بیش از یک قرن است که حرم حضرت عبدالعظیم حسنی میزبان یکی از قدیمی‌ترین مراسم سوگواری پایتخت‌ است. هیئت‌های عزاداری ریشه‌دار ری، تهران، قم و... در ایام شهادت مسلم‌بن عقیل(ع) در حرم سیدالکریم گرد هم می‌آیند تا برای مظلومیت سفیر سیدالشهدا(ع) سوگواری کنند.

همشهری آنلاین – حسن حسن‌زاده: سال۶۰ هجری قمری بود که مسلم بن عقیل، پسرعمو و سفیر امام حسین (ع)، برای بیعت گرفتن از مردم کوفه راهی این شهر شد، اما به دست عبیدالله بن زیاد به شهادت رسید. ۱۴ قرن پس از شهادت غریبانه مسلم بن عقیل در کوفه، دهه‌هاست که هیئات عزاداری ری و تهران هرساله به مدت سه شب برای ذکر مصیبت فرستاده امام حسین (ع) در قبله تهران نوحه‌خوانی می‌کنند. در میان اقشار مختلف مردم که دهه‌هاست چراغ این مراسم آیین کهن را روشن نگه داشتنه‌اند، کسبه و بازاریان بازار حضرتی در همسایگی حرم سیدالکریم از دیرباز نقش اساسی در برگزاری مراسم مسلمیه دارند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

بازار حضرتی مسیر عزاداری هیئت‌ها در این مراسم آیینی است و بازاریان نه تنها به احترام این مراسم دکان‌های خود را در ایام مسلمیه تعطیل می‌کنند، بلکه سال‌هاست در کسوت میزبان به زائران و عزادران خدمت‌رسانی کرده‌اند. سید محسن ماجدی، ری‌پژوه، نویسنده و مدرس، در این ‌باره می‌گوید: «بازاریان نه تنها کرکره مغازه‌ها را پایین می‌کشند، بلکه خود نیز نذر و نذوراتی دارند که در ایام مسلمیه ادا می‌کنند. در گذشته که تهیه غذا سخت بود، برخی از کسبه که نیت داشتند، بانی اطعام عزاداران می‌شدند و با هیزم، دیگ مسی و چهارپایه غذا طبخ می‌کردند.» رسم است که به وقت ورود هیئات و دسته‌های عزاداری، کسبه و بازاریان به احترام عزاداران در ورودی بازار بایستند و به عزادارانی که از محله‌های ری، تهران و... در مراسم مسلمیه شرکت کرده‌اند خوشامدگویی کنند. کسبه‌ها علاوه بر تعطیل کردن مغازه‌ها و شرکت در مراسم، در مسیر هیئت‌ها اسپند دود می‌کنند و با آب و شربت از آنها پذیرایی می‌کنند.