تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۰:۰۳

لیلا رستگار: آسمان‌خراشی که سایه ایجاد نمی‌کند؛دوربینی که امکان عکس‌برداری به نابینایان را می‌دهد و خیلی از اختراع‌های دیگر، نشان‌دهنده این هستند که مخترعان هر روز برای زندگی بهتر بشر تلاش می‌کنند و لذت بیشتری را به دنیای ما می‌بخشند.

برخی از اختراع‌های امسال هم از آن نوع  اختراع‌های سبز هستند که در زیر به نمونه‌هایی از آنها اشاره می‌شود.

فقط آن را شارژ کنید

سه خودروی برقی دوستدار محیط زیست در آینده راه خود را بین خودروهای دیگر باز می‌کنند. خودروی «چوی ولت» نوعی موتور برقی دارد که به آن اجازه می‌دهد تنها با یک شارژ، مسافتی بیشتر از 63 کیلومتر را طی کند. خودروی دیگر که «تسلا رودستر» نام دارد، یک ماشین مسابقه است و باتری آن از همان نوع باتری‌های لپ‌تاپ‌هاست؛ این خودرو می‌تواند با سرعتی بیش از 200 کیلومتر در ساعت حرکت کند. خودروی بعدی که «اپترا» به معنی «پرواز بدون بال» نام دارد، در یونان ساخته شده است و می‌تواند کمتر از 10 ثانیه از سرعتی معادل صفر به سرعت 97 کیلومتر در ساعت برسد.

خودروی «چوی ولت»

«اپترا»

«تسلا رودستر»

در حال رشد

در کشورهای پیشرفته دنیا بیشتر میوه‌ها و سبزی‌های تازه روی خود مهری دارند که نشان‌دهنده زمانی است که تازگی خود را از دست می‌دهند. اما خانم محققی به نام «آگاتا جوارسکا» معتقد است مواد غذایی باید زمانی خریداری شوند که هنوز در حال رشد هستند. او نوعی بسته‌بندی ابداع کرده‌ است که محصولات درون  آن، می‌توانند هنگام حمل و نقل، به رشد خود ادامه دهند. یعنی برخی از میوه‌ها و سبزی‌هایی که در این بسته‌بندی‌ها فروخته می‌شوند، به هنگام مصرف  مانند این خواهند بود که شما همان لحظه آنها را از مزرعه چیده‌اید!

کتانی سبز

کتانی‌های سبز (دوستدار محیط زیست) از رویه پارچه‌ای قابل بازیافت تولید شده‌اند و لایه‌ زیرین آنها به طور کامل از لاستیک‌های ماشین بازیافت شده­است. استفاده از این لاستیک‌ها باعث می‌شود تا از سوزاندن آنها که  گاز دی‌اکسید کربن تولید می کنند ، یا دفن آنها در گودال‌هایی در زیر زمین جلوگیری شود.

صندلی چمنی

همان نشستن روی چمن فقط با کمی تغییر؛ ابتدا یک ماکت مقوایی درست می‌شود و با خاک و تخم چمن پر می‌شود تا یک مبلمان راحت را درست کند. تا زمانی که از چمن آن به خوبی نگه‌داری شود، این صندلی باقی می‌ماند و می‌تواند دی اکسید کربن هوا را به خود جذب کند.

سیمان پاک

خیابانی در ایتالیا با نوعی سیمان فرش شده است که می‌تواند دوده و غبار هوا را تجزیه کند. محققان ایتالیایی 10 سال وقت صرف کردند تا بالاخره موفق شدند سیمانی بسازند که دود را ببلعد. آنها می‌گویند این سیمان می‌تواند میزان برخی از آلاینده‌های هوا را تا 60 درصد کم کند. ساختمان‌هایی که با این سیمان ساخته شوند از بقیه پاک‌تر می‌مانند.

دکمه تنبلی را فراموش کنید!

دستگاه کنترل از راه دور تلویزیون، اولین بار در دهه 1950 میلادی و با شعار «تنبل» به بازار آمد. با گذشتن زمان و پیشرفت تکنولوژی، دکمه قرمز رنگ خاموش و روشن، یا همان نگه‌داشتن تلویزیون در حالت‌‌‌‌‌‌‌ انتظار (استند بای)، به این ابزار اضافه شد و زمان زیادی نگذشت که به عنوان بخش ضروری این دستگاه تبدیل شد. اما امروزه  ما بیش از حد با این دکمه کار می‌کنیم.  گاهی بسیاری از وسایل برقی دیگر در منزل،  در طول شبانه روز در حالت انتظار قرار دارند که  انرژی زیادی را مصرف می‌کنند.

بد نیست بدانید تمام وسایل برقی که در حالت انتظار قرار می‌گیرند،10 درصد کل انرژی خانگی را در سراسر جهان مصرف می‌کنند.

با محاسبه هایی که انجام گرفته، معلوم شده که این مصرف بیهوده باعث می‌شود گازهای گلخانه‌ای یک درصد افزایش یابد. ‌این کار هم برای ما و هم برای کره زمین هزینه‌های مالی و زیست محیطی زیادی ‌دارد.