اقلیت‌های مختلفی از اواخر دهه۳۰در محله یوسف آباد ساکن شدند و به همین سبب یوسف آباد را به نام «محله ادیان» هم می‌شناختند.

سیدرضی

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: آیت‌الله سیدرضی شیرازی، مجتهد، فقیه و فیلسوف بیش از نیم قرن امام‌جماعت، واعظ و منبرنشین مسجد شفا محله یوسف‌آباد بود.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

چگونه ۶۰۰ نفر از ادیان مختلف در یوسف‌آباد مسلمان شدند؟

مسجد شفا به دستور آیت الله العظمی سیدحسین طباطبایی بروجردی، زعیم جهان تشیع ساخته و در مراسمی با حضور آیت‌الله‌العظمی سیداحمد خوانساری افتتاح شد. آیت‌الله‌العظمی خوانساری، همان ابتدا سید رضی را به امامت جماعت این مسجد منصوب کردند و همچنان یکی از مساجد فعال و منشأ خدمات متعدد و متنوع علمی، اجتماعی و فرهنگی در منطقه شش محسوب می‌شود. جمشید رحمانی‌پناه از ساکنان قدیمی محله یوسف‌آباد می‌گوید: «آیت الله سید رضی اعتقاد داشت حضورش در این محله و مسجد، لطف و عنایتی از سوی خداوند است که باعث شده بتواند افراد بسیاری را با اسلام و مذهب تشییع آشنا کند. او از نوادگان میرزای شیرازی بزرگ، صاحب حکم تحریم تنباکو و از برجسته‌ترین فیلسوفان و فقهای ساکن تهران بود. »

به گفته رحمانی پناه، آیت الله سید رضی از سال ۱۳۵۰ به محله یوسف آباد آمد و فعالیتش را به عنوان امام جماعت مسجد شفا آغاز کرد: «در محله یوسف‌آباد شمار قابل توجهی مسیحی، زرتشتی، کلیمی، بودایی و بهایی زندگی می‌کردند. یکی از اقدامات شاخص سید رضی شیرازی در این محله جذب این افراد بود و حدود ۶۰۰ نفر را مسلمان کرد. سیدرضی جلسات اصول عقاید، کلام و تفسیر را در مسجد برپا کرد و برای مدتی مشغول تدریس فلسفه شد و سال‌های بعد هم به تدریس درس خارج فقه و اصول، کفایه، رسائل و... و. پرداخت.

چگونه ۶۰۰ نفر از ادیان مختلف در یوسف‌آباد مسلمان شدند؟

همچنین پنج دوره هم منظومه ملاهادی سبزواری را درس داد. اساس و اولویت او برای تدریس، پرورش نسل آگاه و زمان‌شناس بود. در همین مسیر، مسجد شفا یکی از کانون‌هایی بود که افراد برجسته علمی در آن پرورش یافته و به جامعه معرفی شدند.» سید رضی در ۳۰سالگی در سه‌راه امین‌حضور و سرچشمه ساکن بود و در کنار بزرگان بسیاری در مدرسه سپهسالار (شهید مطهری فعلی) به تدریس پرداخت. همچنین آیت الله حاج سید علی هاشمی گلپایگانی، امام جماعت مسجد سادات یوسف آباد هم ساکن همین محله بود به گفته رحمانی پناه به همت و دوراندیشی این ۲روحانی جمعیت بسیاری از نقاط مختلف تهران به مسجد شفا و سادات محله یوسف آباد می‌آمدند.

چگونه ۶۰۰ نفر از ادیان مختلف در یوسف‌آباد مسلمان شدند؟

کد خبر 870192

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha