یک بررسی جدید در فرانسه نشان می‌دهد زنانی که از رژیم‌های غذایی گیاه‌پایه «سالم؟» پیروی می‌کنند، ظاهرا بسیار کمتر در معرض خطر سرطان پستان قرار می‌گیرند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث‌دی نیوز پژوهشگران فرانسوی پس از پیگیری بیش از ۶۵۰۰۰ زن برای دو دهه، دریافتند که در زنانی که رژیم غذایی سالم عمدتا متشکل از مواد گیاهی مصرف می‌کنند، خطر دچار شدن به هر نوعی از سرطان پستان به طور میانگین تا ۱۴ درصد کاهش می‌یابد.

البته تاکید در این جا روی «سالم»‌است: سرطان پستان فقط در میان زنانی کاهش یافت که رژیم غذایی‌شان حاوی مقدار زیادی غلات کامل، میوه، سبزی، مغزهای خوراکی، حبوبات، روغن‌های گیاهی و چای یا قهوه بود- حتی اگر گاهگاهی هم گوشت قرمز یا گوشت طیور مصرف می‌کردند.

در عوض، در میان زنان سالمندی که رژیم غذایی‌شان عمدتا گیاهی بود، اما به خاطر اتکای بیش از حد به مصرف آب‌ میوه‌های شیرین، غلات تصفیه‌شده، سیب‌زمینی، نوشابه‌ها و/یا دسرهای شیرین‌شده، نسبتا ناسالم به شمار می‌رفت، هیچ اثر محافظتی در برابر سرطان پستان مشاهده نشد.

همه رژیم‌های غذایی گیاهی سالم نیستند

سرپرست این پژوهش، صنم شاه گفت این یافته‌ها «بیانگر آن است که افزایش مصرف غذاهای گیاهی سالم و کاهش مصرف غذاهای گیاهی کمتر سالم ممکن است به کاهش همه انواع سرطان پستان کمک کند.»

اما به گفته او هشداری که در این مورد باید روشن است: : «همه رژیم‌های غذایی گیاه‌پایه به اندازه هم سالم نیستند.»

شاه که دانشجوی دکترا در اپیدمیولوژی در دانشگاه پاریس- اسکالی در فرانسه است گفت با توجه اینکه به طور کلی «رژیم‌هایی غذایی که گوشت را حذف می‌کنند عموما تصویر مثبتی از لحاظ سلامت دارند»، برخی از افراد ممکن است از نتایج این بررسی شگفت‌زده شوند.

اما شاه و همکارانش در این بررسی بر زنانی که به طور کلی گوشت را از رژیم غذایی‌شان حذف کرده بودند، متمرکز نبودند. هیچکدام از زنان مورد بررسی آنها گیاهخوار نسبی یا گیاهخوار مطلق نبودند.

در عوض، بررسی این پژوهشگران متمرکز بر زنانی بود که مقداری گوشت قرمز و گوشت طیور می‌خوردند، هر چند که رژیم غذایی‌شان عمدتا گیاه‌پایه بود.

آنها سپس به این موضوع پرداختند که آیا غذاهای گیاهی سالمتر در مقایسه با گزینه‌های کمتر سالم گیاهی تاثیر متفاوتی بر خطر سرطان پستان دارد یا نه، یعنی زاویه‌ای که معمولا در تحقیقات قبلی نادیده گرفته شده بود.

زنان فرانسوی شرکت‌کننده در این بررسی (با میانگین سنی ۵۳) در سال ۱۹۹۳ و بار دیگر در سال ۲۰۰۵ پرسشنامه تغذیه‌ای پر کرده بوند.

این زنان پس از آن به دو دسته تقسیم شدند، آهایی که رژیم غذایی عمدتا حیوانی داشتند و آنهایی که رژیم غذایی عمدتا گیاه پایه مصرف می‌کردند.

در طول مدت پیگیری میانگین ۲۱ سال در این بررسی حدود ۴۰۰۰ نفر از این زنان دچار سرطان پستان شدند.

این پژوهشگران دریافتند کسانی که سالمترین غذاهای گیاه‌پایه را می‌خورند با خطر بسیار کمتر سرطان پستان مواجه شده بودند، اما آنهایی رژیم‌های غذایی گیاه‌پایه حاوی مقدار غذایی کمتر سالم را داشتند، شاهد افزایش قابل‌توجه خطر سرطان پستان بودند.

شاید محتوای فیبرهای خوراکی مهم باشد

نظریه شاه این است که علت این تفاوت محتوای بالای فیبرهای خوراکی رژیم‌های غذایی‌ گیاه‌پایه سالمتر است که «ممکن است ازطریق اثرات ضد التهابی و آنتی‌اکسیدان خطر سرطان را کاهش دهد.»

 اما او همچنین تاکید کرد که پژوهش بیشتری لازم خواهد بود تا «سازوکارهای سببی میان رژیم‌های غذایی گیاه‌پایه سالم و خطر سرطان پستان را به طور کامل تعیین کنند.»

شاه همچنین تاکید کرد که هنوز زوشن نیست که این یافته‌ها قابل تعمیم به زنان جوانتر هم هست یا نه، چرا که به گفته او «میان سرطان‌های پستان در دوران پیش از یائسگی و سرطان‌های پستان پس از یائسگی از لحاظ نحوه ایجاد سرطان تفاوت وجود دارد.»

نتایج ایبن بررسی که بوسیله شاه در اجلاس سالانه «انجمن تغذیه آمریکا» اعلام شد، را باید تا زمانی که در ژورنال‌های پزشکی دارای «داوری همتا» منتشر شوند، مقدماتی شمرد.

کارشناسان تغذیه می‌گویند تفاوت عمده میان غذاهای گیاهی سالم و ناسالم در روش فراوری یا آماده‌سازی آنها است. اصولا هر چه فراوری بیشتری بر روی مواد غذایی انجا می‌شود، به علت تغییرات در مواد مغذی آنها یا اضافه کردن مواد افزودنی کیفیت آنها بیشتر کاهش پید می‌کند.