همه ما دوست داریم در کنار افرادی که با آنها در ارتباط هستیم، احساس امنیت، ارزشمندی و اعتماد داشته باشیم. به همین دلیل مهم است که ویژگی‌هایی افرادی که نمی‌توان به آنها اعتماد کرد را بشناسید تا دچار مشکل نشوید.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از hack spirit، متأسفانه، هر کسی که با آن روبرو می شویم اعتماد ما را جلب نمی کند. برخی از افراد ممکن است رفتارهای فریبنده ای از خود نشان دهند که می تواند به رفاه و آرامش ما آسیب برساند.

اعتماد یک ستون اساسی در هر رابطه ای است، چه دوستی، چه عاشقانه و چه حرفه ای. با این حال، برخی از افراد ممکن است رفتارهای خاصی دارند که نشان می‌دهد نمی توان به آنها اعتماد کرد.

این افراد ممکن است الگویی از عدم صداقت، ناسازگاری، یا رفتارهای فریبکارانه از خود نشان دهند. این علائم ممکن است در ابتدا آشکار نباشند، اما به مرور زمان ظاهر می شوند و می توانند کاملاً مضر باشند.

در این مطلب فهرستی از ۹ رفتار را که نشان می دهد شما با کسی سروکار دارید که نمی توان به او اعتماد کرد به اشتراک می‌گذاریم.

۱) متناقض هستند
در آنها می‌توان ناهماهنگی در گفتار و اعمال را مشاهده کرد. ممکن است متوجه شوید که آنچه وعده می دهند با آنچه ارائه می دهند به ندرت مطابقت دارند. آنها ممکن است یک چیز بگویند اما کار دیگری انجام دهند، یا ممکن است بسته به اینکه با چه کسی صحبت می کنند، داستان یا موضع خود را تغییر دهند.

به عنوان مثال، آنها قول می‌دهند که در پروژه‌ای به شما کمک کنند، اما در آخرین لحظه با بهانه‌های بی‌معنی آن کار را انجام نمی‌دهند.

۲) شما را فریب می دهند
به عنوان مثال، آنها ممکن است انکار کنند که گفتگو یا رویدادی هرگز اتفاق افتاده است، یا اصرار کنند که شما آن را اشتباه به خاطر می آورید. آنها ممکن است ادعا کنند که هرگز قولی نداده اند که به وضوح به یاد داشته باشید.

این می تواند فوق العاده گیج کننده و باعث سرگردانی باشد. شما به حافظه و درک خود از چیزها شک می کنید، و این دقیقاً همان چیزی است که فرد غیرقابل اعتماد می خواهد.

۳) آنها بیش از حد صمیمی هستند
صمیمیت ذاتا چیز بدی نیست. در واقع، بیشتر ما از افرادی که دوستانه رفتار می‌کنند استقبال می کنیم. با این حال، وقتی فردی بیش از حد صمیمی است، می تواند نشانه ای از عدم اعتماد او باشد.

به عنوان مثال، آنها ممکن است به شما تعارف و توجه کنند تا نظر شما را جلب کنند. آنها ممکن است همیشه دقیقاً همان چیزی را بگویند که شما می خواهید بشنوید و به نظر می رسد که دوست یا شریک کاملی هستند.

اما این صمیمیت بیش از حد اغلب می تواند یک نما باشد. این راهی است که آنها به سرعت اعتماد و محبت شما را به دست آورند، اغلب به قصد استفاده از آن به نفع خود.

۴) از مسئولیت دوری می کنند
زندگی پر از فراز و نشیب، موفقیت و شکست است. این نحوه برخورد ما با این موقعیت ها است که واقعاً ما را تعریف می کند. یک فرد قابل اعتماد این را می داند و از قبول اشتباهات خود نمی ترسد.

از سوی دیگر، شخصی که نمی توان به او اعتماد کرد، اغلب از پذیرفتن مسئولیت اعمال خود اجتناب می کند. آنها راهی پیدا خواهند کرد که تقصیر را به گردن دیگران بیندازند یا برای رفتار خود بهانه بیاورند.

به عنوان مثال، اگر آنها برای یک جلسه دیر می آیند، به جای عذرخواهی و اعتراف به اشتباه خود، ممکن است آن را به گردن ترافیک، یک باریستای کند یا حتی شما برای برنامه ریزی آن در یک زمان نامناسب بگذارند.

این امتناع از پذیرش مسئولیت نشانه آشکاری است که آنها حاضر نیستند حتی با خودشان صادق باشند.

۵) فاقد همدلی هستند
همدلی توانایی درک و به اشتراک گذاشتن احساسات دیگران است. این یک ویژگی مهم است که به ما کمک می کند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و اعتماد ایجاد کنیم.

با این حال، شخصی که نمی توان به او اعتماد کرد ممکن است عدم همدلی را نشان دهد. آنها ممکن است احساسات و مشکلات شما را نادیده بگیرند یا نگرانی واقعی برای حال شما نشان ندهند.

به عنوان مثال، اگر از چیزی ناراحت هستید، ممکن است آن را بی اهمیت جلوه دهند یا به شما بگویند که بیش از حد واکنش نشان می دهید. آنها ممکن است برای گوش دادن به نگرانی های شما وقت نگذارند یا سعی در درک دیدگاه شما نداشته باشند.

۶) پنهان‌کار هستند
همه ما بخش هایی از زندگی خود را داریم که ترجیح می دهیم آن ها را خصوصی نگه داریم. با این حال، تفاوت قابل توجهی بین ارزش گذاری به حریم خصوصی و پنهان کاری عمدی وجود دارد.

کسی که نمی توان به او اعتماد کرد اغلب تمایل به پنهان کاری بیش از حد دارد. آنها ممکن است اطلاعات خود را پنهان کنند، از پاسخ دادن به سؤالات مستقیم اجتناب کنند، یا در مورد فعالیت های خود حرف نزنند.

به عنوان مثال، آنها ممکن است اغلب برای برقراری تماس های تلفنی خصوصی بیرون بیایند یا در مورد معرفی شما به دوستان یا خانواده خود مردد باشند. آنها همچنین ممکن است عادت داشته باشند که جزئیات مهم را کنار بگذارند یا وقتی موضوعات خاصی مطرح می شود، موضوع را تغییر دهند.

این نوع پنهان‌کاری می تواند حس ناراحتی و بی اعتمادی را ایجاد کند و شما را به این فکر بیندازد که آنها چه چیزی را پنهان می‌کنند و چرا احساس می‌کنند نیاز به گریزان بودن دارند.

۷) شنونده بدی هستند
گوش دادن ممکن است به نظر کار مهمی نباشد، اما در واقع نقش بزرگی در اعتماد بازی می کند. شنوندگان خوب باعث می شوند احساس کنیم که شنیده می شوند، ارزشمند هستند و درک می شوند.

با این حال، کسی که نمی توان به او اعتماد کرد، ممکن است شنونده خوبی نباشد. آنها ممکن است مدام حرف شما را قطع کنند، هنگام صحبت کردن شما حواس پرت به نظر برسند، یا چیزهای مهمی را که به آنها گفته اید فراموش کنند.

برای مثال، ممکن است متوجه شوید که آنها نمی توانند فیلم مورد علاقه شما را به خاطر بسپارند، حتی اگر چندین بار به آن اشاره کرده باشید. یا شاید آنها بارها و بارها از شما سؤالات مشابهی می پرسند زیرا بار اول واقعاً به آنها گوش نمی دادند.

۸) خودمحور هستند
همه ما لحظات خودخواهی را داریم - این بخشی از انسان بودن است. اما تفاوت زیادی بین لحظات خود محوری گاه به گاه و نگرش خودمحور وجود دارد.

اگر کسی دائماً نیازها، خواسته‌ها و نظرات خود را بالاتر از دیگران قرار می‌دهد، این نشانه واضحی است که نمی‌توان به او اعتماد کرد. آنها ممکن است مدام در مورد خودشان صحبت کنند، نیازهای شما را نادیده بگیرند یا به چیزی که مستقیماً به نفع آنها نباشد علاقه کمی نشان دهند.

به عنوان مثال، آنها ممکن است بدون پرسیدن نظر شما یک رستوران را برای شام انتخاب کنند یا بدون اینکه به شما فکر کنند برنامه هایی را تنظیم کنند که مطابق با برنامه آنها باشد.

۹) عهد شکنی می کنند
وعده ها چیز بزرگی است. آنها نشان دهنده تعهد ما به انجام کاری و قابل اطمینان بودن ماست. وقتی کسی به طور مداوم وعده های خود را زیر پا می گذارد، این نشانه واضحی است که نمی توان به او اعتماد کرد.

شاید آنها اغلب در آخرین لحظه برنامه ها را لغو می کنند، به تعهدات خود عمل نمی کنند یا قول هایی می دهند که قصد عمل به آنها را ندارند. این رفتار ناسازگار می تواند باعث شود که شما احساس ناامیدی کنید و مطمئن نباشید که کجا ایستاده اید.

همیشه این را به خاطر داشته باشید: اعمال بلندتر از کلمات صحبت می کنند. اگر اقدامات آنها با وعده هایشان مطابقت ندارد، ممکن است زمان آن رسیده که میزان اعتمادی که به آنها دارید را دوباره ارزیابی کنید.

نتیجه
به گفته دکتر سوزان کراوس ویتبورن، استاد روانشناسی و علوم مغز در دانشگاه ماساچوست، «اعتماد در یک رابطه بر اساس امنیت است نه فریب. اگر با کسی سر و کار دارید که رفتارش به طور مداوم فاقد صداقت است، ممکن است زمان آن رسیده باشد که در رابطه خود با او تجدید نظر کنید.

فراموش نکنید، هر کسی سزاوار این است در روابطی باشد که در آن احساس امنیت، ارزش و احترام داشته باشد. اگر این عناصر وجود نداشته باشند، ممکن است زمان آن رسیده باشد که در رابطه یا تعامل خود تجدید نظر کنید.

در نهایت، به غرایز خود اعتماد کنید. اگر چیزی درست نیست، احتمالاً همینطور است. به روابط و تعاملات خود فکر کنید. آیا آنها احساس مثبت و نشاط را در شما ایجاد می کنند؟ یا از نظر عاطفی شما را تخلیه می کنند؟

منبع: همشهری آنلاین