تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۸

افسردگی زمستانی امری شایع است. حتی گفته می‌شود در کشورهای شمال اروپا و مناطق شمالی کره زمین اغلب به دلیل تابش کمتر نور خورشید و هوای بیشتر ابری و تیره، مردم ساکن این مناطق افسرده‌تر از مردم سایر نقاط دنیا به نظر می‌رسند، اما افسردگی فصل تابستان امری است ناشناخته که کمتر به آن پرداخته شده است.

همشهری آنلاین آرش نهاوندی: دکتر ایان کوک، مدیر برنامه تحقیقات افسردگی در دانشگاه یوسی‌ال‌ای می‌گوید: برای برخی از افراد، افسردگی تابستانی یک علت بیولوژیکی دارد. برای دیگران، استرس‌های خاص تابستان می‌تواند روی هم انباشته شود و احساس بدبختی در آن‌ها ایجاد کند.

به گزارش وب ام دی، در حالی که شما قرار بوده مانند بقیه که از شنا و پاشیدن آب در استخر و دریا و عرق کردن روی صندلی زیر نور آفتاب خوشحال به نظر برسید، نمی‌توانید از این وضعیت لذت ببرید. اما چه کاری می‌توانید انجام دهید تا این تابستان راحت‌تر شود؟ در این مطلب به مواردی اشاره می‌کنیم که بهتر است درباره افسردگی تابستانی بدانید.
برخی افراد در تابستان بیشتر احساس افسردگی می کنند؟ در اینجا خلاصه ای از دلایل وجود دارد.

تابستان همراه با اختلال عاطفی: احتمالا درباره اختلال عاطفی فصلی(SAD یا seasonal affective disorder) شنیده‌اید که حدود ۴ تا ۶ درصد از جمعیت آمریکا را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. اختلال عاطفی فصلی معمولا با کوتاه شدن و سردتر شدن روزها باعث افسردگی می‌شود. اما حدود ۱۰ درصد از افراد مبتلا به این اختلال در فصلی دیگر غیر از زمستان به آن مبتلا می شوند؛ شروع تابستان علائم افسردگی آن‌ها را تحریک می‌کند. ایان کوک در این باره می‌گوید برخی از مطالعات نشان داده‌اند که در کشورهای نزدیک به خط استوا مانند هند اختلال عاطفی فصلی در تابستان شایع‌تر از زمستان است. چرا تغییرات فصلی باعث افسردگی می‌شود؟ کارشناسان مطمئن نیستند، اما روزهای طولانی‌تر، و افزایش گرما و رطوبت ممکن است نقش داشته باشد. علائم خاص افسردگی تابستانی اغلب شامل از دست دادن اشتها، مشکلات خواب، کاهش وزن و اضطراب است.

برنامه‌های نامنظم در تابستان : اگر قبلا افسردگی داشته‌اید، احتمالا می‌دانید که داشتن یک روال قابل اعتماد اغلب برای از بین بردن علائم راهگشا است. کوک می‌گوید، اما در طول تابستان، روال عادی به هم می‌ریزد و این اختلال می‌تواند استرس‌زا باشد. اگر بچه‌هایی دارید که در مدرسه ابتدایی هستند، ناگهان با این احتمال مواجه می‌شوید که در هر ساعت شبانه روز باید آن‌ها را مشغول نگه دارید. اگر بچه‌های شما در دانشگاه هستند، ممکن است ناگهان آن‌ها و تمام جعبه‌های وسایلشان را پس از غیبت ۹ماهه در خانه ببینید. تعطیلات می‌تواند عادات کار، خواب و غذا خوردن شما را مختل کند همه این‌ها می توانند به افسردگی تابستانی کمک کنند.

مشکلات ظاهری و هزینه‌های تابستان : کوک می‌گوید با بالا رفتن دما و کنار گذاشتن لایه‌های لباس، بسیاری از مردم نسبت به بدن خود احساس خودآگاهی وحشتناکی پیدا می‌کنند. برخی به طور ترسناکی در می‌یابند چقدر چاق شده‌اند. احساس خجالت در پوشیدن لباس شنا می تواند زندگی را ناخوشایند کند، از آنجایی که بسیاری از گردهمایی های تابستانی حول سواحل و استخرها می‌چرخند، برخی از افراد به دلیل خجالت از چنین فضاهای اجتماعی دوری می‌کنند. استفاده از امکانات در تعطیلات تابستانی می‌تواند هزینه بر باشد. البته تعطیلات است و اگر والدین شاغل باشند، ممکن است مجبور شوند پول هنگفتی را برای کمپ‌های تابستانی یا پرستار بچه صرف کنند. این هزینه ها می‌تواند به احساس افسردگی تابستانی بیافزاید.

گرما : بسیاری از مردم از گرمای شدید لذت می برند. آن‌ها عاشق پختن غذا در ساحل هستند. اما برای افرادی که این کار را نمی‌کنند، گرمای تابستان می تواند واقعا ظالمانه شود. ممکن است هر آخر هفته خود را در اتاق خواب مجهز به تهویه مطبوع مخفی کنند و تا زمانی که چشمان‌شان درد بگیرد به تماشای فیلم و سریال بپردازند. ممکن است به دلیل رطوبت، از پیاده روی‌های معمول قبل یا بعد از شام خودداری کنند. امکان دارد به مواد غذایی ناسالم روی بیاورند زیرا پخت و پز بسیار در هوای گرم بسیار خفقان آور است. هر یک از این موارد می تواند به افسردگی تابستانی کمک کند.

راهکارهایی برای مقابله با افسردگی تابستانی

کمک بگیرید، هشدار: افسردگی تابستانی می‌تواند طولانی شود: ساده است. اگر فکر می کنید در فصل تابستان قرار است دچار افسردگی شوید کمک بگیرید. با یک درمانگر مانند روانپزشک، روانشناس یا مددکار اجتماعی صحبت کنید. یا به پزشک عمومی یا روانپزشک مراجعه کنید که می‌توانند ارزیابی کنند که آیا استفاده از داروهای افسردگی مناسب است یا خیر. هرگز علائم افسردگی را ساده نگیرید. منتظر آن‌ها نباشید، با فرض اینکه آنها حل می شوند. کوک به می‌گوید، گاهی اوقات، چیزی که به عنوان افسردگی تابستانی شروع شد، می‌تواند به یک دوره طولانی مدت افسردگی اساسی تبدیل شود. به گفته وی، ما در مورد سه ماه بدبختی بالقوه قابل اجتناب صحبت می‌کنیم. کوک می‌گوید: افسردگی موقت نیز می‌تواند بسیار افتضاح باشد. در حالی که علائم در چند ماه از بین می رود، تأثیر آن بر خانواده و شغل شما می‌تواند دائمی باشد.

از قبل برنامه ریزی کنید: کوک می‌گوید افسردگی تابستانی یک مزیت دارد: می‌دانید چه زمانی از راه می‌رسد. اوائل تابستان. بنابراین اگر در بهار احساس خوبی دارید، به جنبه‌های خاص زندگی‌تان فکر کنید که در تابستان سخت می‌شوند. چه چیزی به پیشگیری از افسردگی تابستانی کمک می‌کند؟ بهترین راه برای مرخصی گرفتن از کار چیست؟ آیا ثبت نام بچه‌ها برای برنامه‌های تابستانی یا اردو به کاهش استرس شما کمک می‌کند؟ اگر برنامه‌هایی داشته باشید، در تابستان احساس کنترل بیشتری بر روح و روان خود خواهید کرد.

به موقع بخوابید: تعطیلات، کباب‌های تابستانی، شب‌های کوتاه همگی می‌توانند شما را تشویق کنند که دیرتر از حد معمول بیدار بمانید. اما نخوابیدن کافی یک محرک رایج برای افسردگی است. بنابراین سعی کنید به موقع بخوابید.

همچنان ورزش کنید: بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند فعالیت بدنی منظم می‌تواند به جلوگیری از افسردگی کمک کند. بنابراین حتی اگر هوا برای فعالیت‌های عادی شما خیلی گرم است، راه‌های دیگری برای فعال ماندن و جلوگیری از افسردگی تابستانی پیدا کنید. صبح زودتر یا شباهنگام دیرتر از زمان تاریکی هوا و زمانی که هوا خیلی گرم نیست شروع کنید. تجهیزات تناسب اندام را به زیرزمین خانه که خنک‌تر است انتقال دهید. اگر عضویت سالانه در یک باشگاه ورزشی بسیار گران است، برای اینکه تابستان را پشت سر بگذارید فقط به مدت چند ماه به آن بپیوندید.

بیشتر بخوانید:

منبع: همشهری آنلاین