مراسم مسلمیه با همه شکوه و شوری که در خود داشت اما یک ویژگی‌اش بیشتر از همه خودنمایی می‌کرد و آن عشق و علاقه وصف‌ناشدنی مردم به حضور در مراسم است؛ آیینی که گویی مجوز ورود به سوگواری محرم را با خود همراه دارد.

مسلمیه

همشهری آنلاین- سمیرا باباجانپور: عهد و پیمانی که مداحان، واعظان و عزاداران برای برگزاری مراسم این سه شب بسته‌اند بیش از یک قرن است که همچنان به قوت خود باقی است.حاج حسن امینی مقدم، خادم بارگاه ملکوتی شاه‌عبدالعظیم، سال‌هاست که میزبان عزاداران مسلمیه است: «خاطرات بسیاری از شور و شوق عزاداران را به یاد دارم که در هر شرایطی و احوالی خودشان را به این مراسم می‌رساندند. یکی از خاطرات به مداح معروف چهارپایه‌خوان و از مؤسسین هیات بنی فاطمه، حاج سید عباس زریباف، برمی‌گردد؛ مردی که همه زندگی‌اش را وقف مداحی کرد و بسیاری از عبارات و مفاهیم انقلابی‌اش نیز در لابه‌لای نوحه‌هایی که می‌خواند گوش ظالمان را می‌آزرد. روزهایی را به خاطر دارم که اعضای ساواک برای کنترل مراسم عزاداری‌های محرم با لباس مبدل در مراسم‌ حضور پیدا می‌کردند تا مبارزان را و مخالفان شاه را شناسایی کنند.»

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

امینی مقدم ادامه می دهد:«حاج‌آقا زریباف را هم این‌گونه دستگیر کردند و به تبعیدگاه فرستادند؛ اما مگر زندان و تبعید می‌توانست جلوی این شوریدگی را بگیرد. در بحبوحه روزهای انقلاب مراسم مسلمیه مثل همیشه و بلکه پرشورتر برگزار می‌شد. حاج‌آقا زریباف در تبعید بود. مراسم شروع شد و مداحان شور گرفته و عزاداران به سر و سینه می‌زدند.

ماجرای چهارپایه‌خوان معروفی که شبانه از تبعیدگاه به سمت ری آمد

شب از نیمه گذشته بود که خبر آوردند سید عباس آمده، راه را باز کنید. مرحوم سید عباس زریباف از میان جمعیت رد شد و خود را به چهارپایه رساند و با همان صدای رسا شروع به خواندن کرد. قضیه از این ‌قرار بود که ایشان شبانه از تبعیدگاه خارج ‌شده بود و خودش را به مراسم مسلمیه رسانده بود. می‌گفت دل‌وجانم اینجا بود، فقط باید می‌آمدم. جوان‌ها دورش جمع شده بودند، اما جاسوس‌های ساواک هم همه‌جا بودند. بعد از چند ساعت متوجه شدیم چندنفری حاج‌آقا زریباف را دوره کردند و او را از مراسم بیرون بردند. ساواک دستپاچه شده بود اما همان شب دوباره او را دستگیر کرد. همین کار مرحوم زریباف باعث شد تا بین مداح‌ها باب شود که حتماً در مراسم مسلمیه حضور داشته باشند.»

ماجرای چهارپایه‌خوان معروفی که شبانه از تبعیدگاه به سمت ری آمد

مرحوم سید عباس زریباف از چهارپایه‌خوانان معروف بود که بیشتر در چهارپایه مقابل تیمچه حاجب‌الدوله می‌خواند و هرسال در مراسم مسلمیه ری حضور داشت. او و دیگر اعضای هیات بنی فاطمه (س) حاج مرزوق عرب حائری، از مداحان و منبری‌های معروف کربلا، را به تهران دعوت می‌کنند. سید عباس در بازارچه نایب‌السلطنه منزلی برای حاج مرزوق و خانواده‌اش فراهم می‌کند؛ که در نتیجه زمینه شکل‌گیری مراسم مسلمیه با حضور حاج مرزوق فراهم می‌شود. حاج سید عباس زریباف در سال ۱۳۷۹ براثر بیماری درگذشت؛ مردی که ساواک بارها از او تعهد گرفته بود در هیات‌ها نخواند و حضور نداشته باشد.

کد خبر 859024

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha