یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف غذاهای حاوی فلاونوئید می‌تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را به ویژه برای افراد در معرض خطر کاهش دهد.

به گزارش همشهری آنلاین، با افزایش سن جمعیت جهان، پیش بینی می‌شود که تعداد افراد مبتلا به زوال عقل تا سال ۲۰۵۰ از ۵۰ میلیون به ۱۵۲ میلیون افزایش پیدا کند. این در حالی است که تاکنون هیچ درمانی برای زوال عقل وجود ندارد و به همین دلیل پیشگیری ضرورت بیشتری پیدا می‌کند که افزایش مصرف فلانوئیدها می‌تواند یکی از این راهکارهای پیشگیرانه باشد.

فلاونوئیدها آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند که در غذاهای گیاهی مانند میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شوند و فواید سلامتی متعددی از جمله کاهش التهاب، بهبود عملکرد رگ‌های خونی و ترویج نوروژنز (تشکیل نورون‌های جدید در مغز) دارند. این آنتی‌اکسیدان در چای (سیاه و سبز)، انواع توت ها (مانند توت فرنگی و زغال اخته)، سیب، انگور، پرتقال، گریپ فروت، فلفل دلمه‌ای، پیاز و شکلات تلخ یافت می‌شود.

به نقل از medicalnewstoday این مطالعه توسط محققان دانشگاه کوئینز بلفاست در ایرلند شمالی انجام شده و رابطه بین رژیم غذایی و زوال عقل را با استفاده از داده‌های ۱۲۲ هزار بزرگسال ۴۰ تا ۷۰ ساله بریتانیایی بررسی کرده است. در نهایت هم نشان داد که رژیم غذایی غنی از فلاونوئید ممکن است به طور قابل توجهی خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد و این مساله به ویژه برای افرادی که دارای استعداد ژنتیکی یا عوامل خطر مانند فشار خون بالا یا افسردگی هستند، موثرتر است.

محققان مشاهده کردند شرکت‌کنندگانی که بالاترین مصرف فلاونوئید را داشتند و به طور متوسط روزانه ۶ وعده اضافی از غذاهای غنی از فلاونوئید مصرف می‌کردند، ۲۸ درصد کمتر از افرادی که کمترین میزان مصرف را دریافت می‌کردند به زوال عقل مبتلا شدند. افرادی هم که بیشترین غذاهای غنی از فلاونوئید را می‌خوردند، از نظر بدنی فعال تر بودند، شاخص توده بدنی کمتری داشتند و مشکلات مالی کمتری نسبت به افرادی که کمترین غذا را می‌خوردند، تجربه می‌کردند.

پس از تجزیه و تحلیل‌های بیشتر، این ارتباط به ویژه در افراد با خطر ژنتیکی بالا، فشار خون بالا، یا علائم افسردگی قابل توجه بود و کاهش خطر را به ترتیب ۴۳٪، ۳۰٪ و ۴۸٪ نشان داد.

در مورد غذاهای خاص، مصرف حداقل دو مورد شامل پنج وعده چای یا نصف وعده توت بیشترین مزیت محافظتی را داشته و خطر زوال عقل را تا ۳۸ درصد در مقایسه با افرادی که اینها را مصرف نکرده‌اند کاهش می‌داد.

بیشتر بخوانید

غذاهایی که حال دلتان را خوب می کند

چگونه رژیم غذایی از زوال عقل جلوگیری می‌کند؟

۸ شیوه اساسی برای تقویت ذهن

توماس ام. هالند، پزشک دانشمند و استادیار مؤسسه RUSH در این مطالعه شرکت نداشت اما درباره یافته‌های آن گفته از منظر زندگی واقعی، این نتایج دلگرم‌کننده است، به‌ویژه برای کسانی که در معرض خطر ژنتیکی بالا برای زوال عقل یا با عوامل خطر قابل تغییر مانند فشار خون بالا و افسردگی هستند.

او همچنین توصیه کرده که برای پیشگیری از زوال عقل، روی ترکیب چای، انواع توت‌ها و سایر غذاهای گیاهی با مواد مغذی تمرکز شود. مصرف سبزی‌های برگ‌دار کامل می‌تواند فواید بیشتری داشته باشد. انواع توت‌ها – مانند توت فرنگی، زغال‌اخته و تمشک – سرشار از آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدها هستند و سبزی‌های با برگ‌های تیره مانند کلم پیچ، اسفناج و آرگولا نیز منابع عالی فلاونول‌ها هستند.

هالند علاوه بر توصیه به سبک زندگی سالم به پیروی از یک الگوی غذایی مانند رژیم غذایی MIND اشاره کرده و گفته این رژیم، ترکیبی از رژیم مدیترانه‌ای و DASH، نشان داده که برای پیری مغز مفید و ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد.

منبع: همشهری آنلاین