ماهی‌های شمال از نظر پروتئین بسیار غنی هستند و در عین حال از ماهی‌های جنوب خوشمزه‌ترند، اما عناصر ضروری و موءثر در ارزش غذایی آن‌ها کمتر از ماهی‌های جنوب است.

همشهری آنلاینآرش نهاوندی: تنوع آبزیان و ماهی‌ها در دریاهای شمال و جنوب کشور فراوان است، با این حال کیفیت و طعم مزه ماهی‌های شمال با ماهی‌های دریاهای جنوب متفاوت است؛ در حالی که به باور بسیاری ماهی‌های شمال طعم و مزه بهتری نسبت به ماهی‌های جنوب دارند اما برخی هم می‌گویند که فواید جنوبی‌ها از شمالی‌ها بیشتر است.

دکتر محمدعلی باقری، متخصص تغذیه درباره ارزش غذایی ماهی‌های جنوب کشور به همشهری آنلاین گفت: ارزش غذایی ماهی‌ها یا آبزیان به کیفیت آبی که در آن پرورش داده می‌شوند باز می‌گردد. معمولا ماهی‌های آب‌های شور به دلیل غنی بودن این آب‌ها از املاح دارای ارزش غذایی بالاتر هستند. بار املاح و عناصری را که در ارزش غذایی موءثر هستند را بیشتر در آب‌های دریاهای آزاد و اقیانوس‌ها می‌بینیم، البته ماهی‌های اقیانوسی از نظر ارزش غذایی بالاتر از دریاهای آزاد هستند.

او درباره دلایل تفاوت آب‌های دریای شمال با حنوب بیان کرد: در دریای خزر در شمال ایران یک تلورانس محدودی از ترنس المنت‌ها یا عناصر ضروری و معدنی در ارزش غذایی داریم، اما در آب‌های جنوب به دلیل اینکه به آب‌های آزاد و اقیانوس‌ها راه دارند گستردگی طیف عناصر موءثر در ارزش غذایی نسبت به دریای شمال بالاتر است.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه عناصر موءثر و ضروری در آب‌های جنوب بیشتر فلزات قلیایی است، عنوان کرد: منیزیم یکی از شاخص‌های آن است. کلسیم نیز یکی دیگر از شاخص‌های آن محسوب می‌شود. ترکیبات لیتیوم و پتاسیم نیز از عناصر ضروری در آب‌های جنوب کشور هستند. این‌ها عناصری است که در آب‌های شور و آزاد به وفور دیده می‌شود. ماهی‌هایی که در این فضا پرورش داده می‌شوند یا زیست می‌کنند معمولا غنی از املاح و عناصر موءثر و ضروری در ارزش غذایی هستند. در واقع آبزیانی که در دریای جنوب زندگی می‌کنند به دلیل اینکه خلیج فارس و دریای عمان به آب‌های آزاد راه دارند دارای سطح بالایی از املاح هستند.

بیشتر بخوانید:

خوردن تُن ماهی در این شرایط خطرناک است

چرا ایرانی‌ ها ماهی دوست ندارند؟

باقری درباره ماهی‌های شمال توضیح داد: ماهی‌های شمال از نظر پروتئین بسیار غنی هستند و در عین حال از ماهی‌های جنوب خوشمزه‌ترند، اما عناصر ضروری و موءثر در ارزش غذایی آن‌ها کمتر از ماهی‌های جنوب است.

این متخصص تغذیه درباره تاثیر آلاینده‌های فاضلاب بر کیفیت ماهی‌ها گفت: در شمال ما یک دریاچه داریم که دسترسی به آب‌های آزاد ندارد. به دلیل سر ریز شدن آب فاضلاب به این دریاچه، آلودگی در منطقه نزدیک به این سر زیرها تا حد زیادی انباشته شده است. آلودگی آب دریا می‌تواند بر کیفیت ماهی‌ها و آبزیان آن تاثیر بگذارد. این مساله به طور ویژه توجهم را به خود جلب می‌کند. در زمانی که به شمال می‌روم تلاش می‌کنم از مناطقی که دور از سر ریزهای فضلاب به آب دریا قرار دارند، ماهی بخرم. حتی در نزدیکی کرانه‌های دریاهای جنوب و مناطق نزدیک به ساحل و مکان‌هایی که حالت باتلاقی یا هور دارد، این حساسیت به آلاینده‌های فاضلاب نیز وجود دارد.

منبع: همشهری آنلاین