دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۶
۱ نفر

سلسبیل، بین خوش و رودکی، جنب باغ گلستان، کوچه شهید منصور جوادیون. اینجا خانه‌ای است که تا چند دهه قبل برای دختران بی‌سرپرست، سرپناه شده بود.

مرکز نگهداری

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: ملکی که صاحبش آن را وقف کرد تا برای دختران بی‌پناه، پناه شود و اکنون هرکدام از آنها تشکیل خانواده داده‌اند و ستون آرامش‌بخش خانه‌ای هستند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

سیدمصطفی امینی، نویسنده، محقق و ساکن محله سلسبیل، خاطراتی خواندنی را از محل نگهداری دختران بی‌سرپرست این محله روایت می‌کند: «هم‌محله‌ای خیری این خانه را در انتهای کوچه جوادیون، در خیابان کمیل یا باباییان سابق، وقف بهزیستی کرد و نامش را خوابگاه دخترانه آسیه گذاشت. بیش از ۳۰ دختربچه با میانگین سنی ۵تا ۸سال در خوابگاه آسیه زندگی می‌کردند. این مکان برای آنها حکم خانه را داشت و خیران و افراد محلی هم برای آنها خانواده‌شان محسوب می‌شدند.

شاد زیستن این کودکان، استقلال و هموار کردن مسیر زندگی برای داشتن آینده روشن آنها هدفی بود که باعث شده بود تا مسئولان و افراد خیر همه توان خود را صرف کنند تا کانون این خانه همیشه گرم و امن باشد. نگهداری از این دختران بی‌سرپرست و فراهم کردن برنامه‌های فرهنگی، تفریحی یا خوراک و پوشاک آنها را انجمن خیریه منتظران مهدی (عج) به عهده داشت و اهالی هم هر کمکی از دستشان برمی‌آمد، کوتاهی نمی‌کردند. این کودکان با نیروهای انجمن خیریه اخت شده بودند و اعضای این خیریه از پزشک، معلم و غیره هم همه فعالیت‌هایشان را برای رضای خدا و رایگان انجام می‌دادند.»

خانه وقفی سلسبیل؛ سرپناه دختران بی‌سرپرست

امینی می‌گوید: «برپایی جشن تولد برای این کودکان از برنامه‌های شادی‌بخش خانه آسیه بود و ابتدای هر فصل برای متولدین آن تولد می‌گرفتیم یا برخی از بازکنان فوتبال و چهره‌های مطرح سینمایی که بچه سلسبیل بودند را دعوت می‌کردیم تا برای آنها انگیزه ایجاد کنیم. در روزهایی که سریال خط قرمز پخش می‌شد و بازیگرانش ازجمله شهرام حقیقت‌دوست طرفداران بسیاری داشتند، از آنجا که خواهر این هنرمند ساکن محله بود، یک روز هماهنگ کردیم و تمام بازیگران سریال خط قرمز به خانه آسیه آمدند و این دیدار بعد از گذشت بیش از ۲دهه هنوز در خاطر کودکان دیروز این خانه باقی است. اکنون همه این دختران ازدواج کرده‌اند و بین ۳۰تا ۳۵ساله‌اند.»

چندین سال است که خانه آسیه جایش را به کمپ ترک اعتیاد داده است تا این‌بار مامن افراد آسیب‌دیده اجتماعی باشد و این بیماران را رایگان از دام اعتیاد خلاص کند و به جامعه برگرداند. امینی در این باره می‌گوید: «ترک اعتیاد در این کمپ مجانی است، ولی قانون گذاشته‌ایم که برای هر نفر یکبار این فرصت را مهیا می‌کنیم که بیاید و ترک کند.»

موضوع: محل نگهداری دختران بی‌سرپرست

ویژگی: محل یادشده اکنون به کمپ رایگان ترک اعتیاد تبدیل شده

کد خبر 869516

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha