سلسبیل، بین خوش و رودکی، جنب باغ گلستان، کوچه شهید منصور جوادیون. اینجا خانه‌ای است که تا چند دهه قبل برای دختران بی‌سرپرست، سرپناه شده بود.

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: ملکی که صاحبش آن را وقف کرد تا برای دختران بی‌پناه، پناه شود و اکنون هرکدام از آنها تشکیل خانواده داده‌اند و ستون آرامش‌بخش خانه‌ای هستند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

سیدمصطفی امینی، نویسنده، محقق و ساکن محله سلسبیل، خاطراتی خواندنی را از محل نگهداری دختران بی‌سرپرست این محله روایت می‌کند: «هم‌محله‌ای خیری این خانه را در انتهای کوچه جوادیون، در خیابان کمیل یا باباییان سابق، وقف بهزیستی کرد و نامش را خوابگاه دخترانه آسیه گذاشت. بیش از ۳۰ دختربچه با میانگین سنی ۵تا ۸سال در خوابگاه آسیه زندگی می‌کردند. این مکان برای آنها حکم خانه را داشت و خیران و افراد محلی هم برای آنها خانواده‌شان محسوب می‌شدند.

شاد زیستن این کودکان، استقلال و هموار کردن مسیر زندگی برای داشتن آینده روشن آنها هدفی بود که باعث شده بود تا مسئولان و افراد خیر همه توان خود را صرف کنند تا کانون این خانه همیشه گرم و امن باشد. نگهداری از این دختران بی‌سرپرست و فراهم کردن برنامه‌های فرهنگی، تفریحی یا خوراک و پوشاک آنها را انجمن خیریه منتظران مهدی (عج) به عهده داشت و اهالی هم هر کمکی از دستشان برمی‌آمد، کوتاهی نمی‌کردند. این کودکان با نیروهای انجمن خیریه اخت شده بودند و اعضای این خیریه از پزشک، معلم و غیره هم همه فعالیت‌هایشان را برای رضای خدا و رایگان انجام می‌دادند.»

امینی می‌گوید: «برپایی جشن تولد برای این کودکان از برنامه‌های شادی‌بخش خانه آسیه بود و ابتدای هر فصل برای متولدین آن تولد می‌گرفتیم یا برخی از بازکنان فوتبال و چهره‌های مطرح سینمایی که بچه سلسبیل بودند را دعوت می‌کردیم تا برای آنها انگیزه ایجاد کنیم. در روزهایی که سریال خط قرمز پخش می‌شد و بازیگرانش ازجمله شهرام حقیقت‌دوست طرفداران بسیاری داشتند، از آنجا که خواهر این هنرمند ساکن محله بود، یک روز هماهنگ کردیم و تمام بازیگران سریال خط قرمز به خانه آسیه آمدند و این دیدار بعد از گذشت بیش از ۲دهه هنوز در خاطر کودکان دیروز این خانه باقی است. اکنون همه این دختران ازدواج کرده‌اند و بین ۳۰تا ۳۵ساله‌اند.»

چندین سال است که خانه آسیه جایش را به کمپ ترک اعتیاد داده است تا این‌بار مامن افراد آسیب‌دیده اجتماعی باشد و این بیماران را رایگان از دام اعتیاد خلاص کند و به جامعه برگرداند. امینی در این باره می‌گوید: «ترک اعتیاد در این کمپ مجانی است، ولی قانون گذاشته‌ایم که برای هر نفر یکبار این فرصت را مهیا می‌کنیم که بیاید و ترک کند.»

موضوع: محل نگهداری دختران بی‌سرپرست

ویژگی: محل یادشده اکنون به کمپ رایگان ترک اعتیاد تبدیل شده