روش‌های پخت اسفناج پلو به عنوان یکی از انواع پلو مخلوط مثل خیلی از غذاهای ایرانی، بسیار متنوع است و در هر گوشه از ایران از جمله شیراز و شهرهای شمالی ایران، به شکل متفاوتی پخته می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین،‌ روش‌های پخت اسفناج پلو به عنوان یکی از انواع پلو مخلوط مثل خیلی از غذاهای ایرانی، بسیار متنوع است و در هر گوشه از ایران از جمله شیراز و شهرهای شمالی ایران، به شکل متفاوتی پخته می‌شود. معمولا اسفناج پلو به عنوان یک غذای لذیذ با گوشت چرخ کرده و برنج برای شام و ناهار بیشتر هوادار دارد. بنابراین اسفناج پلو به عنوان یک غذای ایرانی با گوشت چرخ کرده را می‌توانید برای برنامه غذایی هفتگی تدارک ببینید. برخی هم اسفناج پلو را با مرغ یا گوشت تکه‌ای می‌پسندند. در این مطلب طرز تهیه اسفناج پلو به چند روش با انواع گوشت و مرغ را بخوانید.

مواد لازم برای تهیه اسفناج پلو (برای ۴ نفر)

اسفناج: نیم کیلوگرم

گوشت چرخ کرده: ۴۰۰ گرم

برنج: ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار

پیاز (برای پیاز داغ): ۱ عدد بزرگ

زعفران (دم کرده غلیظ): ۲ قاشق غذاخوری

سبزی خشک شوید: ۲ قاشق غذاخوری (اختیاری)

زردچوبه، نمک، فلفل سیاه و دارچین: به مقدار لازم

روغن و کره: به مقدار کافی

ماست و ترشی: برای سرو اسفناج پلو

مدت زمان آماده‌سازی و استراحت مواد: ۱ ساعت
مدت زمان مورد نیاز برای پخت اسفناج پلو با گوشت چرخ کرده: ۱ ساعت

مراحل طرز تهیه اسفناج پلو با گوشت چرخ کرده

اسفناج پلو با گوشت چرخ کرده یکی از ساده‌ترین انواع برنج‌ مخلوط و قاطی پلوی ایرانی است. در ادامه مراحل طرز تهیه اسفناج پلو را به روش زیر دنبال کنید.

مرحله اول: مواد اولیه را آماده کنید

ابتدا برنج را پاک کنید و با مقداری آب ولرم و نمک به مدت ۱ تا ۳ ساعت بخیسانید (بسته به نوع برنج و کهنه یا نو بودن آن). اسفناج‌ها را هم پاک کنید و در یک تشت یا کاسه آب، به مدت ۱۵ دقیقه بخیسانید و از روی آب جمع کنید. اسفناج‌ها را در آبکش بریزید و اجازه دهید آب اضافی خود را از دست بدهند.

مرحله دوم: مایه گوشت چرخ کرده را آماده کنید

برای درست کردن مایه گوشت چرخ کرده، یک عدد پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز یا خلالی باریک خرد کنید. در یک تابه، مقداری روغن یا کره بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس پیازها را در روغن یا کره تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. سپس گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و هم بزنید تا رنگ آن تغییر کند و به سفیدی بزند.

مرحله سوم: مایه اسفناج پلو را درست کنید

به گوشت چرخ کرده بعد از تفت خوردن با پیاز، کمی زردچوبه، فلفل سیاه، پودر دارچین، کمی زعفران دم کرده و نمک اضافه کنید و هم بزنید. درب تابه را بگذارید و شعله را کم کنید تا گوشت کمی بپزد.سپس اسفناج‌ها را روی تخته آشپزخانه خرد کنید. نیازی به خیلی ریز خرد کردن اسفناج نیست. حالا اسفناج‌ها را به گوشت اضافه کنید و تفت دهید. دوباره درب تابه را بگذارید تا گوشت با اسفناج بپزد.

مرحله چهارم: برنج را بجوشانید

در این فاصله، یک قابلمه مناسب را تا نیمه آب کنید و روی حرارت بگذارید تا آب بجوشد. آبی که برنج را در آن خیسانده‌اید، دور بریزید. سپس برنج را در قابلمه آب در حال جوش بریزید. کمی روغن (در حد ۲ قاشق غذاخوری) و نمک در قابلمه بریزید و ۷ تا ۱۰ دقیقه برنج را بخیسانید تا وقتی که روی دانه برنج نرم و داخل آن کمی سفت باشد. سپس برنج را در آبکش بریزید و شوید خشک را روی برنج بریزید و با هم مخلوط کنید.

مرحله پنجم: برنج و مایه اسفناج را در قابلمه بریزید

قابلمه را با آب سرد خالی بشویید و روی حرارت بگذارید. کف قابلمه را کره یا روغن بریزید و ته دیگ دلخواهتان را قرار دهید. سپس یک لایه از شوید پلو و یک لایه از مایه اسفناج و گوشت چرخ کرده را بریزید. دوباره یک لایه شوید پلو و یک لایه از مایه اسفناج پلو اضافه کنید. لایه‌ها را به همین صورت تکرار کنید تا موادتان تمام شود و لایه آخر، شوید پلو باشد.

مرحله ششم: اسفناج پلو را دم کنید

دور درب قابلمه را دم‌کنی بپیچید و روی آن بگذارید. بعد از ۱ یا ۲ دقیقه که بخار در قابلمه پیچید، شعله را کم کنید یا شعله پخش کن بگذارید. اسفناج پلو با گوشت چرخ کرده به ۴۵ دقیقه زمان برای پخت نیاز دارد.

مرحله آخر: اسفناج پلو را سرو کنید

بعد از دم کشیدن اسفناج پلو شعله گاز را خاموش کنید. کمی روی اسفناج پلو، زعفران دم کرده و کره یا روغن داغ بریزید. مواد اسفناج پلو را هم بزنید تا مواد به طور یکدست با هم مخلوط شوند. سپس اسفناج پلو را با ماست، انواع سالاد، انواع ترشی و … سرو کنید.

طرز تهیه اسفناج پلو با گوشت قلقلی

در صورتی که می‌خواهید اسفناج پلو را با کوفته قلقلی درست کنید، ۴۰۰ گرم گوشت چرخ کرده را در یک کاسه بریزید و ۲ پیاز را رنده کنید و آب آنها را بفشارید. تفاله پیازها را به گوشت چرخ کرده بیفزایید. مقداری زردچوبه، فلفل سیاه و نمک اضافه کنید و همه مواد را ورز دهید.

سپس از مایه کوفته‌ قلقلی به اندازه گردو بردارید و گلوله کنید. این کوفته‌ها را در روغن داغ سرخ کنید. در یک تابه، پیاز تفت داده در روغن را با اسفناج خرد شده و ادویه‌ها و کوفته‌های چرخ کرده را هم کمی تفت دهید. سپس این مایه اسفناج پلو را لابه‌لای برنج آبکش شده بریزید و اسفناج پلو را دم کنید. کوفته قلقلی‌ها را می‌توانید در زمان سرو هم روی اسفناج پلو بریزید.

طرز تهیه اسفناج پلو با مرغ

برای تهیه اسفناج پلو با مرغ برای ۴ نفر، ۴ تکه ران یا سینه مرغ را با پیاز، ادویه‌ها و کمی آب بپزید. اسفناج را با روغن کمی تفت دهید. برنج را با آب جوش بجوشانید و آبکش کنید. سپس در قابلمه مقداری روغن بریزید، یک لایه برنج، دو تکه مرغ، نصف اسفناج تفت داده را بریزید.

دوباره یک لایه برنج، دو تکه مرغ و اسفناج بریزید و در آخر، بقیه برنج را اضافه کنید. اسفناج پلو با مرغ را ۴۵ دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید تا دم بکشد.

طرز تهیه اسفناج پلو با گوشت گوسفندی

برای تهیه اسفناج پلو با گوشت تکه‌ای، برای ۴ نفر، ۴۰۰ گرم گوشت گوسفندی را با پیاز و ادویه‌ها ابتدا کمی تفت دهید و سپس با مقداری آب به مدت ۱/۵ ساعت بپزید. اسفناج‌های شسته شده را هم با روغن کمی تفت دهید.

برنج را با آب جوش بجوشانید و آبکش کنید. سپس در یک قابلمه مقداری روغن بریزید، یک لایه برنج، مقداری از گوشت پخته، نصف اسفناج تفت داده را بریزید. دوباره یک لایه برنج، بقیه گوشت و اسفناج بریزید و در آخر، بقیه برنج را اضافه کنید. اسفناج پلو با گوشت را ۴۵ دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید تا دم بکشد.

نکات مهم در طرز تهیه اسفناج پلو

برای طرز تهیه اسفناج‌ پلو مجلسی‌، در زمان سرو، می‌توانید روی برنج، مقداری زعفران دم‌کرده و زرشک یا کشمش تفت داده در کره بریزید.

برای طرز تهیه دمی اسفناج پلو، می‌توانید به جای آبکش کردن برنج، آن را دم کنید و اسفناج و کوفته یا گوشت و مرغ را روی برنج دم‌کرده بریزید. در این حالت برنج کته‌ای می‌شود و مواد مغذی خود را تا حد زیادی حفظ می‌کند.

شمالی‌ها غذایی به نام اسفناج پهلو یا رب انار یا آلوچه دارند که مرغ با اسفناج پخته و در آخر به آن رب انار یا آلوچه اضافه می‌شود و خورش اسفناج پهلو با رب انار در کنار برنج سفید یا کته سرو می‌شود.

علاوه بر اسفناج پلو در روزهای سرد پاییز و زمستان با پخت غذاهایی مثل سوپ اسفناج و عدس‌، بورانی اسفناج و بورک اسفناج، کیک اسفناج و حتی لازانیای اسفناج و نرگسی اسفناج از خواص مفید این سبزی خوشرنگ و مفید به خصوص در درمان روند بیماری‌های سرماخوردگی، کرونا و آنفولانزا استفاده کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن اسفناج پلو

اسفناج پلو را با چه گوشتی درست کنیم؟

در طرز تهیه اسفناج پلو می‌توانید کوفته قلقلی، مرغ، ماهی، تن ماهی و گوشت چرخ‌ کرده ساده هم استفاده کنید و اگر گیاهخوار هستید، هویج، نخود فرنگی و قارچ را با انواع گوشت‌، جایگزین کنید.

اسفناج را در چه اندازه برای پلو خرد کنیم؟

برای تهیه اسفناج پلو، اسفناج را درشت‌تر از سبزی قورمه سبزی و هم اندازه سبزی آش، خرد کنید. دقت کنید که اسفناج بعد از پخت، آب می‌اندازد و ریز می‌شود.

منبع: ایرنا