آیا شما هم بدترین و سختگیرترین منتقد خودتان هستید؟ گاهی اوقات، ما انتظاراتی غیرواقعی از خودمان داریم که عملاً دست‌نیافتنی است، و این منجر به احساس بی‌کفایتی و شکست می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از geediting، روانشناسی به ما می گوید که انتظارات غیر واقعی می تواند مضر باشد. آنها می توانند منجر به استرس، اضطراب و حتی افسردگی شوند. اما چگونه متوجه می شوید که انتظارات شما غیر واقعی است؟ خوب، نشانه های مشخصی وجود دارد. و قصد داریم در این مطلب آنها را با شما به اشتراک بگذاریم.

در این مقاله، ۸ مورد را بررسی خواهیم کرد که نشان می دهد شما از خودتان انتظارات غیر واقعی دارید. زمان آن فرا رسیده است که یک قدم به عقب برداریم و نحوه رفتارمان با خود را ارزیابی کنیم.

۱) همیشه از خودتان ناراضی هستید
همه ما روزهایی را داریم که همه چیز آنطور که ما تصور می کردیم پیش نمی رود. اما اگر متوجه شدید که دائماً از تلاش‌های خود ناامید یا ناراضی هستید، ممکن است نشانه‌ای از این باشد که از خودتان انتظارات غیرواقعی دارید.

روانشناسی نشان می دهد که مقداری خود انتقادی می تواند مفید باشد. این به ما کمک می کند تا خطاها و روش‌های بهبود را تشخیص دهیم. اما وقتی صدایی ثابت و طاقت فرسا در ذهن شما می شود، زمان آن رسیده که دوباره ارزیابی کنید: آیا اهدافی را تعیین می کنید که خیلی بزرگ هستند؟ آیا در هر کاری انتظار کمال دارید؟

به یاد داشته باشید، تلاش برای تعالی اشکالی ندارد، اما این نیز مهم است که اذعان کنیم که همه ما انسان هستیم و اشتباهات بخشی از فرآیند یادگیری هستند.

بنابراین اگر همیشه خود را به خاطر رعایت نکردن استانداردهای خود سرزنش می کنید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که یک قدم به عقب بردارید و ارزیابی کنید که آیا این استانداردها در وهله اول واقع بینانه هستند یا خیر.

۲) مدام خود را با دیگران مقایسه می کنید
روانشناسی به ما می گوید که مقایسه مداوم خودتان با دیگران نشانه واضحی از داشتن انتظارات غیر واقعی از خود است. به راحتی می‌توان به زندگی دیگران نگاه کرد، به‌ویژه از طریق عینک‌های رنگی شبکه‌های اجتماعی، و احساس کرد که به اندازه کافی کار نمی‌کنیم.

اما این چیزی است که باید یاد بگیریم: هر کسی در مسیر منحصر به فرد خود است. سرعت و مسیر زندگی شما نباید توسط دستاوردها یا تجربیات دیگران تعیین شود.

الهام گرفتن از دیگران اشکالی ندارد، اما اجازه ندهید زندگی آنها برای شما تعیین کننده باشد. زندگی شما فقط همین است - مال شما.

۳) با تعریف و تمجید شنیدن میانه خوبی ندارید
آیا تا به حال شده است که برای یک کار خوبی که انجام داده‌اید از شما تعریف شود و فوراً آن را منحرف کرده یا دستاورد خود را کم اهمیت جلوه دهید؟ این می تواند نشانه ای از انتظارات غیر واقعی از خود باشد.

طبق روانشناسی، افرادی که از خود انتظارات بالایی دارند اغلب با تعریف و تمجید میانه خوبی ندارند. آنها ممکن است احساس کنند که به اندازه کافی کار نکرده اند تا شایسته ستایش باشند یا اینکه می توانسته اند بهتر عمل کنند.

جالب توجه است، یک مطالعه نشان داد افرادی که تعریف و تمجید را رد می کنند یا آن را کم اهمیت جلوه می دهند، احتمال بیشتری دارد که عزت نفس پایین تری داشته باشند و سطوح بالاتری از افسردگی و اضطراب داشته باشند.

یادگیری پذیرش تعریف، بدون تحقیر خود، گامی در جهت ایجاد انتظارات واقع بینانه تر از خود است. این در مورد مغرور شدن نیست، بلکه در مورد تصدیق و قدردانی از ارزش و دستاوردهای خود است.

۴) به ندرت دستاوردهای خود را جشن می گیرید
آخرین باری که لحظه ای را صرف جشن گرفتن دستاوردهای خود، هر چند کوچک، کردید، چه زمانی بود؟ اگر مدتی گذشته است یا اصلاً نمی توانید به خاطر بسپارید، این می تواند نشانه دیگری از انتظارات غیر واقعی از خود باشد.

افرادی که توقعات زیادی از خود دارند، اغلب از یک کار یا هدف به سمت بعدی حرکت می کنند، بدون اینکه وقت بگذارند و از آنچه به دست آورده اند، قدردانی کنند. آن‌ها به قدری روی چیزهای بعدی متمرکز هستند که موفقیت خود را نادیده می‌گیرند.

با این حال، جشن گرفتن دستاوردهایتان برای حفظ انگیزه و عزت نفس مثبت بسیار مهم است. این به شما امکان می دهد تلاش ها و توانایی های خود را تشخیص دهید.

بنابراین، اگر شما از آن دسته ای هستید که موفقیت های خود را کنار می گذارید و بلافاصله وارد چالش بعدی می شوید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که سرعت خود را کم کنید و از خودتان آنچنان که شایسته آن هستید قدردانی کنید.

۵) کارهایتان را به تعویق می‌اندازید
به تعویق انداختن کار اغلب به عنوان نشانه تنبلی یا عدم انضباط تلقی می شود. اما در بسیاری از موارد، در واقع نشانه ای از انتظارات غیر واقعی است.

وقتی استانداردهای بسیار بالایی برای خود تعیین می کنیم، ترس از عدم رعایت آن استانداردها می تواند فلج کننده باشد. این ترس اغلب موجب به تعویق افتادن کارها می‌شود. این راهی برای اجتناب از ناامیدی بالقوه یا شکست است مشکلی که با برآورده نکردن انتظارات خودمان به وجود می آید.

تقسیم وظایف بزرگ به بخش های کوچکتر و قابل مدیریت می تواند به کاهش تعلل کمک کند. این رویکرد همچنین به ایجاد انتظارات دست یافتنی تر کمک می کند.

بنابراین اگر متوجه می‌شوید که دائماً کارها را به تعویق می‌اندازید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که انتظارات خود را دوباره ارزیابی کنید و وظایف خود را به بخش‌های قابل کنترل‌تر تقسیم کنید.

۶) مدام احساس می کنید که تحت فشار هستید
آیا اغلب احساس می کنید که خسته شده اید، مثل اینکه وزن دنیا را روی دوش خود حمل می کنید؟ این می تواند نشانه دیگری از انتظارات غیر واقعی از خود باشد.

وقتی از خودمان توقع زیادی داریم، به راحتی احساس می کنیم که در حال غرق شدن در زیر فشار هستیم. وظایف روی هم انباشته می شوند، فهرست کارها بی پایان به نظر می رسد، و گویی هیچ وقت در روز زمان کافی برای انجام همه کارها وجود ندارد.

اما این را به خاطر داشته باشید: درخواست کمک اشکالی ندارد. بد نیست اعتراف کنید که نمی توانید همه کارها را انجام دهید. شما انسان هستید و داشتن محدودیت طبیعی است.

روانشناسی ما را تشویق می کند تا در صورت امکان وظایف را محول کنیم، سلامتی خود را در اولویت قرار دهیم و درک کنیم که گاهی اوقات خوب بودن به اندازه کافی خوب است. شما مجبور نیستید دنیا را روی شانه های خود حمل کنید.

۷) کمال‌گرا هستید
روانشناسی نشان می دهد که کمال‌گرایی اغلب با انتظارات غیرواقعی از خود مرتبط است. ما استانداردهای بسیار بالایی را برای خود تعیین می کنیم و هر چیزی کمتر از آن شبیه شکست است.

اما حقیقت اینجاست: کمال یک توهم است. دست نیافتنی است و آنچه مهمتر است پیشرفت، رشد و یادگیری مداوم است. این در مورد این است که بهترین کار را انجام دهید و این واقعیت را قبول کنید که بهترین شما به معنای کامل بودن نیست.

۸) شادی شما مشروط است
اگر فکر می کنید، «وقتی به این هدف رسیدم خوشحال خواهم شد» یا «وقتی به این نقطه عطف رسیدم احساس رضایت می کنم»، این طرز فکر نشانه کلاسیکی از انتظارات غیرواقعی از خود است.

شادی نباید مشروط به رعایت معیارهای خاص یا دستیابی به اهداف خاص باشد. در حالی که داشتن جاه طلبی و تلاش برای موفقیت مهم است، اما رضایت شما نباید صرفاً به این عوامل وابسته باشد.

شادی از درون می آید. این در مورد قدردانی از آنچه در حال حاضر دارید، جشن گرفتن دستاوردهای خود و افتخار کردن به آنچه در این لحظه هستید است.

بنابراین، اگر شادی شما همیشه به یک دستاورد آینده گره خورده است، ممکن است زمان آن رسیده باشد که انتظارات خود را دوباره ارزیابی کنید و شادی را در زمان حال پیدا کنید.

منبع: همشهری آنلاین