهند کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در این باره گفت: در طول سالیان گذشته همواره تهدیدهایی علیه ایران مطرح شده اما مسئولان و ملت ما همواره تحریم را به عنوان یک حربه زنگ زده و از کار افتاده دیده‌اند اما باید اشاره شود که ما از روندی که منجر به تحریم شود به هیچ وجه استقبال نمی‌کنیم.

وی با اشاره به مواردی از تحریم که در طول سالیان گذشته از سوی کشورهای غربی علیه ایران اعمال شده است، خاطرنشان کرد: علی‌رغم تمامی این تحریم‌ها رشد چشمگیری در کشور صورت گرفته و بسیاری از پیشرفت که امروزه خبر آنها را می‌شنوید در سایه همین تحریم‌ها به دست آمده است.

حسینی تصریح کرد: علاوه بر آنچه ذکر شد این گونه تحریم‌ها همیشه دو طرفه بوده و هیچگاه این گونه نیست که یک طرف در تحریم خسارت ببیند و طرف دیگر بدون آسیب باقی بماند.

وی ادامه داد: هم‌چنین ما معتقدیم که بدترین تحریم‌ها این است که کشوری ملت خود را از حق طبیعی مسلم و قانونی‌اش محروم کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین به اختلافی که میان گروه کشورهای 1+5 وجود دارد اشاره کرد و گفت:‌ این اختلاف کاملاً مشخص بوده و در مواضع این کشورها روشن است اما به هر صورت نتیجه مذاکرات را آقای سولانا با کشورهای 1+5 مطرح کرده‌اند و ارتباطات این کشورها ادامه دارد و قرار است در سطحی پایین‌تر از وزرای خارجه تبادل نظر اینها ادامه یابد.

وی درباره زمان آتی دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با خاویر سولانا نیز گفت: هنوز زمان دقیق این دیدار قطعی نشده اما به احتمال زیاد این دیدار پس از اجلاس وزرای خارجه 1+5 انجام خواهد شد.

کد خبر 5578

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز